Oljor i V4 och växellåda

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Oljor i V4 och växellåda

Detta ämne innehåller 14 svar, har 11 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-03-13 22:03.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15709

    Molte
    Deltagare

    Hej!
    Har snackats en del om oljor i 99 or nu. Men skulle vilja få mer kött på benen vad gäller 96.or.

    1. Vad häller ni för oljor i era växellådor till v4.orna? Instruktionsboken rekomenderar motorolja om jag inte har fel för mig, men visste finns det växellådsoljor som passar bättre?

    2. Sen undrar jag om det går bra att blanda delsyntetisk olja med helsyntetiskt?
    Kör ni med helsyntetiskt eller delsyntetiskt i era v4.or?

    3. Om man ska gå över till helsyntetiskt, kan det vara vettigt att blanda del och hel först för att inte lösa upp all smuts på en gång så de sätter igen filter och kanaler.

    4. Klarar packningarna i motorn helsyntetisk olja bra eller bör man ha nya packningar?

    MVH Magnus

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #104144

    Det har skrivits absurt mycket om oljor i tidigare trådar. Sök på ”växellådsolja” och ”Fuling”. Tror de flesta är överrens om att det är Quaker state-olja som gäller i lådan. Extra känsligt pga frihjulet.

    Jag har haft ett jäkla bök med läckande ventilkåpspackningar på V4, det blev värre med Mobil1 än med Shell helix vill jag minnas. Annars finns det väl ingen anledning att inte köra helsyntet i motorn.

    #104145

    vee-eight
    Deltagare

    Jag kör med Castrol GTX 3 Protection 15W-40 (helmineral) i motor och Quaker State Super Q5 SAE 75W i växellådan (samma som i 9000 tror jag, köpt hos saabhandlarn).

    #104150

    William
    Deltagare

    Jag kör med Quaker State-oljan i lådan och helsyntetolja i motorn. dock tänkte jag nöja mig med delsyntet nästa gång för jag gör inte så många kallstarter i minusgrader.

    #104152

    janneh
    Deltagare

    Helsyntet, delsyntet eller mineral? Jag tycker det verkar finnas alla åsikter i ämnet. Själv har jag kört hel- eller delsyntet i moderna bruksbilar som ska starta i alla lägen medan veteranerna har fått kvalitetsmineralolja och det har funkat bra för mig. Orginalrådet om motorolja i växellådan är väl helt skrotat numera?

    #104153

    Bengt Åkesson
    Deltagare
    Vee-Eight wrote:
    Jag kör med Castrol GTX 3 Protection 15W-40 (helmineral) i motor och Quaker State Super Q5 SAE 75W i växellådan (samma som i 9000 tror jag, köpt hos saabhandlarn).

    Tycker jag låter som ett bra recept, Vee.Eight. Har samma i Sonetten.

    /B

    #104161

    saab-gamen
    Deltagare

    Jag fick tips av Matthias Roswall att Quaker State Quadrolube SAE 75 API GL-5 skulle vara ypperlig till 2t/V4 lådan. Den tänker iallafall jag hälla i vid nästa oljebyte!

    #104164

    vee-eight
    Deltagare

    Saab-Gamen;

    Den är nog identisk med den jag kör med. Brukar sätta upp oljeetiketterna på ett plåtskåp i garaget, så att det hjälper teflonminnet på traven. 😉

    #104167

    goose
    Deltagare

    Jag bytte olja i lådan på bruks v4an för ett tag sen till
    Quaker State Super Q5 SAE 75W och jag blev mycket nöjd med resultatet speciellt
    frihjulet.

    #104173

    Molte
    Deltagare

    Det är alltså ”Quaker State” som gäller i växellådan, det verkar alla rörande överrens om.
    Och det finns delade meningar om man ska ha mineral, del eller helsyntetisk motorolja.

    Goose, vad är de för problem du har haft med frihjulet som blev bättre?

    På min bil kan det bli ett skrap när man lägger i backen om man inte lägger i 3.an först. Kanske detta kan försvinna med Quaker State?

    MVH

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #104177

    stefan w
    Deltagare

    Quaker State Quadralube 75W i lådan är kanon, frihjulet har inte missat en gång sen dess.

    Delsyntet Q8 Formula Advance 10W-40 eller Statoil Maxway 10W-40 i motorn har jag kört. Har inte provat helsyntet. Jag vet inte, men jag blandar inte mineral och delsyntet om jag inte måste.

    #104192

    vee-eight
    Deltagare

    Jag kommer inte ihåg vilket fabrikat jag hade på oljan i min v4 när jag köpte den, Det var iaf enligt rephandboken SAE 80W. Efter bytet till QuakerState med enligt etikett lösare viskositet så upplevde jag den mycket lättare att växla.

    Vet ngn hur ofta man bör byta växellådsolja?

    #104194

    petter
    Deltagare
    Vee-Eight wrote:
    Vet ngn hur ofta man bör byta växellådsolja?

    Var tusende mil enligt boken, pga frihjulet. Men jag vill helst byta inför varje säsong, max två i alla fall. Dessutom är ju nivåpluggen ett helsike att skruva på så bytet garanterar ju att man har hyfsad mängd olja i… 🙂

    När jag bytte till QS kunde jag plötsligt växla ned till tvåan vid kall låda, vilket inte gått dessförinnan. Mycket praktiskt vid svängar i stan.

    Mvh Petter

    #104242

    gammsaaben
    Deltagare

    QS Super Quadrolube 75W är jättebra, men jag har också märkt av en nackdel med den: den ger rätt högt transmissionsljud. Ett par lådor som tidigare varit tysta har för mig börjat vina med denna olja, fördelen är att det slutar skrapa vid växling istället. 🙂

    Till våren och nästa byte så tänkte jag prova QS Synquest Fully Synthetic 75W-90 och se om den kan kombinera samma bra egenskaper med lägre ljudnivå. Jag är också lite nyfiken på QS High Performance 80W-90. Någon som provat dessa oljor?

    I motorn kör jag också Castrol GTX 3 Protection 15W-40, men jag överväger att gå över till någon Castrol helsyntet i den trimmade motorn.

    #104245

    Jag kör QS High Performance 80W-90 i min 900 turbo nu. Funkar inte så bra när lådan är kall, blir mycket trögväxlad, men när lådan väl är varm så funkar den bättre än 75 W, inget skrap eller sånt. Har dock inte provat den oljan i V4. Kan tänka mig att QS Synquest Fully Synthetic 75W-90 är bra också.
    Är det nån som har provat RedLines transmissionsoljor?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng