Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › Oljud !
- Detta ämne har 6 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2016-08-29 17:06 av .
- FörfattareInlägg
- 22 augusti, 2016 kl. 07:08 #401521
kiruna
DeltagareJag har hämtat en saab 95 1973:a som stått i ca 5 år, höger framhjul hade kärvat fast men började snurra hjälpligt efter lite knackande på fälg och nav.
vid bogsering smäller det från den sidan så det känns i bilen,
Jag har bogserat bilen ca 1 km och ljudet minskade inte alls efter vägen. Kan bromsen verkligen leva om så mycket ?22 augusti, 2016 kl. 10:14 #401523Janne Hagnell
ModeratorKan vara belägg som har kantrat men skulle möjligenkunna vara hjullagret. Enklast är väl att plocka av hjulet och kolla?
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)22 augusti, 2016 kl. 11:03 #401524kiruna
DeltagareJo , det ska kollas , funderade bara lite om nån haft liknande erfarenheter.
bilen står vid sommarstugan så nästa vecka kanske jag har tid att undersöka.
Var alla 95:orna sjusitsiga ?22 augusti, 2016 kl. 12:45 #401526Janne Hagnell
ModeratorNej, from 1975B flyttades baksätet längre bakåt för bättre benutrymme. Då flyttade också reservhjulet till samma plats bak som i 96:orna och då fanns inte längre plats för ”spyfällan”.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)29 augusti, 2016 kl. 13:32 #401698kiruna
DeltagareDet verkar vara problem med diffen , jag kan snurra hjulet exakt två varv innan det tar stopp och andra drivaxeln rör sig lite grann..
Om jag tar i lite så kommer jag förbi stoppet och så kan jag snurra två varv till innan nästa stopp.29 augusti, 2016 kl. 16:04 #401702sabbe
DeltagareFattar inte hur du menar!
Om man har ena framhjulet stående på marken och det andra i luften ska man kunna vrida runt hjulet i luften hur många varv som helst utan att det hugger.
Om båda hjulen är i luften och det inte är något fel med kärvande broms skall det andra hjulet vrida sig åt motsatt håll i förhållande till hjulet som man vrider på.Sabbe
29 augusti, 2016 kl. 17:06 #401703kiruna
DeltagareOm ena framhjulet är i luften så kan jag snurra det två varv , sen tar det stopp.
När det tar stopp så ser jag att den andra drivaxeln rör sig lite åt motsatt håll.
om jag ger fart åt hjulet , så kan jag komma förbi
stoppet men samma sak händer efter två hjulvarv till.
det spelar ingen roll åt vilket håll jag snurrar hjulet , det är likadant framåt och bakåt.
Detta är med växeln i friläge. - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.