Optimera lågvarvsegenskaperna?

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Optimera lågvarvsegenskaperna?

  • Detta ämne har 0 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2012-10-06 16:45 av .
Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6772

    Kort sagt kan man väl säga att trimning av en kolvmotor oavsett två- eller fyrtakt oftast går ut på att öka effekten genom att öka fyllnadsgraden vid ett högre varvtal där mer effekt kan tas ut. Detta medför ökad duration/överlapp på avgas och insug vilket ger sämre verkningsgrad vid låga varvtal.

    Men om man helt vänder på tankegångarna och istället försöker maximera motorns vridmoment vid låga varvtal utan att bry sig om toppeffekten, hur långt skulle man kunna gå åt det hållet? Det jag tänker mig är att man istället för att fila upp portarna gör dem lägre så att en större del av kolvslaget kan nyttjas för nyttigt arbete. Motorn borde bli råstark men tappa vrid mycket brantare när varvtalet ökar, med betydligt lägre toppeffekt som resultat.

    Jag tror mig ha rätt här rent principiellt, frågan är var en standardmotor befinner sig mellan en rallytrimmad motor och en optimerad enbart för råstyrka? Jag antar att standardmotorn redan har relativt många procent av möjlig råstyrka men det vore intressant att få detta bekräftat.

    Sedan är jag också nyfiken på en jämförelse mellan 850 TT och V4 (båda standard) i de lägre varvtalsregionerna. (under ca 3000-3500 rpm) Tvåtaktaren har drygt halva cylindervolymen mot V4:an men det smäller å andra sidan dubbelt så ofta. Jämnar det kanske ut sig ganska precis?

    Någon som kan posta bild på eller länka till vridmomentkurvor för otrimmad TT resp. V4?

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng