Orginal passform huv mot kaross

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Orginal passform huv mot kaross

Detta ämne innehåller 4 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-11-05 23:38.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23051

    kortnos
    Deltagare

    Passformen mellan huv och luftinsläpp/plåten framför vindrutan och det som går ned mellan huv och dörren.

    Hur ”bra” och fin är den i orginal på saab 93,95 och 96?

    sliter mitt hår grått med passformen. Hur nogrant eller inte nogrant ska det vara för vara som det var tänkt?

    Ska verkligen huven ligga jämnsmed karossen i bakkant eller är det en ”anningen” högre än resten. Dom var ju som bekant inte så känsliga på den tiden som man är idag när det gäller plåtpassning

    Är det någon skillnad på passformen mellan saab 93 och saab 96, är den senare bättre eller sämre eller samma?

    Bilder är önskvärda för se vilken nivå man ska lägga sig på

    #164334

    Lustgasen
    Moderator

    Vad jag förstått är Det en skillnad på en 96 huv och 93. Satt en 64 huv på min 93a-59 jag köpte i somras och det passade inte särskilt bra, vad jag kunde se så var 96 huven lite längre i bakkanten.

    På min 93f så ligger huv och kaross jämnt om du menar bakkant, mot skärmarna är den givetvis högre.

    #164338

    Dicst
    Deltagare

    Ja, det är skillnad på huvarna mellan 93 och 96. Vill minnas att 93 huven har som ett litet urtag kring luftinsläppet. Exakt vart gränsen går och den exakta skillnaden kan jag inte svara på, men sluta slita ditt gråa hår.

    #164343

    t nilsson
    Deltagare

    Hej! vet inte vilken av dina bilar du håller på att passa in på men skillnaden mellan 93 och 96 huven är att 93ans huv är ca 1,5 cm längre i bakant för att passa den smalare plåten under vindrutan. den har också en infasning på 4mm som är lika bred som luftinaget på 93orna. Dom främre fästerna på huven är gjutna och skruvade dit på 93ans huv fram till slutet av 50-talet för att sen bli en förlägning av de inre lägnsgående stagen och svetsade i huven.Sen skiljer också ”kragen” vid lycktonas hål där den tidiga varianten med vågrät ljusjustering har 10 ”vågor” och den senare med diagonal ljusjustering har 9 st. Bytet från vågrätt till diagonal justering gjordes våren -60. På 93an från chnr 76760 och 96an 101239 och 95an 232. Varför jag snöat in på huvar är för att jag har dålig passning på min 60a 96a därför att det nu sitter en 93a huv, men en tidig 96a huv har införskaffats.Slutligen har jag uppfatttat det som att huvarna är lite(2-3mm) bredare på sidorna än plåten under vindrutan.

    #164361

    kortnos
    Deltagare

    håller på grotta med en 93 huv, men det gjorde att det aktualiserades för min 96 som genomgår lite renovernig den med

    det ena ger det andra :crazy:

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng