Orkeslös 900

Forum Modellspecifika forum OG900 Orkeslös 900

• Detta ämne har 14 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2008-01-11 19:31 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    berra_bus
    Deltagare

Har en 900 -87 med Pierburgförgasare. Den är lättstartad och går jämt och fint. Enda problemet jag har är att den är ganska orkeslös ända tills det är gasen o botten då det händer lite. Har haft andra bilar med likadan motor förut och de har inte varit så här. Lånade ut bilen i helgen och fick frågan ”ligger bromsarna på” och det känns nästan så.

Bromsarna ligger inte på, tändningen är korrekt, membran bytt, olja finns i förgasaren (iof hydraulolja till servostyrning, spelar det ngn roll?), förgasarnål bytt, CO 1.4 och den drar ca 1 l/mil vilket torde vara ganska normalt. Vet inte riktigt var jag skall fortsätta och är tacksam för tips.

Gamla membranet hade ett hål på 2-3mm samt det fanns ingen olja i förgasaren. Märkte ingen som helst skillnad efter jag bytt membran och hällt i olja.

Motorn har bara gått 14000mil så den borde inte var helslut.

stefan
    Deltagare

fel nål?

matthias r
    Deltagare

OBS att hela mitt svar bara rör 900:or utrustade med förgasare!

Pierburgfjucken är verkligen ingen höjdare, den monteras 1987-88.
    Äldre 900:or (1979-86) monterades med en Zenith-Stromberg 175
    enkelförgasare. Dessa upplevs både och ÄR i realiteten betydligt piggare än Pierburg-bilarna. De sistnämnda känns som, SUCK superslöa :mad:, i alla fall om bilen rullat några tusen mil. Strombergaren däremot, kan sitta på en H-motor i både 30 000 och 40 000 mil och den kräver på sin höjd en ny nål, men ger fortfarande fullt krut… Saabs motivation med byte till Pierburgen i och med modellåret 1987 var ”bättre kallstartsegenskaper”. Möjligt, men alla som varit i kontakt med Saabmotorers startvillighet i djup kyla kan vittna om att Strombergförsedda sådana knappast är ovilligare än andra.

Men så slö som du beskriver att din 900:a känns, ska en sådan aldrig vara, oavsett förgasar-arrangemang. Ta ett kompressionsprov för att utesluta motorfel.
    Är det OK, kolla alla vacuumanslutningar. Vad har du för tändläge? Kolla! Det är A och O och H-motorn är jättekänslig om det bara står några få grader fel!

Är detta OK; så är det bara att riva förgasaren och blåsa den ren. Mikroskopiska smutspartiklar i huvudmunstycket kan orsaka sådana här problem. Fortfarande ingen skillnad? Prova med en annan förgasare. Har faktiskt en Pierburg som är provkörd och känns helt OK. Till salu billigt och visar det sig att du behöver den, PM:a mig.
    mvh Matte R

stefan
    Deltagare

Att svartmåla just Pierburg är lite väl hårt? Om Saab använt en Zenith och emissionsanpassat nålen så hade resultatet blivit exakt likadant. Det finns ju liksom ingen skillnad på dem annars funktionsmässigt.
    Detta gäller ju alla Zenith Stromberg, sjuttiotalsnålarna är ju nästan alltid piggare och rappare i gången än motsvarande sena 80 tals grejer när emissionerna skulle ligga på topp och på en dylik förgasare så når man inga sådana resultat om inte motorn går magert i hela registret.
    Anledningen att jag tror på möjligheten till fel nål är att många resonerar ungefär som att det går bra med vad som helst, det är möjligt att det går men oftast inte bra……….

Att det togs fram en avart genom Pierburg runt den tiden berodde nog mest på att Zenith i england genomgick ägarbyten, fabriksbyten och konkurser i rasande takt då och det gick helt enkelt inte att få fram varken reservdelar eller nya förgasare ett tag.

berra_bus
    Deltagare

Rätt nål, jag köpte den på Mekonomen och de hade två alternativ. Den ena för Stromberg och den andra för ngt annat. Då det inte är en Stromberg så chansade expediten på att det var den andra. Nålen jag köpte ser likadan ut som den som var monterad. Om det rätt eller ej, ingen aning.
    I katalogen betecknas nålen som ”för DVG förgasare, nålbeteckning PN”.

stefan
    Deltagare

Mekonomen har sällan 100% rätt, man måste titta vad som står på den gamla nålen och jämföra så. Dessutom för att krångla till det rejält så kan det skilja massor i karaktär mellan en original Pierburg eller Zenith nål jämfört med de Italienska piratnålar som fortfarande finns.

lsoderlund
    Deltagare

Är inte det lättaste bara att byta förgasaren mot en Stormberg/Zenith? Då får man ju direkt svar på om det är förgasaren som är felet?

http://saab99tt.blogspot.se/

Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

stefan
    Deltagare

Då är det nog enklare att skaffa en äldre nål och sätta i befintlig förgasare…….

berra_bus
    Deltagare

Byta nål är ju inte så svårt men det gäller ju att hitta en oxå. Vad är det för skillnad på en ”gammal” och den jag köpt?
    Sedan vet jag ju inte om det är nålen överhuvudtaget som inte är ok.

Byta hela förgasaren, skulle kunna göra detta för att se om det gör ngt skillnad men har ingen sådan. Detta är en ”vinterbil” som kommer att leva ett par månader så jag vill inte lägga ut för mkt på den heller. Bara att det är så tråkigt att köra den när den är så seg.

Skulle det kunna vara ngt annat, tex tändstift vilket jag inte bytt ännu?

Den går som sagt jämnt och fint och är lättstartad.

stefan
    Deltagare

Den här typen av förgasare bygger helt på profilen på nålen, det finns hundratals olika nålar och alla har de olika egenskaper. En lekman kanske ser nålen som en pinne men den är slipad i faser med kanske tio olika diametrar och det är det som styr hur mycket bränsle motorn får.
    Ju nyare bil, ju värre blev emissionskraven och helt andra krav ställs på nålens profil och det som förmodligen gör Pierburg Saabarna sega är att den helt enkelt går snålt genom hela registret.

berra_bus
    Deltagare

Stefan, såg i en annan tråd där du skriver att ”Nålens plastbricka skall ligga i nivå med kolvens undersida..”. Vad blir skillnaden om man höjer resp sänker nålen 1mm?

Har kört bilen lite mer idag och den går faktiskt sämre med den nya nålen än den gamla så jag satte dit den gamla igen. Kan det bero på att den gamla var monterad enligt ovan medan jag monterade den nya så att undersidan på nålens översta tjockare del satt i nivå med undersidan av kolven så plastbrickan kom lite längre ner.

stefan
    Deltagare

nästan alla zenith har det som grundjustering, plastbrickan i plan med kolven och munstycket 2,5-3mm under kanten. Går det inte att ha det så är det som sagt nåt som är fel. Med nålen längre ner så går den magrare med oförändrat munstycksläge. Om man då har nålen fel och justerar ner munstycket mera så är det också dåligt eftersom då störs bränsleflödet av kanten. Luftflödet ska precis kunna ta tag i bränslet och sen i en båge föra det uppåt och framåt i förgasaren och tydligen så är 2,5-3mm det optimala för att få problemfri gång.
    Vad heter den gamla nålen då? Är den likadan som den nya så ska det rimligtvis fungera.
    En annan sak man kan laborera med är viskositeten på dämpoljan, en tjockare olja ger mer accpumpseffekt. Dvs att kolven rör sig inte lika fort uppåt, vacuumet blir kraftigare och mer bränsle sugs med.

berra_bus
    Deltagare

Vad händer om jag höjer nålen 1mm? Kan det bli lite mer ork då?

Om jag vill byta till en Stromberg, måste även insuget bytas?

97sonett
    Deltagare

tätt avgassystem låter det som .
    Häng av systemet på mitten och prova..

berra_bus
    Deltagare

Hehe, här behöver inte hängas av ngt inte. Det klarade bilen av helt på egen hand för ngn vecka sedan bakom den främre dämparen. Låter ju en del men märkte inte ngn skillnad på hur den går.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng