Orolig/ingen tomgång.

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Orolig/ingen tomgång.

Detta ämne innehåller 4 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-08-06 22:48.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12957

    anonymous
    Deltagare

    Nu sitter den nya lådan i bilen och den fungerar perfekt! Däremot får jag inte Webern att reagera på luft/bränsle-blandningen (CO). Bilen går riktigt dåligt under 1500varv och lägger sig gärna vid 500-600. Spjällinställningen (för tomgång) måste vara skruvad i botten, dvs spjället är mycket öppet för att den överhuvudtaget skall gå. Skall verkligen en 7,6 kam vara så omöjlig att få att gå på tomgång och reagera på bränslenålen? I övrigt går bilen bra. Förgasarna som har testats är hysteriskt tvättade och rengjorda samt orginalbestyckade.

    Motor:
    1700cc
    7,6kam
    större ventiler (38-42)
    Weber DGAV 32-36

    Vad vi testat:
    En annan weber tvåportare (DFI?)
    Bytt kondensator, föredelarlock, rotor, brytare, tändkablar, separat matning till tändspole.
    Pluggat slangar till insuget (utom den till vakuumklockan på fördelaren).
    Nya packningar och flottörnål samt säte i i båda förgasarna.
    Kollat så inte spjäll 2 läcker.
    Sprayat startgas överallt för att kolla efter tjuvluft.
    Letat igenom massor av trådar på forumet (sökt) men inte hittat något som avhjälpt felet.

    #88169

    ahlis
    Deltagare

    skriver ett tillägg till skyldig då han nu e garaget

    på kammen står de stansat 1008 7,6 AB 4073

    den andra testade förgasaren heter 32 DAR (2 ports) det var alltså inte en DFI däremot har han hittat en DFI som skall testas nu

    stiften heter NGK BP6ES och har gapet 0.60

    mvh ahlis

    #88170

    matthias r
    Deltagare

    Ngt orolig tomgång får man räkna med då vassare kammar monterats i en V4, men det här låter ju som något inte är som det skall. Har för mig en 7.6 är relativt snäll ändå och låter motorn jobba med acceptabel tomgångsvariation.

    Har du bytt den stora packningen mellan insug och toppar? Det är superviktigt att det är 100% tätt här. Särskilt original 2-portaren (Solex) är megakänslig för otätheter på denna punkt.

    Kolla vidare bromsservoslangen, samt den backventil som sitter på denna. Har varit ute för en felaktig sådan som gav exakt det symptom du beskriver. Det var på en ganska vässad 1500 med 7.6
    Problemet försvann efter montering av en annan ventil./ Matte

    #88171

    ahlis
    Deltagare

    svarar i skyldigs ärende

    motorn är precis ihopsatt så alla packningar är nya

    dem har testat att plugga _alla_ slangar utom den till vacuumklockan till tändningen o dem lyckas inte ändå helt.. den går dåligt vid 700 o dem lyckas inte få den o gå kring 8-900 utan den stannar strax över 1 200 rpm

    dem använder sig nu av en Weber DGAV 32-36

    mvh ahlis

    #88172

    anonymous
    Deltagare

    Körde hem bilen ikväll. Går som en dröm (bortsett från tomgången)! Kan inte fatta varför jag inte satt ihop den här motorn tidigare. Helt otroligt kul att köra nu jämfört med tidigare. Gasade från stillastående mot en 900i och det var inga problem för V4:an Mycket mer än så klarar den nog inte av att ”hänga av” men det räcker gott. Han går lite varmt dock. Skall eventuellt montera ett oljekyl.

    /Glad överlycklig V4-ägare

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng