p-ända / kulleds glapp o Besiktning

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / p-ända / kulleds glapp o Besiktning

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / p-ända / kulleds glapp o Besiktning

  • Författare
    Inlägg
    • mars 4, 2013 at 10:07 #7232

      Besiktade en 900 -93 och det blev välkommen tillbaks för hö p-ända som besiktingsmannen tyckte var för glapp.
      Vad gäller? I Saab verkstadshandbok står det slitagegräns 2mm axiellt och 1 mm radiellt och i mitt fall är det god marginal till dessa mått (max 0.5 mm). :read
      Är inte sugen att skruva just nu utan vill ta det till sommaren när det är varmare ute…

        mars 4, 2013 at 13:35 #52962

        Har precis varit i din situation. Påpekade tillåtna glapp enligt VHB.
        Fick då svaret: “Jo, det är riktigt. Det gäller med original-delar men det vet vi inget om, huruvida det är det som sitter monterat här. Om du kan bevisa det (vilket jag naturligtvis inte kunde) så godkänner jag en glapp led. Om inte så är det bara en oglapp led som godkänns.

        Och så fick det bli…….

        :czy :czy / Kenth

          mars 6, 2013 at 07:23 #53025

          original eller inte, vem vill åka omkring med en glapp led? Även om det är lite så accelererar slitaget markant när den väl har börjat bli glapp.
          Moderna leder med nylonsäten och sånt fungerar ypperligt när de är tajta och under förspänning men så fort glappet kommer så äts de upp ganska omgående.

            mars 6, 2013 at 16:28 #53046

            @Stefan wrote:

            original eller inte, vem vill åka omkring med en glapp led? Även om det är lite så accelererar slitaget markant när den väl har börjat bli glapp.
            Moderna leder med nylonsäten och sånt fungerar ypperligt när de är tajta och under förspänning men så fort glappet kommer så äts de upp ganska omgående.

            Jo, jag håller med dej till 110% men mitt problem var att det var kallt och snöigt ute och jag inte ville byta just då….
            Jag tror att Ingemar indikerade samma situation.

            mvh / Kenth

              mars 6, 2013 at 21:54 #53061

              Håller i princip med Stefan och Kenth. Klart man vill ha tighta bilar..
              Men samtidigt är det ett lite konstigt resonemang hos SBP (som jag fö tycker gör ett bra jobb)

              SBP resonemang bygger på en sorts omvänd bevisföring.
              Man skall alltså kunna bevisa att det uppmätta glappet inte kommer att förvärras (till otillåtet värde inför nästa besiktning?) baserat på att det är en originaldel?

              I min värld vore ett påpekande mer rättvist.
              “Din styrled är glapp och kommer antagligen inte att gå igenom nästa besiktning.

              Du får en “etta” eller en “bra att veta”

                mars 7, 2013 at 05:53 #53068

                @Martin wrote:

                I min värld vore ett påpekande mer rättvist.
                “Din styrled är glapp och kommer antagligen inte att gå igenom nästa besiktning.

                Du får en “etta” eller en “bra att veta”

                Jag bad bes gubben att kolla en gång extra var det slamrade i framvagn och då hittade han en spindelled som glappade lite. Enl honom var det ingen fara med den leden och inget jag behövde byta just därför att det fick vara 2mm… Fick inte ens ett bra att veta på den.

                Jag bytte spindelleden för att slippa slamret 🙂

                  mars 7, 2013 at 10:53 #53075

                  @Martin wrote:

                  Håller i princip med Stefan och Kenth. Klart man vill ha tighta bilar..
                  Men samtidigt är det ett lite konstigt resonemang hos SBP (som jag fö tycker gör ett bra jobb)

                  SBP resonemang bygger på en sorts omvänd bevisföring.
                  Man skall alltså kunna bevisa att det uppmätta glappet inte kommer att förvärras (till otillåtet värde inför nästa besiktning?) baserat på att det är en originaldel?

                  I min värld vore ett påpekande mer rättvist.
                  “Din styrled är glapp och kommer antagligen inte att gå igenom nästa besiktning.

                  Du får en “etta” eller en “bra att veta”

                  Visst vill jag ha en framvagn som är tight så det känns som en riktig Saab. Problemet är bara att jag inte vill ha onödiga ombesiktningar speciellt vintertid då det är mer ont om plats i mina garage. Visst gör de flesta bilprovare jag mött ett bra arbete men tyvärr är det undantagen som ger onödiga bekymmer…

                    mars 7, 2013 at 11:25 #53077

                    Känns också tveksamt att SBP förutsätter att det sitter undermåliga eftermarknadsdelar på en bil…

                    Med det resonemanget är det lika bra att underkänna alla bilar. Finns ju inget som säger att någon komponent på bilen kommer att leva till nästa besiktning. SBP har ju ingen information om hur långt bilen ska köras och inte heller på vilket sätt den kommer användas.

                    Det borde rimligtvis vara statusen “här & nu” som gäller för bedömning.

                      mars 8, 2013 at 11:36 #53108

                      Å andra sidan, har man en gaffel så man får loss konan mot navet så är det ju en synnerligen enkel operatiion att byta. Se till att lossa muttern innan du slår loss den gamla och se till att du gör rent och smörjer kontramuttern på styrstaget så att den lossnar och lossa den det första du gör säå är detta fort gjort. Går även på vintern utan förfrusna fingrar.

                        april 17, 2013 at 21:38 #54656

                        @SaabAero wrote:

                        @Martin wrote:

                        I min värld vore ett påpekande mer rättvist.
                        “Din styrled är glapp och kommer antagligen inte att gå igenom nästa besiktning.

                        Du får en “etta” eller en “bra att veta”

                        Jag bad bes gubben att kolla en gång extra var det slamrade i framvagn och då hittade han en spindelled som glappade lite. Enl honom var det ingen fara med den leden och inget jag behövde byta just därför att det fick vara 2mm… Fick inte ens ett bra att veta på den.

                        Jag bytte spindelleden för att slippa slamret 🙂

                        Övre spindelleden får glappa de 2 mm du nämner, undre inget alls. För det är nämligen tekniskt möjligt för den sistnämda att hoppa ur sin position helt och hållet, vilket kan ge ödesdigra följder. Glapp i en styrled känns inte bra för säkerheten heller och det accelererar fort, därför kör SBP med nolltolerans mot slitageindikationer från denna. Styrleden (p-änden) kostar 119 spänn på Biltema och tar knappa timmen att byta, så det är inget att skjuta upp. Räkna dock med att värma på låsmuttern, har det fuskats det med kopparpasta eller inoljning av gängan rostar den fast.

                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.