packbox vevaxel saab 9-5 storlek

Forum / Modellspecifika forum / OG9-5 / packbox vevaxel saab 9-5 storlek

Forum / Modellspecifika forum / OG9-5 / packbox vevaxel saab 9-5 storlek

  • Författare
    Inlägg
    • april 9, 2018 at 22:10 #442584

      hej, ska byta packboxen vid vevaxeln alltså höger (passargerar) sidan. nu ska jag beställa denna, men det finns olika storlekar och undrar om nån vet villken det är jag ska ha. tacksam för all hjälp
      saab 9-5 1999, 2.3 t 170 hk

      • Detta ämne redigerades för 5 år, 11 månader sedan av Tom.
        Anonym
        april 9, 2018 at 23:15 #442586

        Denna skall du ha: https://shop.speedparts.se/sv/prod/originaldelar/oe7231_55557231.html

        Sedan sitter det en O-ring där med till locket på oljepump: https://shop.speedparts.se/sv/prod/9000-85-98/motor/motorkropp/packningar/oringar/1230600_9130600.html

          april 10, 2018 at 08:20 #442591

          tack tack, en fråga bara, måste man ta bort bröstskölden på motorn för att byta packbox, eller sitter den bakom remskivan direkt,
          fråga två, måste man byta o-ringen, hade tänkt att inte ta bort oljepumpen

            april 10, 2018 at 08:25 #442592

            Du behöver bara ta bort remskivan om jag minns rätt

            däremot är det lätt att det börjar läcka vid oljepumpens O-ring så det kan vara bra att byta den när remskivan ändå är av.

              Anonym
              april 10, 2018 at 09:58 #442595

              tack tack, en fråga bara, måste man ta bort bröstskölden på motorn för att byta packbox, eller sitter den bakom remskivan direkt, fråga två, måste man byta o-ringen, hade tänkt att inte ta bort oljepumpen

              Packbox sitter direkt bakom remskivan, men när du väl fått bort den:

              så ser du hur enkelt det är att ta bort locket till oljepumpen –
              beakta bara att den skall sitta enligt märkningen:

              Kanske även lite lättare att jobba med packboxen när kåpan är demontera….

              Ser ut så här när kåpan till oljepump är demonterad:

                april 10, 2018 at 19:29 #442652

                Du bör absolut byta o-ringen till oljepumpen när du har remskivan borta. Det är väldigt vanligt att den läcker. Men tänk på att du måste ha en låsringstång av modell jättestor för att få bort låsringen. Kolla på bilderna så ser du vad stor den är! Och när du ändå har remskivan borta så passa på att känna så att skruvarna på baksidan av remskivan inte är dåligt dragna. Även om det är ovanligt så händer det att dom skruvar ur sig och sabbar oljepumpen.

                  april 19, 2018 at 21:01 #442986

                  Biltema har en låsringstång av större modell, som jag själv använde när jag gjorde detta.
                  Värt att notera är att den saknar spår på pinnarna i käften, så låsringen glider väldigt lätt av.
                  Själv löste jag det genom att såga ut ett spår i vardera pinne med min Dremel-kopia.

                  Annars så säljer säkert andra butiker “färdiga” tänger, men då man lätt hamnar på Biltema så kan det ju vara bra att veta.

                  900 GL 3d 4vxl -82, 90 4vxl -85 900i 4d -91, 900 2.0i 5d automat -97 9-5 2.0t automat SC Linear -06, 9-5 2.0t manuell SC Vector -06, 9-5 2.3t automat SC Vector -08, NG9-5 2.0t automat Vector -10

                  • Det här svaret redigerades för 5 år, 11 månader sedan av M.Lindgren.
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.