Packningar till kopplingshydrauliken på en V4
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Packningar till kopplingshydrauliken på en V4
- Detta ämne har 11 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2008-11-30 13:46 av
stefan.
-
FörfattareInlägg
-
Hej alla
Jag har en brun 95:a från 74. Jag har ärvt den av min son som flyttat utomlands och lämnade den i mitt garage. Jag har hållit den igång, och den går igenom besiktningarna efter en del förberedande jobb på att få bromsarna i skick.
Den har stått några månader, men när jag skulle ta ut den ur garaget var kopplingen som att trampa luft. När jag kollade hydraulolje burken, var den nästan tom. Jag har fyllt på olja, men det blir ingen skillnad. Jag lossade slangen som går ner i burken, och det kom upp olja ur burken när jag trampade på pedalen.
Kan det vara luft i systemet? Hur får jag bort det i så fall?
Brukar det bli läckage, och var blir det vanligen i så fall?
Finns det packningar till huvud och slavcylinder att skaffa någonstans ?
Är det bättre att byta ut cylindrarna, om det är svårt att byta packningarna?Känner mig rätt desperat, eftersom jag inte har någon särskild kunskap om bilmeckande.
Hans T
Verkar som det låter du behöver lufta kopplingssystemet.
The one and only Stefan Moden har nog packningarna du söker ifall det skulle läcka, men testa lufta först. har den stått utan bromsvätska så har luft kommit i systemet, dessvärre kan det börjat rosta där också.2x 92B -53 (Svart)
95 -61 (Pärlgrå)
99 -69 Custom (Vit)
900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)
9-5 Anniversary Edition, -07 (Ice Blue Metallic)
9-3 Griffin -12 (Carbon Grey Metallic)november 29, 2008 kl. 10:20 #131088Packningssatsen är väl samma som till saab900, kolla också att den långa fjädern i huvudcylindern inte gått av, det är ett std fel på v4. Det enkla sättet att lufta är väl att göra som när man luftar bromsarna, det kan dock vara svårt att få ut all luft på detta sätt, det bästa är väl att sätta tryck på oljebehållaren och sen öppna nippeln på slavcylindern, men då behövs nån typ av pump att sätta på behållaren.
/Anders
Rallysaaben wrote:…det bästa är väl att sätta tryck på oljebehållaren och sen öppna nippeln på slavcylindern, men då behövs nån typ av pump att sätta på behållaren./Anders
Ett bra sätt är att klippa från en cykelslang en rund bit, med ventilen i mitten, stor nog att fästat runt huvudcylindern med slanklammer och sedan trycksätta med en cykelpump. Eller som i mitt exempel med en air brusch-kompressor.
Sus wrote:Hej!
Är det verkligen samma packningssats som till Saab 900?
I så fall, följer även fjädern med? Jag har två cylindrar med avrostade fjädrar.Mvh
Det är samma, och den finns fortfarande kvar som originaldel. På denna bil skymtar du en. Denna dock av äldre snitt och i alla fall i den ingen fjäder:
Detta forum verkar vara en guldgruva av kunskap.
Jag försöker skaffa packningssats hos SAABhandlarn på måndag. Finns det, är det grönt, annars kontaktar jag Stefan. (Tack för att du gav dig tillkänna.)
Infästningsbultarna på huvudcylindern ser rätt ankommna ut. Några tips hur jag undviker att fördärva dem när jag försöker lossa dem?
Ett par andrafrågor: Kan det vara luftbubblor i röret, trots att man ser att det kommer olja ur luftnippeln när man öppnar den? Om jag trycksätter huvudcyl. med
Per-Nbottnings metod (fiffig), hur vet man när all luft är borta?/Hans T
Jag använder den här när jag Luftar Kopplingen på mina V4:or!!
Tillverkad av en gammal Cykelslang, och ett Lock till en Huvudcyl.!
Bara att sätta på en Cykelpump, och pressa luft i Cyl. samtidigt som man öppnar Luftnippeln på Slavcyl.
Har alltid fungerat klockrent på alla mina V4:or!!/ Bosse
Oljekanna är väl ganska enkelt att lufta med.En slang på oljekannans pip, slangen ska ha tajt passning på nippeln och kannan.Tvätta ur kannan ordentligt först.I med fräsch bromsvätska och pumpa bakvägen.Klart!! Funkar alltid och är enkelt om man nu har en bra oljekanna./ Mats
repsatsen är egentligen inte lika men den senare satsen till 900/9000 täcker även den äldre V4 varianten. Skillnaden är bara den att i äldre cyl har du en skåltätning längt fram till skillnad mot ringtätning på nyare. Reservdelscylindrar till V4 kan mycket väl vara av den nyare varianten. Jag har dock båda satserna, den tidiga är ju något billigare då man inte behöver betala för delar man ändå slänger.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.