Parkeringsbromsar Saab 96 1976

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Parkeringsbromsar Saab 96 1976

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Parkeringsbromsar Saab 96 1976

  • Författare
    Inlägg
    • Anonym
      december 7, 2005 at 16:30 #13446

      Hej!

      Tänkte kolla med de som vet riktig mycket om gamla Saabar. Jag försöker få min Saab godkänt (efter 2 efterkontrol besiktningar) men får inte parkeringsbromsar att funka.
      Jag har bytt bromsbelägg, handbromswire, avfettad bromstrummorna, svetsad på en massa järn på hävarmarna, och försökt spänna bromsarna tills hjulen nästan inte längre rullade fritt.
      Jag tror att jag behöver justera bromsjusteringsskruvarna, men jag vet inte hur jag ska få tag in den rätta fyrkantiga nyckeln som jag behöver för detta.
      Har någon tips om var och hur jag kan få tag i en sån?

      Vore jätte tacksamt om någon har bra tips!

      Hugo

        december 7, 2005 at 16:56 #90434

        kolla med den här mannen: reservdelar@saabklubben.com
        jag vet att jag har sett nya såna i en katalog nånstans, eller var det stiften? Annars kan man köra bonn-metoden och trycka in lite plåtbitar emellan den koniska änden på justerskruven och stiften som backarna sitter på. Bonnigt men bra, har funkat på min ett par år nu.
        Även om du får tag i den fyrkantiga nyckeln så brukar de där vara duktigt fastrostade.

          Anonym
          december 7, 2005 at 17:11 #90435

          Hej Rasmus,

          Tack för tipsarna. Jag har skickat en mejl till reservdelar@saabklubben.com. I helgas, har jag även försökt med plåtbitar (gammal reg. skylt) med hade då svårt att få på trummen igen. Kanske borde jag försöka igen med lite tunnare material.
          Vore kul om man kunde köpa en sån nyckel på biltema.

          Hugo

            december 7, 2005 at 17:33 #90436

            Nyckeln finns med all säkerhet hos nån välsorterad vertygsnasare, samma som till många engelsmän och amazoner. Är tappen runddragen så har jag nya justersatser på lager med ny skruv och två kilar. 160kr satsen kostar dem.
            / Stefan

              december 7, 2005 at 17:48 #90437

              Hej Hugo

              Tag ut justerskruvarna, svetsa på en rostfri mutter 19mm ,samma som hjulmuttrarna,så är du ifrån problem med att du inte kan justera längre, den lilla fyrkanten är inte mycket att dra med.

              mvh Carl-Arne

                Anonym
                december 7, 2005 at 17:59 #90438

                Hej!

                Jag har också funderat på att svetsa på en 19mm mutter, tyvärr får jag inte ut justeringsskruvarna än. Killen som jag köpte bilen av hade halv svetsad på en 19mm mutter på ena kanten (svetsad direkt på bilen), men den kom av när jag kom i närheten med en blocknyckel. Nu sitter det lite svets skräp kvar som sitter i vägen.
                Jag ska i alla fall kolla en verktygs affär här i Uppsala imorgon. Vädret är inte så bra för att meka på bilen i kväll. Om jag hittar nyckeln kan jag åka till en P-garage i stan imorgon och fixa den där (bra test möjligheter också!).

                Hugo

                  december 9, 2005 at 22:14 #90439

                  Som Rasmus skrev brukar skruvarna vara duktigt, närapå vansinnigt fastrostade. Om man ändå får tillräckligt grepp om dem så de rör sig något, riskerar de att gå av i området innanför fyrkanten.

                  Det enda raka är att demontera sköldarna från bakaxeln, sätta upp dem i skruvstycke och värma loss skruvuschlingarna med gassvets (gasollåga kan räcka i lindrigare fall). Dränk sedan gängan och justerskruven i kopparpasta och upprepa detta ofta! Minst en gång per år eller mer.

                  Är skruvarna slitna i sin koniska ände, eller allmänt usla i konditionen, köp nya av Stefan. Måtten på dem är A och O för bra utjustering av backarna. Men ofta går de befintliga att rädda.
                  Återmontera sköldarna.

                  Lösningarna med ilagda vikta plåtbitar eller påläggsvetsad hävarm var ett måste förr om åren då trummorna p g a slitaget nått en för stor invändig diameter. Senast nya originaltrummor fanns att köpa hos Saab var runt ca 1990, därefter fick man ta till dessa knep.

                  Men idag finns en smidigare lösning. Du kan handla kompletta set nya överdimensionsbackar+trummor. De sistnämnda är svarvade i fh till bandens ökade tjocklek. Sedan får du 100%-ig funktion på både färdbroms och parkerings d:o.

                  Ring Åke Andersson på 070-366 29 52 så hjälper han dig att få fram delarna. /Matte R

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.