Passa på att importer en Sonett III för förbudet!!!

Forum Modellspecifika forum Sonett Passa på att importer en Sonett III för förbudet!!!

  • Detta ämne har 16 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2003-02-26 18:23 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #9220
    jorgen
    Deltagare

    Nu har min fd. arbetgivare fått solsting!
    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=104541

    Så en rostfri Sonett III till riket från USA kräver snabbt och resolut handlande. Finns det ingen bilintresserad kvar på verket efter att jag lämnade???

    Jörgen 😡

    #67990
    jorgen
    Deltagare

    Svårt att få dit ”a” och ”e” ikväll!

    Borde inte MHRF varit remiss instans????

    Visste någon på detta forum om denna ändring av importreglerna??

    #67991
    Martin
    Deltagare

    Bra att du uppmärksammade detta. Jag kände inte till det.

    MHRF borde vara en given remissinstans och det är förvånande att detta inte uppmärksammats. I MHRF nya verksamhetsplan ingår bla en utökad myndighetsbevakning. Jag anser att detta är en sådan fråga.

    Jag skriver till MHRF ikväll och hör vad de gjort/hört samt vad de avser att göra. Jag kommer att begära att de agerar.

    MHRF är i sin tur organiserade i International Historic Vehicle Organisation (IHVO, http://www.ihvo.org). IHVO har bland annat representation i Bryssel för bevakning av frågor av intresse för hobbyn.

    Detta är en väg.
    En annan, parallel väg är att den enskilde kontaktar Vägverket och ger sin syn på det hela. http://www.vv.se/faq/frag-direkt.htm alternativt mejla: vagverket@vv.se

    OBS! Ingen väg utesluter den andra.

    #67992
    fuling
    Deltagare

    Myndigheter blir man aldrig riktigt klok på.
    Men de verkar som de lider av någon åkomma som ger korsdrag mellan öronen i alla fall.
    Nääää, jag hadde inte hört om detta.

    Du Jörgen ett litet tips, om du tittar åvanför ditt inlägg så finns det ett antal små ikoner.
    Den längst till höger, den med papper med pennan på, är en edit knapp för dit inlägg.
    Den är mycket fiffig, jag hadde inte överlevt utan den.

    #67993
    dahlen_dup1
    Deltagare

    Möjligen är det inte så dramatiskt som det gärna låter när man läser en artikel i dagstidning.

    Jag såg artikeln i morse och ringde direkt och sökte Hr Bäckman på Vägverket kl 9. Han svarade på en raspig mobiltelefon. Och bekräftar följande:

    För gammelbilar från 70 och bakåt: ingen förändring, samma regler som förut dvs det går alldeles utmärkt att importera.

    För nyare bilar gäller att bilar som importeras utifrån EU (tex från USA) måste uppfylla de krav som ställs i EU på tex broms och ljudkrav mm.

    Tidigare har man kunnat ta in en bil utan att bygga om dessa delar, nu måste man anpassa bilen till EU standard fullt ut, dvs ombyggnation och därmed extra kostnader.

    Men inget förbud att ta in bil således.

    Men ändå Martin, bra att branchorg tar upp och protesterar mot en massa lagar som försvårar för bilar som är att betrakta som hobbyfordon.

    Hälsn Göran

    #67994
    Martin
    Deltagare

    Brevet är redan skickat till MHRF.

    Detta leder tankarna vidare på temat myndigheter och andra intressen. Som alltid gäller det att hitta en balans mellan krav och tillmötesgående. Alltför hårt drivna krav kan slå tillbaka.
    Jag avvaktar MHRF svar.

    #67995
    petter
    Deltagare

    Hej!

    Inte för att jag umgås med importplaner, lägger hellre pengar på export av mig själv till intressantare breddgrader än ett snökallt Göteborg…men har ändå ett par frågor:

    Göran D skrev:

    Citat:


    För nyare bilar [än 1970, min anm.] gäller att bilar som importeras utifrån EU (tex från USA) måste uppfylla de krav som ställs i EU på tex broms och ljudkrav mm.

    Tidigare har man kunnat ta in en bil utan att bygga om dessa delar, nu måste man anpassa bilen till EU standard fullt ut, dvs ombyggnation och därmed extra kostnader.

    Men inget förbud att ta in bil således.


    Hur funkar det? Om vi tar en Sonett -72 som exempel, måste man bygga om den utefter standarden som gällde 1972 (dvs knappt någon modifiering, det är ju en europeisk bil) eller den standard som gäller idag? Vilket ju i praktiken är omöjligt…

    Mvh Petter

    #67996
    Martin
    Deltagare

    Jag har fått svar från MHRF som agerat föredömligt snabbt.

    Som Göran Dahlen skriver är det kanske inte är så panikartat som det låter. Förhoppningsvis har Göran helt rätt. Det finns dock all anledning att bevaka ärendet.

    Jag har fått utkastet till den skrivelse som MHRF förbereder att skicka till Vägverket och relevanta representanter för regering och riksdag. Jag anser mig inte ha rätt att återge utkastet här på Anslagstavlan, men jag försäkrar att det inte är någon tvekan om att MHRF agerar starkt i frågan.

    Jag håller er underrättade.

    #67997
    mats jonsson
    Deltagare

    Varför 1970 månne? Trodde att det var 30-årsgränsen som gällde även här.

    Hmm. Då måste man kanske vara snabb och lägga rabarber på den där 16-ventilaren i USA som det fanns en länk på i en annan sträng.

    Sonett III. Vem skulle vilja importera en sådan? Min 74:a är såld och leverans är utsatt till lördag. Var just ute och provkörde den i det fina vintervädret. Har dock en 73:a kvar.

    Jag tror att jag har importerat ett drygt halvdussin III:or. En bil har jag importerat TVÅ gånger. Någon som slår detta?

    #67998
    anders
    Deltagare

    Ang det med årsmodell -70 / 30årsregel: Om jag har förstått allt rätt så är det väl så att alla bilar måste uppfylla de krav som fanns när bilen var ny. Man behöver ju inte eftermontera katalysator t ex, utan kraven gäller fr o m den årsmodell då de infördes. Krav har införts successivt, vet inte om det var några speciella krav just 1970, men däremot avgasreningskraven från 1976 (anledningen till årsmodell 75b) som är unika för Sverige. Att ta in en Sonett borde väl gå med lättare modifieringar, men en tidig turbo eller nåt sådant borde kräva betydligt större ingrepp?

    Är jag ute och cyklar eller?

    #67999
    mats jonsson
    Deltagare

    Att ta in en Sonett oavsett årsmodell är inga större problem alls. Bortsett ifrån att det börjar vara svårt att finna bilar även i USA som inte behöver svetsas upp ordentligt. 1974-årsmodell är den knepigaste att ta in. Orsaken är att det krävs ett bromsintyg från tillverkaren/importören för bilar av 1974-årsmodell eller senare. Trots att det är samma bromssystem i Sonetten från och med ch nr 029 enligt Saabs uppgifter. I verkligheten tycks gränsen gå något senare. Det som skiljer är bromsoken. Fyrbultat kontra fembultat.

    #68000
    Martin
    Deltagare

    Som information:

    Stockholm 2003-02-07
    Till klubbarna i MHRF

    Import av historiska fordon hotad

    Motorhistoriska Riksförbundet (MHRF) har i samarbete med Kungliga Automobilklubbens Landsförbund (KAK-L) idag skickat nedanstående protest till Vägverket, Näringsdepartementet och Riksdagens trafikutskott. Ett pressmeddelande har också skickats ut från MHRF:s kansli. Anledningen är ett nytt förslag från Vägverket som innebär ett stopp för importen av historiska fordon från länder utanför EU. Förslaget är tänkt att gälla redan från och med den 1 maj i år. Begränsningen gäller fordon tillverkade 1970 och senare. Detta innebär på sikt att entusiastverksamheten med exempelvis amerikanska fordon tillverkade efter 1970 fullständigt stryps. Hittills har dessa kunnat importeras med undantag från flera svenska krav, förutsatt att importen skett för eget bruk, som flyttsak eller arv. Även återimport av svenska fordon exporterade till den stora amerikanska marknaden kan komma att stoppas.

    Om Vägverkets förslag går igenom är det en utveckling som vore djupt olycklig för den idag starka svenska historiska fordonshobbyn. MHRF och KAK-L anser att samlarexemplar av utländska fordon från 1970-talet och framåt även i framtiden måste kunna rulla på våra svenska vägar. Enligt Vägverket motiveras förslaget bland annat med ökande skillnader på broms- och bullerkrav jämfört med EU:s.

    MHRF och KAK-L representerar tillsammans 132 000 fordonsentusiaster.

    Nedan följer MHRF:s och KAK-L:s protestbrev i sin helhet.

    Vi följer utvecklingen noga och rapporterar i kommande PåGång.

    Med vänliga hälsningar
    Carl Zeidlitz/MHRF
    _______________________________________________
    Stockholm 2003-02-07

    Till Vägverket
    Kopia
    Ulrica Messing, Statsråd i Näringsdepartementet
    Riksdagens Trafikutskott

    Bifogad protest kommer att även skickas till ovanstående per post.

    Motorhistoriska Riksförbundet och KAK:s Landsförbund kräver:

    Import av historiska fordon hotad!
    De senaste dagarna har i nyhetsmedia (SVT 4- och 5/2, DN 5/2) rapporterats att Vägverket planerar förbjuda privatimport av fordon från tredje land. Under lång tid har sådana fordon kunnat importeras med undantag från flera svenska krav, förutsatt att importen skett för eget bruk, som flyttsak eller arv.

    Om Vägverkets planer går igenom kommer det i praktiken att på sikt fullständigt strypa all entusiastverksamhet med amerikanska fordon tillverkade efter 1970. Även återimport av svenska fordon exporterade till den stora amerikanska marknaden stoppas. Detta är en utveckling som vore djupt olycklig för den idag starka svenska historiska fordonshobbyn. Även i framtiden måste samlarexemplar av utländska fordon från 1970-talet och framåt kunna rulla på våra svenska vägar.

    Motorhistoriska Riksförbundet (MHRF) och Kungliga Automobilklubbens Landsförbund (KAK-L), vilka tillsammans representerar 132 000 medlemmar, kräver att berörda myndigheter agerar för att säkerställa möjligheten till import till Sverige av historiska fordon, 30 år eller äldre, även från länder utanför Europa.

    Den svenska fordonshistoriska hobbyn är den starkaste i Europa, räknat per capita. Det kulturbevarande och museala arbete som utförs av hundratusental entusiaster runt om i Sverige kan aldrig ersättas av någon statlig myndighet eller institution. Den unika svenska fordonshobbyn har också vid ett flertal tillfällen fått utryckligt stöd från Regering och Riksdag, nu senast i pressmeddelande från Näringsdepartementet den 14/11 2002 och i Riksdagen, TU 2001/02:TU13 den 14/5 2002.

    Under det senaste året har företrädare för Vägverket och Näringsdepartementet vid ett flertal tillfällen försäkrat att den historiska fordonshobbyn inte skulle komma att drabbas negativt av det nya regelverk som föreslås träda i kraft den 1/5 2003.

    Dessa löften har nu visat sig innehållslösa.

    Ett genomförande av förbudet mot privatimport av historiska fordon från länder utanför EU måste betraktas som en provokation mot stora delar av den historiska fordonshobbyn, såväl inom som utanför MHRF och KAK-L.

    Att importen av historiska samlarfordon skulle utgöra något allvarligt hot mot svensk trafiksäkerhet eller miljö kan inte påvisas. Amerikanska fordon tillverkade från mitten av 1970-talet och framåt har ofta haft en bättre avgasrening än europeiska fordon från samma tid. De fordon det gäller är vidare förhållandevis få. Det rör sig om endast någon tiondels procent av antalet ibruktagna fordon varje år. Dessa historiska samlarfordon används i allmänhet inte som vardagsbilar utan restaureras och vårdas ömt för att visas upp på utställningar, träffar och möten.

    MHRF och KAK-L kräver att berörda myndigheter omedelbart tar upp frågan om import av historiska fordon, fordon som är 30 år eller äldre, och presenterar ett seriöst förslag på hur dessa även i framtiden skall kunna importeras i Sverige samt att Vägverket, i väntan på att frågan kan få en för alla parter acceptabel lösning, drar tillbaka sitt förslag till förbud av import av fordon från land utanför EU för eget bruk.

    Undertecknade organisationer ställer självklart personal till förfogande för samtal och stöd i arbetet med den framtida fordonslagstiftningen, ett erbjudande som har varit stående under flera års tid. Ett ingående och kontinuerligt samtal kring framtida föreskrifter och annan i sammanhanget relevant lagstiftning föreslås sålunda mellan berörda myndigheter och motororganisationer.

    Ytterligare upplysningar lämnas av MHRF:s kansli
    Carl Zeidlitz, Kanslisekreterare MHRF

    Styrelsen för Motorhistoriska Riksförbundet, 142 samlarfordonsklubbar i samverkan med tillsammans 83 000 medlemmar

    Horst Brüning, ordförande
    Rune Björck, viceordförande
    Carl-Gunnar Lillieroth, förbundssekreterare Hans-Åke Hansen, förbundsekonom
    Lars Adolfsson
    Bo GB Kallhagen
    Eivor Fredriksson
    Lars Frykholm
    Georg Magnusson

    För KAK-L, 22 klubbar med tillsammans 49 000 medlemmar

    Keith Eliasson, vice ordförande, ledamot KAK:s tekniska råd

    #68001
    petter
    Deltagare
    #68002
    Martin
    Deltagare

    Det är glädjande att man från VV sida tagit till sig av kritiken.
    Det visar åtminstone på vikten av tre saker.
    Vikten av att förankra beslut och att idéella klubbar har en organisation som kan driva de stora frågorna med kraft gentemot beslutsfattare.
    Slutligen att man går med i klubbar som verkar för att tillvarata gemensamma intressen. Ett antal kronor av medlemsavgiften går till MHRF.
    Se det som payback!

    #68003
    mats jonsson
    Deltagare

    Ännu en gång har Vägverket visat att man inte vet vad man egentligen har tilldelts för uppgifter. Man kan lugnt säga att man går i TSVs fotspår.

    1989 var det en sådna här kampanj senast. Då skulle all privatimport av bilar äldre än 1989 förbjudas med början från 1 januari 1990. Med undantag av de som uppfyllde 1989. Förslaget kom naturligtvis från TSV och för att vara riktigt säker på att alla kryphål skulle vara täppta så sade man också att detta även gällde de fordon som redan var i landet. Dvs fordon som importerats som skrot, fordon som var förregistrerade. Både importerade och sådana som hade svensk historik. Därtill sådana fordon som avförts genom åren men kan ha tänkts tillbringat de senaste 50 åren på en loge i Blattnicksele.

    Jag ljuger inte om jag säger att jag fick panik. 1987 hade jag importerat en Sonett 2T från USA och vid denna tid så hade jag ett naket chassi som delvis var sönderskuret. Räddningsplankan blev en kompis som jag samma år hade hjälpt att få hem en Sonett 2T från USA. Han regbisiktigade bilen i Katrineholm och jag bad att få låna hans bil en vecka under hösten 1989. Skyltar byttes. Registreringsbesiktningen gjordes i Finspång i november samma år. Jag var räddad. Att sedan det inte blev något av dessa regler är en annan historia. Liksom den att en tävlingsåkare lånade mina nybesiktigade skyltar i två år… Lyckligtvis är allt detta preskriberat nu.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng