Pimp my ride? (lacka om eller inte)

Forum Modellspecifika forum 90/99 Pimp my ride? (lacka om eller inte)

Detta ämne innehåller 12 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-07-17 17:52.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22423

    staffanv
    Deltagare

    Jag har en 99L -73 som inte har så kul lack. Dels är den väldigt matt och prickig (har stått under en tall) och dels har den en massa små rostfläckar.

    Nu har jag några alternativ jag vill ha input på.
    Jag kan…
    1) ignorera allt (vilket inte är så bra i längden)
    2) fixa rostfläckarna eftersom bilen bara är original en gång (fast det innebär att den så småningom kommer att bli primerfärgad)
    3) kosta på en redig omlackning (dyrt)
    4) rolla bilen (då blir det av nödvändighet en annan färg)

    Synpunkter?

    #160083

    jocke e
    Deltagare

    Roll on. Det vore kul att prova hur bra resultat man kan få själv.
    Här är en som lyckats rätt bra. $50 paint job

    #160115

    96GT
    Deltagare

    Helt klart 1. Orignal rat look er snyggt

    #160118

    phermansson
    Deltagare

    Jag är inne på linje 4, har hört att det ska gå att få det riktigt bra med rätt färg och skumroller. Min 99 är sådär i lacken med två nyanser, tanken är att i så fall måla den i vitt och grått så att den matchar Saabon.

    #160173

    staffanv
    Deltagare

    Jo, jag är inne på rollning men vill veta lite mer om det. Är det någon som har egen erfarenhet av det? Hur svårt är det? Vilken sorts färg bör man använda? Hur jobbigt är det? o.s.v.

    #160181

    Morten S.
    Moderator

    Så en V4 for noen år siden som var rullemalt med Hammerite. Så faktisk bra ut.

    Fåes både som blank og matt.
    Hammerite

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #160254

    staffanv
    Deltagare

    Fast Hammerite är tydligen ett elände om man vill använda någon annan färg senare.
    Jag har googlat lite och Feltema har tydligen en enkomponents lackfärg vissa rekommenderar.
    Andra säger att Pansarol eller Nordsjö Ready 90 ger bäst resultat. Det låter vettigare en Feltema onekligen.

    Sedan finns alternativet med elektrisk färgspruta också. Knepigt. Det är en hel vetenskap det här.

    #160256

    saabfjollen
    Deltagare

    Hej! Här en kortfattad beskrivning hur jag fixade min lack billigt.Den var brun och det är inte min favorit färg på en bil…

    Jag har bara lackat 25bilar så jag är inget proffs.

    Mitt mål var inställt på att min V4:a skulle se ut att ha varit i rallysvängen på 70-80talet.Den fick absolut inte glänsa i nyskick och absolut inte ha lackat underrede mm för mina minnen av en rally-V4:a på 80talet hade inte pulverlackade bärarmar eller var lackade med klarlack som exempel.

    Jag mattade ner original-lacken och snyggade till lite rost och sen drog jag till Maxi Stormaknad och köpte Landora färg för järn-staket mm för 149kr + 1 liter lacknafta.Min fina lackspruta lånade jag ut för många år sedan och glömt till vem så jag fick ta min billiga Biltema spruta.Blandade 50/50 och drog på 2 lager.Tredje och sista lagret var med nästan bara lacknafta.

    Den blev inte högblank och det var inte mitt mål så jag var supernöjd!

    När det gäller Hammerite färg som nämndes innan så undviker jag dom för dom innehåller silicon och de är ett jäkla skit om man vill lacka om med annan färgtyp någon gång.

    Här är lite bilder på min V4:a som har skön rally-style för en liten peng.

    Så gjorde jag. Hejs!

    #160271

    jocke e
    Deltagare

    Jag läste i en gammal Klassiker om en man som använde Flygger (ja jag vet att det skall vara ett tyskt y, men jag vet inte hur man får fram det) Primex till sina fordon för pensling och rollning. Kanske kan vara värt att kolla upp.

    #160279

    enor
    Deltagare
    Jocke E wrote:
    (ja jag vet att det skall vara ett tyskt y, men jag vet inte hur man får fram det)

    Tryck först på knappen ”^ (till höger om å), sedan på u. Då blir det ü.

    #160280

    DanS
    Deltagare

    ü ett sådant tryck på knappen med prickarna sen trycker du på u absolut helt off topic men roligt att veta 🙂

    #160282

    stefan
    Deltagare

    värt att notera är ju att man kan ju naturligtvis rolla vanlig billack också……dyrare färg men har man tankar om en bättre lackering senare så lovar jag att 2K billack är betydligt lättare att slipa än vanlig ”servalack”.
    Med bra underjobb så kan man få väldigt bra resultat med skumroller.

    #160388

    johan k
    Deltagare

    Såg en vespa en gång som bara var grundmålad med nån gråbeige grundfärg och sen klarlackad typ 4 ggr. Skitsnyggt!

    Men det blir nog bra vad du än väljer 🙂

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng