Forum › Modellspecifika forum › 90/99 › Pinnskruvar och toppackning Triumph motor
- Detta ämne har 13 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2010-01-15 20:00 av .
- FörfattareInlägg
- 19 november, 2008 kl. 17:15 #19035
baard
DeltagareHej !
Er det noen som har gode forslag til hvordan man kan få lös pinnskruvarna
til topplocket på en Saab 99 med Triumh motor (1,7 l motor)Jag har inte det spesialvertyget som er beraknat för denna jobben.
I tillegg lurer jeg på om jeg har riktig toppackning ?
Jeg har packning i orignal Saab embalasje, men den har delenr. 8388787.
Det ser ut til å være riktig, men delenummeret stemmer inte med det som
står i delekatalogen for Saab 99 1969-73.Mvh Baard
23 november, 2008 kl. 21:54 #130822morsole
DeltagareDer må du nok banke godt og prøve dig lidt frem! Hvis du i det hele taget får toppen løs, der har jeg mange gange måttet bruge kiler for at det skulle komme fra hinanden. En anden metode er at lave fedtnipler der passer i tændrørshullerne; så kan du trykke toppen op med fedtet uden at beskade den. Prøv gerne at se dig om efter en hel motor; og FØR du monterer den, så bytter/spænder du kæden til knastakseln, den holder ikke så længe som man tror!
God arbejdslyst!Med venlig hilsen
Johannes i SjöboBor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
24 november, 2008 kl. 20:43 #130866pettersson
DeltagarePlockade toppen av en sån för trettio år sedan. Jag använde dubbla muttrar som jag låste mot varandra och skruvade ur pinnskruvarna. Det finns kanske bättre sätt. Pinnskruvarna måste bort för att det ska gå att lyfta toppen.
24 november, 2008 kl. 21:49 #130874alfamats
DeltagareHej !
Gjorde detta på en kompis 99:a för ett tag sedan.Det med dubbla muttrar gick inte,men man kan ju börja med det.Annars så får du ta dig lite tid och spruta in 5-56/WD40 runt bulthålen,gör så i någon vecka/dagar och prova med dubbla muttrar igen eller alt pinnskruvsutdragare.Jag knäckte min pinnskruvsutdragare då det satt fast.Jag körde även med en trubbig mejselhammare lite försiktigt för att få vibrationer och för att få 5/56 krypa ner i hålen.Ingenting funkade.Så jag svetsade fast muttrar på pinnskruven.Fick då upp några.Men några envisades med att sitta fast och några av pinnskruvarna gick av där jag hade svetsat(för hårt mtrl i pinnskruven).Det jag fick göra var att sätta en liten hydraulkolv mellan karossen och grenrör och pressa.Då fick jag en glipa som jag kunde ta karossågen och såga av de kvarvarande skruvarna,Jag blev förvänad när jag skulle ta bort pinnskruvsstumparna som satt kvar i blocket,de satt löst.Min teori är att pinnskruven sitter fast i topplocket.Det hade ärjat ngt kopiöst i hålen.Hoppas det går lättare för dig än för mig.Jag håller :thumbup:arna för dig / Mats24 november, 2008 kl. 22:49 #130879porsche944
DeltagareJag har nya pinnbultar om du skulle behöva, SAAB orginal.
MVH
Michael
25 november, 2008 kl. 08:22 #130894jean
DeltagarePå min 99E -72 höll den föregående ägaren på att drivas till vansinne innan han fick bort toppen. Han har ändå haft bilverkstad i 40 år och bytt ett antal topplockspackningar på Triumphmotorn, men den här gången gav han nästan upp. Det slutade med att han tog vinkelslipen och sågade av pinnbultarna och förstörde därmed toppen (han sågade ca 1 cm upp på toppen för att skydda blocket). Så han fick byta topp, renoverade den nya och det är ju bra för mig, men bilen hade stått med vatten i oljan i nästan 2 år så ramlagrena verkar inte ha klarat sig. Så jag har en bra topp men sämre underdel.. 🙂
Jag håller också med Johannes i Sjöbo, skaffa gärna en motor till i reserv.
30 november, 2008 kl. 22:14 #131199baard
DeltagareHej !
Hvis dere har sett tråden min på prosjekter, ser dere at jag til slut fikk av pinnbultene.
Etter flere dager med rengjöring og rustlöser i holen rundt pinnbultene, fikk jag dem av med å anvende 2 muttrar som jag drog skikkelig fast.Det virker som om det varierer noe hvor mycke pinnbultene har satt seg fast på de forskjellige motorene.
Det synes dog som alle de gamle Triump motorene har til felles er man uansett med jobbe for å få topplocket av.
Jag tenkte jag skulle benytte anledningen til å renovere vannpumpen når jag först hadde av topplocket och innsugsmanifoilen…
Det blir vel en utfordring dette også tenker jag. Noen som har noen gode råd i denne forbindelse ?
Mvh Baard
1 december, 2008 kl. 18:15 #131229benny
DeltagareFin saab du har i prosjekttråden Baard, en tidlig 99 er meget trivelig å kjøre syns jeg. De oppfører seg egentlig veldig ”moderne” på vegen i forhold til alderen. Kanskje flere som er enig der? Disse bilene gir ihvertfall en egen kjøreopplevelse.
Et spørsmå som noen på forumet her kanskje kan svare på: Fins det noe triks for å hindre at pinneboltene til topplokket setter seg fast på ny? Kanskje smøre de inn med kobberpasta eller fett?
1 december, 2008 kl. 18:19 #131230Melwin
Deltagarejag brukar använda molykote 1000. det är bra och klarar 1000 grader.
mvh melwin.1 december, 2008 kl. 18:35 #131231alfamats
DeltagareMolykote är fina grejor :thumbup: Alupasta funkar också fint. / Mats
1 december, 2008 kl. 18:52 #131233baard
DeltagareHej igjen !
Tack for gode råd. Er det noen som har formening om jag kan anvende dom gamle pinnboltene og topplocks boltene, eller pleier dere å sette inn nye bolter och pinnbolter ?
Det jag tenker på er om man får riktig momenten under tiltrekkningen…?
Mvh Baard
1 december, 2008 kl. 19:12 #131235alfamats
DeltagareTitta på de gamla pinnskruvarna så att de inte är utdragna.Brukar synas om dom smalnar av nere där gängan börjar,gäller även bultarna.Jag satt i begagnade fräscha i kompisens.De höll även när jag efterdrog dom. / mats
1 december, 2008 kl. 19:52 #131240baard
DeltagareTack, tack..
Siste spörsmål. Har dere pleid å anvende noe limstoff eller packningspasta på toppackningen når dere har skiftet ny toppackning…
Jag vet at man i utgangspunktet ikke skal anvende annat enn ny packning, men min erfaring från dom gamla tvåtakterne er at man her ofte må bruke noe som limer packningen, och fyller sår i block eller topplock, for at få toppen helt tett.
Jag skal plana topplocket, men det er endel småsår i blocken som bekymrer mej litt.
15 januari, 2010 kl. 20:00 #151363bosk
DeltagareHej Baard
I min bildkatalog över delar har jag antecknat att topplockspackningen har nr 8388787 och att det finns två utförande till 1,7 lit motorn. Det är många år sedan jag bytte den och den enda som passade hade runda hål för kylvattnet mellan cylindrarna. Första packningen hade ovala hål för kylvattnet men de var placerade 5 mm fel! Senare har jag läst att det finns tre olika gjutningar av 1,7 lit motorblocket så jag har tydligen den första varianten. Pinbultarna hade också ärgat fast, två fick jag svetsa muttrar på och den sista sågades av. Hålen borrades upp någon mm utom närmast motorblocket (för att behålla styrningen av topplocket) och pinbultarna ersattes av långa insex-bultar som svarvades och gängades. Inte original men säkrare att få ut bultarna. - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.