portning 2t

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT portning 2t

  • Detta ämne har 16 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2013-12-09 12:08 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #8219
    kf63
    Deltagare

    trimma 2t
    någon som vet den ursprungliga portning av kortnos sport, eller har en bra portning
    till -64 en förgasare

    #61284
    rally
    Deltagare

    Jag har ett bra trimmat enkelförgasar block med nya kolvar som jag kan sälja

    /Fredrik 070-5878801

    #61316
    2takt_nicke
    Deltagare

    Min 66 är snäll med grupp 2 filning. Kanske grupp 1 är lagom.?

    #61356
    kf63
    Deltagare

    vad är skillnaden mellan grupp 1 och grupp 2?

    #61361
    lars2t
    Deltagare

    Grp 1, du höjer kompet, låser fördelaren. Större munstycken, kanske kona i främre ljuddämparen? grövre avgassystem.
    Grp 2 så börjar du ändra porttider.

    På ett ungefär förklarat.

    #59816
    kf63
    Deltagare

    Jag ska ändra porttider, frågan är hur mycket man kan ändra dessa?

    #61367
    lars2t
    Deltagare

    1. Skaffa dig en kopia av Saabs trimningsanvisningar eller en xp-manual.

    2. Skaffa dig en roterande fil med långt skaft, köp en av god kvalitet, gärna en grov och en fin. Biltema har en tryckluftdriven manick som du sätter den roterande filen i. Öva helst på ett skrotblock. Det blir lätt fel i början.

    3. Olika årsmodeller av block lämpar sig bättre för portning eftersom vattenkanaler under insuget ligger mycket nära på tidiga block. Men det står allt du vill veta i xp-manualen.

    4. Blästra aldrig motorblock, gör rent på en motorrenoveringsfirma som gör rent i varmt lut eller använd en roterande stålborste.

    5. Ögon/andnings/hörselskydd rekommenderas. Det blir grymt skitigt när du börjar fila i gjutjärnet. Lägg ALDRIG gjutjärn i citronsyra eller liknande eftersom syran påverkar kolet i gjutgodset och det blir inte bra….

    Kanske inte exakt det du ville höra men det finns inga enkla lösningar.

    #61376
    kf63
    Deltagare

    Nej, men dessa punkter är bra att veta, titta på gamla trimnings guide för enforgassermotor, där insugsporten just sänkt 1 mm, och avgasporten höjs 4mm, så det är en början. xp manual jag borde ha haft ….

    #61505
    kf63
    Deltagare

    hittade en gr1 trim med moderna anpassningar, definitivt bättre än den gamla ..?
    passar en diff från v4, i en 3-stegs växellåda?

    #61528
    lars2t
    Deltagare

    Överströmningskanalerna putsar du enbart, men akta dig för att ändra vinkeln in i cylindern. Det kan bli dåligt om den ändras.

    Nej, få delar passar mellan 4-växlat och 3 pet.

    #61533
    kf63
    Deltagare

    alla säger att man ska inte röra spolportene, bara sänk insugport och höga avgasporten, och
    plan toppen / justera squish, inte max effekt ökning, men bättre på låg hastighet.
    är inte fullt säkert squish bör vara, men någon vet säkert också det..

    #61540
    lars2t
    Deltagare

    squishbandet lägger du på cirka 1.1 mm. Du kontrollerar det med ihopdragen motor, med den topplockspackning du skall använda. En kopparpackning förstås. Beräkna först hur mycket du tror att kolven kommer att sticka upp.

    #61552
    rally
    Deltagare

    Minimum 0,8 Max 1,2mm

    På sena 3-växlade ska diffbroms gå att montera men det blir ett måste med stålknutar! Men varför ha diffbroms med runt 50Hk???? Diffen stjäl en massa hästkrafter och det är ju inte så att man har några större problem med hjulspinn

    /Fredrik

    #61562
    kf63
    Deltagare

    :sry den fråga skall vara : 3-växlad med slutväxel från V-4 för att få ner varvtalet lite

    #61563
    rally
    Deltagare

    Det går inte att montera en slutväxel ifrån en 4-växlad i en 3-växlad växellåda.

    Stoppa in en 4-växlad V4 låda istället

    /Fredrik

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.