Pris och efterfrågan Sonett

Forum / Modellspecifika forum / Sonett / Pris och efterfrågan Sonett

Forum / Modellspecifika forum / Sonett / Pris och efterfrågan Sonett

  • Författare
    Inlägg
    • Anonym
      maj 18, 2002 at 11:53 #8577

      Jag har under någon månads tid försökt att sälja min Sonett, på flera olika ställen, utan att få någon spekulant. Är efterfrågan verkligen totalt obefintlig? På en del ställen har jag satt ut priset (55k) men på andra ställen inte, det ringer knappt någon tjôtare ens. Är priset orimligt? Jag är inte bevandrad i SAAB men trodde att priset var ganska rätt och framför allt att intresset skulle vara större. Skall jag tänka om eller vad tror ni?

        maj 19, 2002 at 01:26 #64132

        Jag saxar helt skamlöst följande från prisguiden i senaste numret av Retro:

        Sonett III
        Prisgrupp 1: 55 000
        Prisgrupp 2: 35 000

        Prisgrupp 1 ska motsvara en mycket välbevarad/välrenoverad bil, motsvarande “ungefär som en 3 à 4 år gammal bil”
        Prisgrupp 2 motsvarar väl snarare en bil i vettigt bruksskick som inte behöver några omedelbara åtgärder.

        Jag vet inte hurpass tillförlitlig deras prisguide är, men det är i alla fall något att gå efter. 35000 för en Sonett i bra bruksskick låter dock lite, tycker jag.

          maj 19, 2002 at 07:48 #64133

          Hej…vad är det för typ av Sonett du pratar om ?
          Ä´r det en SonettII eller V4 kanske till och med en III’a ?
          För det måste väl vara ganska stor prisskillnad på dessa. :confused:

            maj 19, 2002 at 10:36 #64134

            Det här med priser är en känslig fråga. För många säljare betingar bilen av olika skäl kanske ett större värde än vad marknaden är beredd att betala.

            Min personliga åsikt är att de här prisguiderna är rena skräpet. I Retro/Teknikens Världs Guide har väl prisnivån på Sonetter varit den samma de senaste tio åren? Det omsätts ganska få sonetter i Sverige och den som har skrivit guiden har säkert inte koll på alla dessa. I år har det i min vetskap sålts 4-5 III:or. Den billigaste låg runt 25000:- och den dyraste runt 60000:-

            Sedan har vi de här klassificeringarna. Tar vi klass I så kan det finnas två exakt lika bilar med skillnaden att den ena har en nybyggd motor och den andra har en genomgången motor. Hur ska denna skillnad värderas prismässigt?

            Det finns många typer av renoveringar: “Penselrenoveringar, “genomgångna motorer med packningar från Biltema” (vilka lyckligtsvis inte längre säljer dessa skräppackningar), “nybygda motorer på diverse begagnade delar” och så har vi “professionellt byggda motorer på nya delar” Till kategorin nya delar får väl renoverade vevstakar och nyslipade axlar räknas. Att bygga en motor i den senare kategorin är dyrt och få gör det. Ännu färre är beredda att betala för det när bilen sedan ska säljas varför det kanske är bättre att montera en bruksmaskin och sälja motorn separat.

            Att bygga en ny 1700cc standardunderdel, likvärdig med de utbytesenheter som fanns att köpa på Saab en gång i tiden kostar runt 20000:- I material och bearbetning men exklusive ihopmontering.

            Kör med bilen i en sommar eller två och försök att sälj den sedan till någon som är beredd att betala kostnaden för bygget minus de två-trehundra mil som bilen har hunnit gått sedan dess. Jag bedömer chansen till att lyckas är ganska liten. Om du har låtit någon känt företag utfört hela arbetet, tex Custom, Ström, Ståhlmotor etc och du har kvitton och dylikt kvar så är oddsen bättre. Har du gjort arbetet själv så är chanserna mindre.

            Den grundläggande förutsättningen för att genomföra en affär är enligt företagsekonomins guru No 1, Philip Kotler, att det måste finnas två parter med ett sammanfallande intresse. Sverige har, liksom många andra länder, drunknat i importerade USA-sonetter och hur trevlig bil det än är så är det lättare att bruksa en gammal 96:a. Jag tror att marknaden till och med kan vara ganska mättad. Bra bilar går alltid att sälja. Riktiga renoveringsobjekt ligger ofta mellan 20000 – 30000:- även om optimistiska säljare ibland begär mer. Fina bilar kan man få från 40000 och uppåt. Som synes är prisspannet mycket litet. För 20000:- kan man faktiskt inte renovera så mycket nuförtiden. När gäller riktigt fina bilar så kanske priserna hamnar mellan 70000-80000:- men då har det dykt upp nya konkurrenter i detta segment. Bilar som kanske är ännu trevligare än en Saab Sonett. Det finns faktiskt sådana. Just nivån 50000-60000:-verkar dessutom utgöra någon slags osynlig psykologisk maxspärr på marknaden.

            En kille ringde mig för ett par månader sedan och ville ha tips hur han skulle kunna sälja sin Sonett 68:a som var ordninggjord på 80-talet och hade sedan dess gått ganska sparsamt. Ej originalskick men originaldelarna följde visst med. Han hade haft bilen väldigt länge men hade även andra bilar och där han behövde investera pengar.

            -Jag hade tänkt mig 130000:- för den, sade han. Jag trodde att jag hört fel så han fick upprepa det. Det var 130000:- han hade sagt. Diplomatiskt försökte jag förklara att den blir inte lättsåld i Sverige men det störde honom inte. -Om folk inte har inte vett att uppskatta en fin bil så får jag väl sälja den utomlands, svarade han då. Några veckor senare ringde han igen. Bilen var såld till Holland. Dock till ett lägre pris men man kan köpa två sonetter i Sverige för de pengarna som han fick.

            Ett annat exempel är en otroligt fin Sonett V4 som såldes i våras för runt 90000:- i Sverige. Ca 10000 mil. USA-import. Renoverad till ett originalskick bättre än nytt. 1:a prisvinnare vid “Världens häftigaste Saab” i Trollhättan för en del år sedan. Mycket prisvärd bil, förmodligen en av de finaste jag nånsin har sett, och man kan inte renovera till finare skick för de pengarna.

            Anders! Jag tror tyvärr att du får söka dig utomlands om du ska sälja din bil. Det är ju synd om en fin bil försvinner från Sverige men samtidigt är det ju business. Ponera att du kan få 75000:- i Tyskland för bilen och 50000:- i Sverige. Har du råd att avstå 25000:- bara för att den svenska marknaden tycker att din bil är för dyr? Gå till http://www.mobile.de och prova med att annonsera ut den där. Ta i ordentligt när du prissätter den om den är fin. Du kan få mer än vad du vågar drömma om. Din annons kanske når ut till 10-tals miljoner läsare till skillnad mot de svenska tidningarna.

            Nu är det nog bäst att jag slutar. Snart ringer de nog från Sonett-klubben och säger att jag har blivit fråntagen mitt medlemsskap…

              Anonym
              maj 19, 2002 at 16:01 #64135

              Bilen är en III -74 som gått 850 mil sedan importen -87, innan dess vet jag inte. I motorn har jag bytt alla lager utom kamaxeln och växellådan har nytt frihjulsnav, nya beg backdrev, packningar och någon annan pryttel som jag inte kommer ihåg. Till detta fick jag hjälp av Sture Johansson på Orust. Stolarna har ny klädsel. Lacken är det minst braiga, den är visserligen omlackad relativt nyss men den är småknottrig, några sprickor och en flagning på “huven”, för övrigt gul o fin. Det som jag tycker är konstigt är att det bara är en som tittat på bilen men han fick inte för frun, och 2 som lät som de var beredda att ge några tusen eller så. Annars har det varit heltyst. Jag håller med dig Mats, det vore synd att släppa en SAAB ut ur landet men det är i så fall inte fråga om att gå miste om 25k utan att det inte verkar så lätt att hitta någon intressent överhuvudtaget. Jag skall fortsätta leta här hemma ett tag till dock, man skall väl inte ge upp för lätt. Hade jag bara haft plats och pengar (känns det igen?) skulle jag behållt bilen, den är ju faktiskt väldigt rolig att köra.
              Puttra på. Anders.

                maj 19, 2002 at 16:44 #64136

                Jaha. Sture är en väldigt schysst kille så då är prylarna säkert bra. Det här med lacken är väldigt vanligt. Blåsorna är troligen några slags gasblåsor och det är svårt att bli kvitt dem om man inte gör ett gediget underarbete vid omlackeringen. Det är svårt att sia om pris men på mig låter det som att det skulle ligga i spannet 45000-55000. Jag hade själv en 74:a ute i vintras och jag tror att det var 8-10 stycken som ringde men bilen var såld redan innan den kom ut i tidningarna. Det var en kille som annonserade efter en III:a här på SSK:s sida som kom att köpa den. Jag hade väl kanske lite tur då??

              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.