prisbild på sonett 2 takt?

Forum Modellspecifika forum Sonett prisbild på sonett 2 takt?

Detta ämne innehåller 10 svar, har 8 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-03-31 15:54.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21901

    ake svantesson
    Deltagare

    hur mycket ska man betala för ett väldigt dåligs sonett objekt?
    rostig , råttäten .en del plastarbete..bakruta på väg att ploppa ur.

    mvh åke

    #155584

    kaparn
    Deltagare

    Jag betalade 40 papp för ett liknande objekt för fem år sedan och det var billigt.

    42:an

    #155587

    fredrik
    Deltagare

    Det beror väl på hur komplett den är??? Har den väldigt lågt chassienummer så höjer det priset.

    /Fredrik

    #155596

    Tomas Rosendahl
    Deltagare

    Viktiga delar som styr priset är förgasare, luftrenare, flottörhus och oljetank. Resten går alltid att fixa :welding:

    #155636

    ake svantesson
    Deltagare

    allt finns till den ,
    men som sagt den är väldigt väldigt dålig..vad jag har fört måst man sätta chassit i en jigg då man lagar upp det.?
    kaparn din bil ser ju ut som en skönhet i jämförelse.
    mvh Åke

    #155637

    mellow yellow
    Deltagare

    Vilket chassinummer är det? Det finns ju ett specifikt nummer som stals på sent 60tal och som därefter aldrig kommit ut i offentligheten därefter.

    Jag köpte min #190 för 8000$, den var då ett vrak men komplett förutom rätt ratt (inredning i av solen sönder smulade småbitar). Styckar man en SoneTT så får man ut mycket mer än så. Prissättning på min var en gentlemans agreement baserat på att jag lovade att återställa chassiet till nyskick. Ca 80% av all plåt byttes, så den investeringen lär aldrig gå att räkna hem oavsett pris nu. Generellt så lönar sig väl aldrig fullständiga renoveringar jämfört med att köpa samma modell i bättre brukskick. Men oftast vill man ju äta kakan i mindre steg för att orka med kostnaderna.

    Tillbaks till ämnet, mina bedömningar:

    Vrak hyfsat komplett men utan sport motor, förgasare och bakruta: ~2000$ fanns en på Ebay för 6 månader sedan.

    Vrak komplett: ~10000$ finns några exempel i den här klassen

    Mellan vrak och brukskick: ~17000$ såldes en röd på Ebay med hop plockade delar sent 2007

    Bättre bruksskick: 18500€ finns en i fel gulfärg + lite hopplock, förmodligen fortfarande till salu hos en liten bilhandlare i Schweiz.

    Nivå över bruksskick: +20000€ ett fåtal transaktioner finns de senaste åren

    Bilar med historia i bättre brukskick eller concours: +30000€, antalet transaktioner på handens fem fingrar under de senaste 5-10 åren.

    Plocka hem från USA ytterliggare +2500$ + moms beroende på pris.

    Bild källor: öppet inhämtat vid förfrågan på olika vagnar de senaste 3åren. Endast priser och bilar som varit offentliga i annonser eller auktioner.

    Jag skulle dock köpa denna Sonett 2-V4 av den tidiga versionen med trä instrumentbrädan finns fortfarande till salu i USA.

    Så upp till debatt har jag gjort riktiga bedömningar?

    SoneTT är en dyr Saab modell men jämfört med många andra historiska bilar är den riktigt prisvärd särskilt om körupplevelsen räknas in 😉

    #155724

    ake svantesson
    Deltagare

    tack jonas för upplysningarna å infon ..
    vi får se vad som sker. bilen har lågt chassinummer
    det 4 bult som sitter på dem är väl vanliga sport å monte bromsar å nav?
    ang kaross jobb så är väl båtbyggare som är att föredra??
    mvh Åke

    #155726

    turbo killer
    Deltagare

    Maybe this link will help, a guide to individual valuation and a guide.
    http://www.vintagesaabclub.org/links.html
    http://saabsonett.org/index4.php

    #155753

    Lollo
    Deltagare

    Sitter väl inte fyrbult på de standard???

    #155755

    johan josefsson
    Deltagare

    Jo, på 66orna sitter det 4-bult standard.

    #155757

    Lollo
    Deltagare

    ok, då har man lärt sig ngt nytt idag mä 🙂

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.