PROBLEM.

  • Författare
    Inlägg
    • juli 30, 2003 at 15:12 #9690

      HEJ.
      Aldrig får man vara glad, var ute på en tur med den nybesiktigade Turbon, då jag hörde ett konsigt ljud som sedan försvann. :confused:

      Sedan när jag kände lite på den så ville inte den inte ladda som förut, stannade öppnade huven, slangen till vakummet på fördelaren hade rasat av, hihi vad bra att det inte var något annat tänkte jag.

      Men sedan när jag startade ville den inte gå på alla under en kort stund.
      Provade om den laddade, laddade ggjorde den men inte som förut.

      Har turbon gått?
      Kollade sedan oljan, ingen grå färg på den men dock mkt “ånga” ur stickans hål, påfylnings locket och det lilla röret som sitter på mängd mätaren.

      Tog sedan ur stiften, inget är renare än det andra.

      Bubblar lite i expansions kärlet men inget våldsamt tryck.

      Kommer lite “grå vit” rök ur avgassystemet.

      Är det block packningen som gått???
      Hur klarar sig turbon?
      Blir den att ladda mindre om packningen gått??
      Har ej kollat om det blir varmt om man sätter på värmen.
      Tempen är lite över normal då det är varmt.
      Bilen har stått sedan 96 till nu.

      6 mil blev det innan det började krångla, ingen bra början på ett förhållande.
      😡

        juli 30, 2003 at 20:05 #70159

        Ajajaj, DET felet…! 😮
        Skynda dig att sälja vraket innan du förlorar mer pengar. Du får 500:- jämt, så får bilen stå kvar i mitt garage efter vintern oxå, men då ska fälgarna och full tank ingå!
        /Wille Åksohaen

          Anonym
          juli 30, 2003 at 20:18 #70160

          Låter onekligen som en brusten topplockspackning.
          3-cylindergång vid start, bubbel i expansionskärlet och vitrök är ju klassiska symptom.

            juli 30, 2003 at 21:28 #70161

            Hej.
            Har kommit en bit på väg, turbo haveri. 😡
            Skall ta kompprov i morron innan jag river toppen.

              juli 30, 2003 at 22:07 #70162

              Hej Lollo
              Brusten topplockspackning brukar ryka jä… 😮
              mycke, iallfall de jag råkat ut för, även på turbo-bilar.

              Lite…. lite vitrök behöver inte vara lika med kass packning.

              MVH C.Sköld

                juli 31, 2003 at 07:52 #70163

                Hej,

                Om turbon har sagt upp sig dvs lagrena på axeln
                kommer det ordentligt med svartrök på tomgång
                och även vid körning.
                Laddar den överhuvudtaget?
                Har glidlagrena “tagit slut” stannar impellern
                (snurran) då bladen tar i godset runt om.
                Verkar som termostaten har kärvat fast även den,
                om det bubblar i vätskan och tempen stiger över
                normal indikering finns risken att topp-packn.
                också säger upp sig.

                Typiskt för en bil som stått länge utan någon
                tillsyn på det maskinella.

                JN

              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.