problem med att lägga i backen
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / problem med att lägga i backen
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / problem med att lägga i backen
- Detta ämne har 14 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2007-12-29 16:56 av stefan w.
-
FörfattareInlägg
-
Ja det är ju byte av tryckplattan eller hela kopplingen då, att satsa på beggat är ju ingen mening eftersom det är så drygt att byta så det blir ju nytt som gäller.
det bästa vore ju att få tag i en solfjäderkoppling så slipper du felet för gott, det är ju den där konstruktionen med tre armar som är undermålig.
Nu finns det ju bara standardkoppling att få tag på till V4:a genom klubben men rallyputtarna vet nog var man köper en solfjäder.Reservdelssidan. Klicka på länken och välj “växellåda” så har du bild på standardkoppling där, det finns solfjäder till TT på bild så att du kan se skillnaden i konstruktionerna.
http://biphome.spray.se/rolf.jensen/ssrspares/svspares.htmJag körde ganska länge med det här felet, det som tar skada är ju lådan men jag tror inte att det blir något ras i första taget.
Jag lärde mig efter ett tag att vara distinkt när man lägger i backen eller ettan från stillastående, ju snabbare man får i växeln desto mindre skrap i lådan.december 18, 2007 at 15:36 #116015Jag hade också det där problemet med en V4:a. Man lär sig utnyttja frihjulet till max! 😉
Jag tycker nog ändå att du skall ur med motorn och byta kopplingen. Du har ju gjort det nyss! 😉
Har dessvärre för mig att jag var tvungen att lyfta ur lådan för att få ut axeln till kopplingsgaffeln. 😡
Hoppas jag minns fel! 🙂
Lycka till!
///Haraldpersonligen har jag aldrig fattat nyttan med att bara plocka ur motorn och lämna lådan i bilen… Det är ju minst lika meckigt, om inte värre, att försöka pilla i axeln från lådan in i hålet i svänghjulet, speciellt om man har haft av tryckplattan och därmed ändrats deras inbördes positioner. När man nu ska ur med motorn, plocka rubbet, fixa o gör rent och så… eller, har jag helt fel?
Om man följer fulings lathund (http://www.saabklubben.com/saabfacts/9596/rep-mod/motorbyte_V4.php) så lär det finnas fördelar med att bara lyfta ur motorn och lämna lådan i bilen.
Själv har jag bara lämnat lådan i bilen en gång (ironiskt nog för att byta koppling på en motor som jag lyft i bara någon vecka innan). Utan att följa fulings instruktioner, tyckte jag att det var ett fantastiskt krångligt sätt att lyfta ur och — framför allt — i motorn. Då slåss jag hellre med de trilskande inre drivknutarna och bakre växellådsfästet.
Å andra sidan är statusen på silvermotorn i min -68:a lite oklar. Om den skulle behöva lyftas ur, är det inte omöjligt att jag plockar fram fulings lathund och ger det hela en ny chans. Förutsatt att jag inte får lust att byta lådan samtidigt, förstås.
Plock ur motor och låda i paket eller var för sig är en smaksak.
Jag har ALLTID pockat ur motor och låda var för sig, där av beskrivningen.
Det är svårt att lära gamla hundar sitta 😉Koppling:
Solfjäder är bra men jag tycker det är att stjuta över målet på en std buske.
+ att man måste modda svänghjulet för att få dit solfjädertryckplattan.
Tryckplattan säljs också av Dalhems och är till WV bubbla.
Finns 2st olika, man skall ha den tidiga. Före 67 om jag mins rätt.
Din Rallybytik (ursäkta stavningen) säljer också tryckplattan.
Denna tryckplatta är edentisk med den som Saab Sport och rally sålde med den skilandaen att skälva anligningytan/mojen mot lamellen är aleminium(med pålagt stål/hårdkrom eller vad fa det är) och VW är gjutjärn.december 19, 2007 at 23:00 #116069Börja med att byta ut packningarna i kopplings huvud och slavcylinder. Det kan vara dessa som ställer till ditt problem. Repsatser med erfoderliga packningssatser kostar tillsammans ca 150:-. Bytet tar två timmar om du tar det lugnt och sedan är det bara att lufta. Du är då garderad från problem komna ur kopplingshydrauliken för minst 10 år framöver.
Men.. “durrandet” talar tyvärr för att du antagligen ändå har tryckplattefel. Kaparn är inne på rätt spår.
Renoverade plattor sålda runt år 2000(även av kända bildelsgrossister) har orsakat problem. Gamla originalplattor med blå fjädrar brukar däremot hålla mycket länge. Så du kan utan vidare ta en begagnad sådan som verkar hel och fräsch. Men kolla noga skicket på lamellen vid bytet; ligger dess tjocklek under angivna gränsvärden ska du satsa på en helt ny kopplingssats.
En ny solfjäderkoppling från XP är ändock det allra bästa som finns att sätta dit.
Jag håller på att rensa i garaget och hittade en original V4:akoppling med blåa fjädrar i.
Lamellen är så gott som ny och det urtrampningslager som jag inte fick att passa till min TT visade sig också vara till en V4:a och det tog jag nytt ur en Saabpåse.
Så.. vill du chansa och montera den här så kan du få grejorna gratis, Jag jobbar ju vissa dagar på SSAB så ring och avtala en tid om du vill ha grejorna så kan du hämta dom där./Kaparn
När du ändå håller på så byt vevaxelbussningen, den är inte dyr, en dålig sådan kan ge äckliga fenomen eftersom lamellaxeln tillåts vobbla. För bussning kolla med Stefan i Torpshammar på saabdelar@telia.com
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.