Problem med blinkers, Saab 90

Forum Modellspecifika forum 90/99 Problem med blinkers, Saab 90

  • Detta ämne är tomt.
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #498885
    M.Lindgren
    Deltagare

    Tjena. Jag tänkte egentligen dra igång min projekt tråd om min Saab 90 jag kom över för en tid sen. Det får tyvärr vänta lite till, men lika så rör det den nämnda bilen.

    Min blinkers strular och jag ställer mig lite frågandes. Efter ha bytt blinkerslampor och lite lampor i instrumenthuset så började relät gå väldigt oregelbundet. Först kanske det bara klickade till och sen kom ett eller flera klick på följd – det ofta i oregelbunden frekvens och för fort. Sen kunde den stanna av helt och vara tyst tills att jag ändrade spaken eller knappen för fyrvägsblinkers.
    Efter att ha dragit i sladdar och försökt provocera fram ett mönster så började relät lägga sig i en konstant hög frekvens när spak eller knapp aktiverades och har nu varit så sen dess. Jag såg inte heller någon reaktion av att jag drog i sladdar osv.
    Indikator lampan lyser nu konstant även med tändningen av, men ändrar styrka när funktionen är igång. Blinkerslamporna är alltid släckta.

    Jag har haft nere relät och testat det på bänken och med 12 V mellan 31 och 49 så klickade relät och höll sig så tills strömmen bröts. Jag har haft ner spaken och försökt följa kablar till ev brott.

    Liknande beteende har noterats tidigare vid körning, men bara under en kort stund för att sen återgå till det normala.

    Mvh Mikael.L

    900 GL 3d 4vxl -82, 90 4vxl -85 900i 4d -91, 900 2.0i 5d automat -97 9-5 2.0t automat SC Linear -06, 9-5 2.0t manuell SC Vector -06, 9-5 2.3t automat SC Vector -08, NG9-5 2.0t automat Vector -10

    #498887
    Janne Hagnell
    Moderator

    Jag gissar på att du antingen fått dålig kontakt (eller en dålig lampa) när du bytte eller att du drog glapp i en kabel när du grejade bakom panelen.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #498889
    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Jag tycker att det låter som ett jordfel. Titta över de anslutningar som skall vara till jord/chassie att det verkligen har god kontakt, har du mätinstrument så kontrollmät.
    Har du ett elschema ? Det underlättar mycket
    Om du saknar det så säljer ju klubben verkstadshandböcker på CD/DVD för en spottstyver.

    SAABoholic

    95 -74 Indisk gul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    9-5 Linearsport Sp -03 manuell

    #498932
    M.Lindgren
    Deltagare

    Det verkar som om att mitt långa meddelande som jag postade tidigare uteblev. Typiskt. Jag återkommer med en uppdatering och redigerar om texten här senare.

    900 GL 3d 4vxl -82, 90 4vxl -85 900i 4d -91, 900 2.0i 5d automat -97 9-5 2.0t automat SC Linear -06, 9-5 2.0t manuell SC Vector -06, 9-5 2.3t automat SC Vector -08, NG9-5 2.0t automat Vector -10

    #498947
    Timpa
    Deltagare

    I blinkersrelät på 9000 brukar en omlödning av dom hjälpa.
    Gamla lödningar ger glappkontakt och konstigt beteende.

    Timpa
    http://saab9000vector.blogspot.se/

    #498986
    M.Lindgren
    Deltagare

    Nu har vi haft lite Saab-tid, så nu skall jag muntert knappra på i hopp om att inlägget fastnar.

    Efter en kvälls grubblande och efter att ha läst mitt inlägg igen så tyckte jag att beskrivningen pekade på relät i sig. Det finns dock goda anledningar att se till både handhavande som jordfel, som ni nämnt. Jag begav mig ner till min första bil (en stackars 900i som det troligtvis aldrig blir mer av) och fångade upp dennes blinkresrelä – utan att ta ner knäskyddet kan tillägas; jag har läst om hur man lossar det nu.

    Relät till 900 har bara 3-pin: 31, 46, 46a och saknar pin c, som finns till 90an. De andra pinnarna sitter annars på rätt plats. (jag tror nog att de flesta vet det, men jag skriver ändå som referens. Nån mer än jag lär ju söka om detta).

    Med 900ans relä i så fungerar det som sig bör och ett nytt skall försöka införskaffas. Vad pin c går till får någon vetande gärna fylla i, annars så låter jag det fungerande relät sitta i tills att jag hittar ett nytt/beg.

    Jag var på Mekonomen och frågade efter uppvisat relä, uppvisade lampor för innerbelysning samt 1 m slang med inv. diameter på 13 mm, vara 2 artiklar hänvisades jag till auktoriserad Saab-verkstad, samt en vara var slutsålt. Biltema sålde i alla fall lampor och slang – slangen hör inte hit.

    Timpa: Har du någon koll på någon tråd om omlödning av nämnda relä? Jag pillade upp det igen och skulle kunna göra mig misstankar om vart omlödning skulle passa, men vore i ärlighetens nämn rätt spekulativ och på snudden till gissande. Jag testade att lägga om lödning ett par lödningar, men kan inte påstå att jag fann mitt arbete bättre och inte heller gjorde det någon skillnad. Jag behöver läsa på om detta, helt enkelt! 🙂

    Tack för era svar.

    relä

    900 GL 3d 4vxl -82, 90 4vxl -85 900i 4d -91, 900 2.0i 5d automat -97 9-5 2.0t automat SC Linear -06, 9-5 2.0t manuell SC Vector -06, 9-5 2.3t automat SC Vector -08, NG9-5 2.0t automat Vector -10

    Bilagor:
    #498994
    M.Lindgren
    Deltagare

    Vid granskning av kopplingsschemat så får jag faktiskt det inte riktigt att gå ihop. Jag tycker snarare att blinkfunktionen borde utebli.

    49 + in
    c blinkersspak och varningsblinkers
    49a instrumentpanel
    31 jord (Eller? i Haynesboken så ser den inte ut att användas).

    Det verkar som sagt fungera, men jag vill minnas att jag kunde köra blinkers på spaken även om tändningen är av. Ett vagt minne av morsans gamla 99, när vi växte upp, säger att det var så på denne också, men det gör det ju ändå inte rätt. C borde ju ändå vara den som ger ström till varningsblinkerskontakten och blinkerskontakten? Det blir nog inget mek idag då min bättre hälft troligtvis jobbar över och jag får ägna mig åt primäruppgiften att se till ungarna – kanske en liten stund i kväll/natt. Tills dess är ju alla spekulationer och påståenden potentiella sanningar.

    kopplingsschemablinkersrelä

    Jag vill gärna förstå mig på det här, men får det inte riktigt att gå ihop. När jag testade relät och lyckades aktivera magneten, gjordes det med 12 V på 31 och 49a. 49 leder till säkringsdosan.

    900 GL 3d 4vxl -82, 90 4vxl -85 900i 4d -91, 900 2.0i 5d automat -97 9-5 2.0t automat SC Linear -06, 9-5 2.0t manuell SC Vector -06, 9-5 2.3t automat SC Vector -08, NG9-5 2.0t automat Vector -10

    Bilagor:
    #499025
    Bengt Karlsson
    Deltagare

    Hej. På mitt kopplingsshema , årsmodell 87 , är relä nr 112 , blinkersspak 24, varningsblinkerskontakt 25 med lampan 26 och instrumentet 47. RD/VT kabel kommer från säkringen. Mvh Bengt

    Bilagor:
    #499041
    M.Lindgren
    Deltagare

    Hej. På mitt kopplingsshema , årsmodell 87 , är relä nr 112 , blinkersspak 24, varningsblinkerskontakt 25 med lampan 26 och instrumentet 47. RD/VT kabel kommer från säkringen. Mvh Bengt

    Tack för bilderna. De är aningen lättare att gå på än Haynes och ser ut att vara en helt annan dragning, vilket kan förklara en del.

    Det får bli till att luska fram ett relä och testa lite mer. Skall också leka lite med min nya strömtång jag köpte i veckan. I helgen blir det dock service av NG900 och kanske NG9-5.

    Ursäkta den totala omändringen och redigeringen trådsvaret.

    900 GL 3d 4vxl -82, 90 4vxl -85 900i 4d -91, 900 2.0i 5d automat -97 9-5 2.0t automat SC Linear -06, 9-5 2.0t manuell SC Vector -06, 9-5 2.3t automat SC Vector -08, NG9-5 2.0t automat Vector -10

    • Det här svaret redigerades för 2 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 2 månader sedan av .
    #499238
    M.Lindgren
    Deltagare

    Det har inte blivit så mycket med 90an. Min väns NG900 har kommit ivägen… tyvärr i vägen för våra NG900 och NG9-5, Men garagetid är garagetid.

    Jag tänkte dock flinka in att när jag flyttade på bilen så märkte jag att blinkersen går att aktivera även när bilen är avstängd. Det i sig borde väl inte ha med relät att göra, så vidare forskning i detta ser jag som nödvändig. Jag drar mina misstankar åt varningsblinkersknappen, men det är ju bara mina egna spekulationer, en lördagskväll mitt i nattningen och innan garagetiden börjar.

    900 GL 3d 4vxl -82, 90 4vxl -85 900i 4d -91, 900 2.0i 5d automat -97 9-5 2.0t automat SC Linear -06, 9-5 2.0t manuell SC Vector -06, 9-5 2.3t automat SC Vector -08, NG9-5 2.0t automat Vector -10

    #499241
    Bengt Karlsson
    Deltagare

    Hej. Blinkers är inte kopplat över tändningen, se elschemat ovan. Det är alltså helt i sin ordning att det går att aktivera blinkers med bilen avstängd. När det gäller fel hastighet på blinkers så tror jag precis som Hagnell skrev ovan att det är värt att kolla en extra gång så att det inte är en felaktig eller felmonterad glödlampa. Mvh Bengt

    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 3 veckor sedan av .
    #499249
    M.Lindgren
    Deltagare

    Hej. Blinkers är inte kopplat över tändningen, se elschemat ovan. Det är alltså helt i sin ordning att det går att aktivera blinkers med bilen avstängd. När det gäller fel hastighet på blinkers så tror jag precis som Hagnell skrev ovan att det är värt att kolla en extra gång så att det inte är en felaktig eller felmonterad glödlampa. Mvh Bengt

    Nej, det borde jag ju tänkt till om innan. Har inget minne om att det var så tidigare, men samtidigt är det något som ekar ifrån när vi var små och lekte i morsans Saab 99a; om att så var fallet.

    Jag skall se över lamporna igen, även om det verkar fungera. Den ända skillnaden jag gjort vid lamporna är att kolla ström till 21 W, delen istället för 5 W. Jag tycker dock att det är konstigt att det inte verkar vara en sluten krets genom den lilla sladden i reflektorn till blinkerslampans 5 W… Hade sett tuft ut – men så saknas ju ett relä för hörnljus och det är kanske där som kretsen sluts? Nåja.

    Som sagt fungerar det ju fint med 900:ans relä även om det saknas en pinne (C) som enligt ditt kopplingsschema går till instrumenthus, men enligt Haynes går till varningsblinkers och blinkerssoak. Det skall ju inte fungera?

    900 GL 3d 4vxl -82, 90 4vxl -85 900i 4d -91, 900 2.0i 5d automat -97 9-5 2.0t automat SC Linear -06, 9-5 2.0t manuell SC Vector -06, 9-5 2.3t automat SC Vector -08, NG9-5 2.0t automat Vector -10

    #499250
    Bengt Karlsson
    Deltagare

    Så bra att det fungerar nu. Om jag förstår dig rätt så blinkar alla fyra blinkerslampor som de ska och dessutom i rätt takt med det relä du lånade från din andra bil. Om jag förstått dig rätt så är det endast kontrollampan i instrumentet som inte är ansluten till c och därför är svart. Med nytt relä av rätt modell så löser det sig nog även med kontrollampan. Mvh Bengt

    #499256
    M.Lindgren
    Deltagare

    Så bra att det fungerar nu. Om jag förstår dig rätt så blinkar alla fyra blinkerslampor som de ska och dessutom i rätt takt med det relä du lånade från din andra bil. Om jag förstått dig rätt så är det endast kontrollampan i instrumentet som inte är ansluten till c och därför är svart. Med nytt relä av rätt modell så löser det sig nog även med kontrollampan. Mvh Bengt

    Hehe, jag hade skrivit en betydande text innan som försvann. Jag får inte riktigt sinnesro här vid datorn, att läsa igenom allt riktigt, utan har gått ifrån minnet.

    Allt fungerar som det skall med det lånade relät, även lampan i instrumenthuset. Det är det jag inte får ihop just nu. Jag kan låta det vara, men jag vill hellre lära mig och få det ordentligt. Det skall inte fungera ordentligt, i mitt tycke då en pinne inte kan vara i kopplad. Det må vara fånigt att älta ett icke-problem, men min tanke är att kladda frågor högt och lågt på forumet, för att i bästa fall kunna svara på dem själv och på så vis erbjuda en enkel och snabb hjälp för nästa person som söker på felet. Spä på kompetensbanken så att säga.

    900 GL 3d 4vxl -82, 90 4vxl -85 900i 4d -91, 900 2.0i 5d automat -97 9-5 2.0t automat SC Linear -06, 9-5 2.0t manuell SC Vector -06, 9-5 2.3t automat SC Vector -08, NG9-5 2.0t automat Vector -10

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng