Problem med bränslepump och snart hjärnblödning

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Problem med bränslepump och snart hjärnblödning

  • Detta ämne har 25 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2008-10-27 22:07 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18854
    greven
    Deltagare

    På hemväg i förmiddags från Väsby tvärdog bilen på gamla Uppsalavägen i Rotebro. Som vanligt utan verktyg och delar. Resultatet blev bärgning för drygt 2000 spänn i räkning. Har tidigare bytt pumpen till en fabriksny. Bilen lade av då också, trots ny pump. Konstaterades skit i tanken. Fick tag på en ny, bytte bränslefilter och bilen gick – en hel en dag ! Visade sig att den nya pumpen var paj. Min hjälpreda konstaterade att den gamla pumpen fungerade och satte dit den gamla och nu gick bilen. Någon som hänger med ? Jag gör det iaf inte. Idag pajade den gamla pumpen och nu har det visat sig att den nya, som jag tidigare bytte till, men som ej fungerade, fungerar bra. Det var således inget fel på den nya pumpen och så heller ej på den gamla, förrän nu. Hur i h-e hittar man än fungerande bensinpump till en SAAB TT ? Sammanbrottet är nära !

    #129084
    3 i tanken
    Deltagare

    lustig jag va tvungen o ha choken ute när jag va ute vid 7 rycket och åkte annars tjyvstanna hon

    #129085
    stefan
    Deltagare

    det är inte så att det är förträngningar i röret eller anslutningen i tanken? Att det kommer bränsle ur röret behöver ju inte betyda att röret är fritt från restriktioner för det låter ju inte som att du har haft ur tanken och rengjort den? Rostiga Saab tankar är just inget nytt under solen………

    #129086
    lars2t
    Deltagare

    Det låter som om du har problem med elförsörjningen, jag har t,ex på min röda -62 en gammal vippströmbrytare för av/på till bensinpumpen och där blir det oxid ibland. Vilket gör att pumpen inte får ström och motorn inte får bränsle och dör. Enkelt att åtgärda, när man känner bilen. Det är bara att slå vippbrytaren upp oc ner några gånger så hör man hur soppapumpen går i gång.

    Det låter lite som att det är det som är fallet för dig, när soppapumparna, även den nya stannar ibland, har du strömbrytare till bränslepumpen? Eller är det dålig kontakt någon annanstans?

    #129106
    greven
    Deltagare

    Tackar för responsen. Ska nog få fart på den igen, på det ena eller andra sättet. Den har ju faktiskt gått utmärkt och helt problemfritt en längre tid o även klarat en del långkörningar utan protester.

    #129107
    greven
    Deltagare
    Stefan wrote:
    det är inte så att det är förträngningar i röret eller anslutningen i tanken? Att det kommer bränsle ur röret behöver ju inte betyda att röret är fritt från restriktioner för det låter ju inte som att du har haft ur tanken och rengjort den? Rostiga Saab tankar är just inget nytt under solen………

    Jodå, tanken är bytt. Pumpen tickar inte och säkringen är hel.

    #129109
    Lollo
    Deltagare

    Kan det va kabelbrott??
    Är blecken i säkringsdosan slappa, kolla detta genom att ta en provlampa, ansluter kabeln till jord, sedan provar du lampan på båda sidor om säkringen, detta har jag varit ute för otaliga går som lastbilselektriker i 10år, ser helt ut men är det inte.

    #129117
    stefan
    Deltagare

    men är det inte enklare att dra en tåt från batteriet till pumpen och se om den går då? Om den gör det så är det ju garanterat nåt fel med försörjningen………

    #129118
    lars2t
    Deltagare

    Hmmm, varför göra någonting enkelt….

    #129299
    greven
    Deltagare

    Jaha, så går bilen igen. Den nyinköpta bensinpumpen är nu monterad och bilen går fint. Växellådan är rengjord (fotogentvättad), växellådsoljan bytt (QS) och kopplingen är justerad. Det var således den gamla pumpen som gett upp. Obegripligt hur SAAB kunde montera sådana undermåliga bensinpumpar i original. Skräpet har ju bara hållit i 45 år ! En vecka kvar innan bilen ska ställas av för välförtjänt vintervila. Nästa säsong ska inredningen börja snyggas till, lite delar anskaffas och bilen ska in på besiktning. Förhoppningsvis lite långkörning nästa sommar. Jag kan nog inte släppa tanken på en omlackering av bilen riktigt. Men, vi får se.

    #129307
    phermansson
    Deltagare

    Missar jag nått nu eller finns inte ordet ’brytarspetsar’ med i resonemangen här? I pumpen sitter ju en sorts brytare, den var anledningen till att min TT inte startade i våras. Rätt enkelt att byta den.

    #129313
    greven
    Deltagare

    Alldeles riktigt. Jag har inte kastat den gamla pumpen, utan kommer att ”renovera” den med nya brytare. Hade dock en helt nyinköpt pump, som nu är monterad och fungerar utmärkt. Originalpumpen kommer jag behålla.

    #129388
    greven
    Deltagare

    Säg den glädje som varar för evigt. Bilen strejkar igen. Nu börjar jag starkt misstänka att det faktiskt är en massa skit även i den nyinköpta tanken. Bilen börjar rycka och vill inte riktigt varva, sen dör den. Var händer då detta ? Jo naturligtvis på den förbannade Tranebergsbron. Jag undrar om bilen är allergisk mot denna bro. Nåväl, efter en stund går den igång igen, för att åter lägga av efter en stund. För mig osar det tankproblem. Ska kolla om det nya bränslefiltret blivit igensatt, så får vi se. Har ju läst här tidigare och även hört talas om att tanken går att rengöra och behandla, men har naturligtvis ingen aning om hur jag ska gå tillväga.

    #129442
    fredrik
    Deltagare

    Verkar konstigt om det var rost då tanken var urlyft precis ur min Sport 64 som jag har använt i många år utan problem.

    /Fredrik

    #129457
    phermansson
    Deltagare

    Var den där ’nyinköpta’ pumpen NOS eller begagnad? Renoverad?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng