Forum › Modellspecifika forum › 95/96 TT › Problem med gången och orkerlös TT
- Detta ämne har 18 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2008-05-23 16:44 av .
- FörfattareInlägg
- 3 maj, 2008 kl. 14:56 #17833
mojje
DeltagareJag har hållt på och renovera på tvåtacktaren nu ett tag och tanken var en besiktning i veckan lagom till sommaren men det har gått i stöpet. Bilen vill inte gå riktigt, det är en 96a deluxe från -62.
När jag startar bilen kall så hoppar den igång direkt utan choke men så fort den bilvit lite varm så går den inte på tomgång, den är orkerlös, svarar inte lika rappt på gaspådrag och när man försöker starta den så startar den endast på full gas.
Jag har bytt tändstift, bytt tändspolen, ställt tändningen och kontrollerat grinsta på alla stiften.
Det känns som om felet ligger i för mycket bränsle så jag har mätt flottörnivån, blåst rent hela förgasaren (solexförgasare), regjort och bytt filter, och försökt justera med de skruvar som finns på förgasaren.Inget av detta har hjälpt finns det några tips om möjliga fel?
ng9-3AeroCab, OG900 T16, og900Cab (projekttråd motorbyte)
4 maj, 2008 kl. 18:30 #121108bjorn holmstrom
DeltagareHej
Ta ett kompprov,jag menar bara för att se i vilken ända du ska börja leta.
Det låter otäckt att den bara går på fullgas när den är varm.Kan faktiskt vara dålig komp.
Nu ska vi inte måla fan på väggen,men ta ett prov i alla fall.Mvh Björn
4 maj, 2008 kl. 19:31 #121114saab-bo
DeltagareTätningarna vid Fördelarväxeln kanske? Ganska vanligt fel på en trilskande 2-Taktare!
Vevhuskompressionen går ut den vägen istället. Du märker det genom att den trycker ur sig fettet genom slangen som sitter på Nippeln i Blocket, innanför Remskivan! Eller så kommer det vid Remskivan!
/ Bosse4 maj, 2008 kl. 21:15 #121125Morten S.
ModeratorJeg har akkurat vært ute for noe liknende, bortsett fra det med full gass for å få den til å starte ved varm motor. Hos meg var det kondensatoren som var feilkilden.
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1974 96 "rally car"
1989 900i 5 dørs
2007 9-3 SC5 maj, 2008 kl. 21:34 #121181henric
DeltagarePå min senaste tvåtakt jävlades jag mer än vanligt. Jag bytte allt, tyvärr i fel ordning. Kondensator, ok byt. Avgas, kolla främre burk, rör och bakre burk. Det var ett av de större felen på min bil, röret hade satt igen i kröken vid bakhjulet. Enklaste testet är att koppla loss allt och ta en provtur. Men det allvarligaste felet på min bil var tätningen mot vevaxeln. Jag lärde mig att det inte är nån mening att spekulera om olika fel förrän dom är bytta. Min motor blev som ny efter det bytet så det rekomderas.
Ha detHenric
6 maj, 2008 kl. 06:14 #121186v4ever
DeltagareKommer att tänka på tiden med moppe, hade nog några stycken som bar sig åt som det beskrivs här, och det var i de flesta fall en felande packbox eller en kondensator :doh:
Tror nog på teorin med att kompressionen ”far ut” nånstans!6 maj, 2008 kl. 16:41 #121210mojje
DeltagareHej tack för svaren!
Funderade över vad ni skrivit och tänkte att jag ska ta o byta lite mer tänddelar i helgen. Vill ju hoppas på att det inte är något av de mest otäcka scenarierna.. :confused:
Såg att Mekonomen hade kablar och brytare, men det någon som vet var jag kan köpa en kondensator? eller en ersättande kondensator?
/JonasP.S tror jag fick med en bild nu..?
ng9-3AeroCab, OG900 T16, og900Cab (projekttråd motorbyte)
6 maj, 2008 kl. 19:46 #121215henning
DeltagareHei.
Jeg kjøpte tennplugg kablene mekonomen selger. De er veeeeldig lange og fungerte ikke optimalt på min 62 totakter(orginal,ikke trimmet). Jeg kjøpte derfor nye kabel ledning og hetter på biltema og bygde selv, det fungerte mye bedre, på min totakter – blir også billigere.
Jeg regner med at saabklubben har kondensatorer til totakterne, eller så får du nok rask respons under kjøpes annonser her på forumet ?
Mvh
Henning.
15 maj, 2008 kl. 17:26 #121643saab-bo
DeltagareFått någon rätsida på problemet än?
/ Bosse15 maj, 2008 kl. 17:44 #121644valmet
DeltagareHar du tänkt på att kolla flödet i bensinpumpen ? Råkade ut för liknande, pumpen
gav för lite bensin till förgasaren . den startade lätt men när motoren blev
belastad fick den för lite bensin.
Gert Ingemar.
16 maj, 2008 kl. 17:20 #121727mojje
DeltagareHej
Jag har försökt vidare med att få rätt på motorn, inget har dock hjälpt.
Bytte kondensator, brytare, tändkablar och tändspolen (igen) – inget resultat. Har även mätt upp avstörningsskyddet på rotorn (~5kOhm) och putsat till tändkabelkontakterna på fördelalocket.
Gjorde ett komp.prov med och det låg jämt över alla tre cylindrarna.
Tror på att den surar då den solkar ner stiften mycket och ryker väldigt blått, så jag ”tvättade” rent stiften idag och då gick motorn så pass att bilen gick flytta åtminstone.
Beträffande bränslepumpen så har jag bytt den, den nya ligger i överkant på vad som krävs men det verkar fungera eftersom flotörnivån ligger bra och motorn går lika illa när jag kopplar från pumpen.
Har plockat ur förgasaren nu ikväll och tänkte plocka isär och skruva ihop den, se om jag hittar något. Något att tänka på i förgasaren som är vanligt att det felar?/Jonas
ng9-3AeroCab, OG900 T16, og900Cab (projekttråd motorbyte)
16 maj, 2008 kl. 17:33 #121728martin valentin
Deltagarehar du friskt bränsle??
16 maj, 2008 kl. 18:36 #121731mojje
DeltagareJopp, nyinköpt. Oljan nyköpt direkt från nordiska oljecentralen. Har även nytt filter.
ng9-3AeroCab, OG900 T16, og900Cab (projekttråd motorbyte)
16 maj, 2008 kl. 19:07 #121734saab-bo
DeltagareHar du kollat Tätningarna i Fördelarväxeln, framme vid Remskivan?
Kan vara fel där, även om du har jämnt tryck uppåt i cylindrarna!
/ Bosse17 maj, 2008 kl. 10:08 #121772mojje
DeltagareSatt och plockade ner förgasaren så mycket det bara gick här nu på förmiddagen (måste sägas att det inte är särskillt avancerade saker :smile:). Torkade o rengjorde. Så nu lever motorn på tomgången iaf! 🙂 Dock vet jag inte om jag vågar berätta vilket trivialt fel det rörde sig om… :blush:
När jag plockat isär förgasaren utan större resultat så sneglade jag lite mot kallstartsenheten och när jag fick isär den insåg jag att felet låg i att choken hängt sig i öppet läge..!
Nu står han så fint så på tomgången :applause:Så nu sitter jag här o läser i verkstadshandboken kap 2 stycke 1.6 om motor som är svag och stycke 1.9 om motor som rycker och spottar vid acceleration och inte varvar ut ordentligt.
ng9-3AeroCab, OG900 T16, og900Cab (projekttråd motorbyte)
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.