Problem med hastighetsmätare, SAAB 99 -84

Forum Modellspecifika forum 90/99 Problem med hastighetsmätare, SAAB 99 -84

Detta ämne innehåller 5 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-11-04 10:31.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13275

    anonymous
    Deltagare

    Hej!
    Jag har problem med hastighetsmätaren på min SAAB 99 -84 manuell 5-vxl.
    Hastighetsmätarnålen lever sitt eget liv. Ibland vill den inte röra sig alls, ibland rör den sig men fastnar på vissa ställen så att den visade hastigheten bevisligen är felaktig, tex kan den visa på 40 km/h fastän bilen står still. Vid vissa tillfällen fungerar nålen alldeles utmärkt. En (kanske inbillad) känsla är att problemet ibland minskar när bilen hunnit bli varm.

    Jag beställde en begagnad instrumentpanel från en skrot, testade att sätta i den men ingenting blev bättre. Trippmätaren verkar fungera alldeles utmärkt på både den gamla och den ”nya” och om jag provkör utan att ha kopplat på mätaren så ser jag att vajern snurrar. Vajern är dessutom alldeles nyligen bytt. Jag har inte kontrollerat drevet nere på växellådan, men det verkar osannolikt att problemet ligger där när trippmätaren fungerar och vajern snurrar. Eller?

    Snurrar man bak på hastighetsmätaren så rör sig nålen. Däremot verkar den vara känslig för tryck i axelriktningen, om man snurrar med fingrarna och sen trycker aldrig så lite inåt så fastnar nålen. Släpper man på trycket så fungerar det igen. När vajern är påkopplad och instrumentpanelen fastskruvad så skapar ju vajern ett tryck i axelriktningen vilket jag inbillar mig orsakar problemet.

    Jag får däremot inte ihop detta med temperaturberoendet, eftersom en vajer som blir varmare utvidgar sig och snarare skulle öka trycket. Jag funderar på om det är något lager i mätaren som är slut, samtidigt så har jag fått för mig att nålen och vajern inte har nån direktkontakt, utan att det är magnetfältet som driver nålen.

    Finns det någon som har några tips att ge mig? Är detta ett vanligt problem på denna modellen, och har jag isåfall helt enkelt haft otur och fått ännu ett defekt exemplar från skroten? Eller ligger problemet någon annanstans? Går det att smörja upp hastighetsmätarens ingående axel på något sätt?

    En annan fundering är om det går att sätta i en alternativ hastighetsmätare. Jag vill att bilen ska gå igenom besiktningen och dessutom visa korrekt hastighet. Sen om det är en annan modell på hastighetsmätaren är inte hela världen, det var ju inte helt enkelt att hitta en likadan mätare. Utväxlingstalet, eller vad det kallas, är W=0.64 och mätaren är graderad från 0-200 km/h.

    Vad innebär egentligen detta talet? Om en mätare har beteckningen W=0.64 men en annan gradering (tex 0-220, med 220-markeringen på samma nålutslag som 200 på den nuvarande), motsvarar då alltid ett visst varvtal på vajern att samma hastighet visas på båda mätarna även om nålutslaget i den mätaren som är graderad till 220 km/h måste vara kortare? Passar andra SAAB-modellers mätare, tänkte att det kanske är enklare att hitta en begagnad SAAB 900-mätare som verkligen fungerar?

    Mvh och tack på förhand,
    Niklas

    (Jag har hittat en 3 år gammal tråd på forumet som behandlar ett närbesläktat problem, osäker på om jag begår ett ”forumbrott” nu när jag startar en ny tråd. Isåfall ber jag om ursäkt för detta.)

    #89551

    stefan
    Deltagare

    Har exakt samma problem på en bil här i byn som jag brukar laga. Har förvisso inte bytt wiren men har jag instrumentet hängandes löst snudd på urmonterat så går det hur bra som helst men så fort jag trycker dit det och wiren trycker lite mer bakifrån så ballar den ur och fastnar och håller på. Har demonterat instrumentet i molekyler så gott det går och smörjt men inget bättre. Hon åker fortfarande omkring med samma fel men som tur är har det funkat vid varje besiktning.
    W talet har med utväxlingen att göra, så länge du har samma tal så ska det fungera oavsett instrument.
    / Stefan

    #89552

    kaparn
    Deltagare

    På er beskrivning så verkar det ju vara trycket från viren in i mätaren som är problemet. Borde det inte gå att fila av insticket en millimeter eller två och få det att fungera?

    #89553

    anonymous
    Deltagare

    Hej igen och tack för svaren!

    Jag har nu lyckats hitta ytterligare en hastighetsmätare på skroten, gjorde mitt lilla ”tryckprov” och den verkade fungera. Sen satte jag dit den och den fungerade perfekt, så när som på att nålen vibrerar lite grann i högre hastigheter men det kan jag stå ut med!

    Således är det mätaren som är defekt, det som Stefan skriver ovan gör mig bara än mer övertygad om att det inte är nån idé att försöka renovera hastighetsmätaren så länge det inte är en total bristvara på skroten.

    Jag har haft samma fundering som Kaparn, att det kanske hade funkat att fila ner vajern nån millimeter. En annan fundering är om man helt enkelt skulle kunna komma åt vajern från motorrummet efter att man har monterat dit mätaren och sen dra lite i den så att trycket minskar. Den är ju något rörlig, iallafall på min bil, vilket man märker när man ska montera och demontera mätaren. När man ska montera fästskruvarna för instrumentpanelen efter att man har skruvat fast vajern så måste man trycka bak hela instrumentpanelen (och då rör ju sig vajern också) någon centimeter för att kunna få dit skruvarna. Min gissning är att det är därefter som den ligger mot med för högt tryck.

    Vågar man sticka ut hakan och säga att detta numera är ett känt SAAB 99-problem? 😉

    /Niklas

    #89554

    anonymous
    Deltagare

    Jag har precis samma problem på min Saab 99 -84. När jag köpte och hämtade bilen så fastnade hastighetsmätaren på vägen hem. Jag ringde då upp och hörde om han hade haft samma problem. Tyvärr hade det aldrig inträffat för honom, men han hade en extra instrumentpanel som jag kunde få. Ska försöka fixa det idag och samtidigt leta rätt på bilens 3:e och 5:e växel.

    #89555

    walle
    Deltagare

    jag har både ny hastighetsmätare å vajer om ni är intresserade?till 74-87 ring å hör mvh niklas 0510-25598

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng