Problem med huvudcylinder, koppling v4 -76

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Problem med huvudcylinder, koppling v4 -76

Detta ämne innehåller 11 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-06-03 15:12.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14154

    vee-eight
    Deltagare

    Jag har problem att få min huvudcylinder till kopplingen att fungera. Problemet yttrar sig som så att jag aldrig får ngt tryck från den. Den orkar knappt lufta, sas; att manövrera slaven är alltså en omöjlighet. Jag har lyckats lufta systemet med en extern pump, så som verkstadsmanualen förevisar, så det är knappast problemet. Då är det egentligen bara huvudcylinderns packningar som felas. Om man räknar från uppifrån och ned, så har man ju fjäder, fjäderhållarpillimoj (vit liten grej), första tätningen (med den konvexa sidan mot kolven), tunn bricka (med konvex sida mot kolv), kolv (med de tre hålen riktade mot fjädern), en tätning på kolven, och till sist anordning för låsning samt bälg.

    Hur skall dessa två tätningar vara riktade? Den övre ”första” tätningen kan ju inte vändas på så många olika sätt, och visas ganska utförligt i verkstadsmanualen hur den skall sitta. Då återstår bara den senare som sitter på kolven. Hittils har den riktats såsom den första tätningen, dvs med den konvexa sidan mot pedalen. Är detta rätt?

    Vad kan det annars vara för fel? Är det ngn annan med liknande erfarenheter?

    #94526

    stefan
    Deltagare

    vet inte exakt vad du menar med den konvexa sidan men den större diametern på båda tätningarna skall vara riktade mot fjädern.
    Titta också att fjädern verkar hel, ett vanligt fel det också och kolven måste gå tillbaks helt för att ny olja ska kunna flöda in i cylindern.

    #94527

    vee-eight
    Deltagare

    Stefan:

    Aha, då förstår jag. Det är så jag har monterat det. Jag får testa med att montera en garanterat ny rep-sats och se därefter hur det fungerar. Det är så frustrerande att det inte funkar trots att man till synes gjort rätt…

    #94528

    vee-eight
    Deltagare

    Har nu monterat en ny repsats inkl ny fjäder. Den nya var ngt längre än den gamla, så det kanske var på tiden. Efter montering och luftning så funkar det lika lite som förut. Det är noll motstånd i pedalen. Ingenting läcker.

    Är det verkligen inte ngn som har tips på vad som felas?

    #94529

    gammsaaben
    Deltagare

    Jag har några idéer:

    Hur ser cylindrarna ut på insidan? Har du honat dom? Är dom i dåligt skick så spelar det ingen roll hur bra packningar du har.

    Rör slaven sig något alls?

    Använder du för DOT 5 bromsvätska så kan den vara för tunn för den gamla systemet och kommer bara ge dig problem. Använd DOT 4.

    Det kan vara trixigt att få ut luften ur huvudcylindern. Fyll bromvätska även där du ansluter slangen. I sista hand kan man montera ur hydraliken så du kan vända huvudcylinder med burk så att luften kommer ifrån cylindern och lufta systemet löst. Ha alltså huvudcylindern högst, med slangen nedåt.

    Jag antar att du kommit ihåg att sätta i sprinten till kopplingspedalen efter du demonterat huvudcylindern?

    #94530

    vee-eight
    Deltagare

    Gammsaben:

    Av vad jag kom ihåg så såg cylinderloppen mkt fina ut så jag honade dem inte. Och dot4 har använts. Jag använder mig iof av en specialslang, då den gamla gick i bitar; slangen lämnade helt sonika röret när jag skulle frikoppla i höstas.

    [image]http://www.hifichoice.com/v8/bilar/PICT1002.jpg[/image]

    Slaven rör sig inte alls… Det enda är väl att demontera slaven igen, inspektera, fetta in ordentligt med gummifett och lufta den löst, antar jag. Den kan ju ha fastnat.. men då borde ju pedalen vara stum? Mysko detta..

    #94531

    gammsaaben
    Deltagare

    Jag misstänker fortfarande att du inte fått ur luften ur huvudcylindern. Demontera den och vänd den upp-och-ner så fästet till kopplingspedalen är högst upp och lufta sedan för hand. Hur är det, spottar det nåt nere vid slaven när du luftar?

    Jag har aldrig använt gummifett när jag renoverat hydralik så jag vet inte om det är bra eller dåligt. Men jag har aldrig haft några problem utan, så det kanske är en felkälla?

    Har också varit med om att slangen mellan cylindrarna flexat, men det är väl knappast troligt med din stålspunna racingslang.

    #94532

    vee-eight
    Deltagare

    Körde utan fett först, och nu med.. Slangen är byggd av AKAB i Trollhättan, den ser inte sämre ut än originalet iaf. Han bakom disken sa att den flexar ngt mikrosekunden innan den smäller.

    Jag skall få hjälp på den stora bilfabriken av de gamla stötar som utvecklade V4:an… kan det bli bättre än så? De skall trycksätta och se vart eg problemet ligger. Innan dess skall den ”uppochner”-luftas.

    Tackar så mkt för svaren iaf. Hoppas detta funkar, annars får det bli utan saab till Skåne.

    #94533

    gammsaaben
    Deltagare

    Pula på så ska du se att det löser sig. Det ska inte vara några konstigheter med det här. Som sagt, det enda jag har varit med om som kan vara besvärligt med kopplingshydraliken är att få ur luften ur huvudcylinderns anslutning mot slangen och jag tror det är där som ditt problem är. Det är en lite olycklig böj där, det blir lite som en luftfälla eller ett omvänt vattenlås.

    Jag brukar alltid hona lite även om loppen ser bra ut, så jag vet att det är bra.

    Hm, vad använder du för metod när du luftar? I början när det inte är något motstånd alls så brukar jag bara använda metoden att öppna nippeln vid slaven, trampa ner pedalen och håll, stäng nippeln, släpp pedalen. Repetera tills du får lite tryck, sen kan du ”ladda” upp trycket genom att pumpa och sedan öppna nippeln osv. Kom ihåg att fylla på bromsvätska eftersom så du inte suger in mer luft.

    Ursäkta om jag tar det för enkelt och ingående, men det är inte fel att ha en liten ”guide” till det här problemet, alltid är det någon mer som lyckas söka reda på tråden så småningom.

    Och, klart du ska köra Saab till Skåne!

    #94534

    vee-eight
    Deltagare

    gammsaaben:

    Jag har luftat med att pumpa upp huvudcylinderbehållaren enligt verkstadsmanualen. Har inte än haft tid att titta närmare så det återstår att se om upp-å-ner-luftningen funkar för mig. Sen har vi ju Tekniska på saab som backup.

    Jag har iof teststartat den med det nya 2″-systemet. Och DET var ngt som hette duga! Funkar inte kopplingen så räcker 2″-ljudet ett tag iaf. För att lindra den värsta abstinensen.

    Tack för plankbollandet, iaf.

    #94535

    vee-eight
    Deltagare

    Oh happy day!

    Nu är problemet åtgärdat! Allting äro fixat! Det löstes genom att montera loss slavcylindern, och slangen monterades från slavcylindern. Jag fyllde upp slangen med bromsvätska med hjälp av djurapotekets näst största injektionsspruta med avsågad nål. Nu monterades slangen ihop med slavcylindern vid en nivå som var ca 10-20cm ovanför huvudcylindern. Alltsammans avslutades med att lufta ur normalt för att få ur luften ur slavcylindern. Fixt und fertisch! Alles klaar!

    Nu skall jag bara försöka bränna slut på en tank med näst intill värdelös soppa. Det hackade och spottade rejält på premiärturen, speciellt vid gaspådrag.

    Tack allesammans för hjälp!

    #94536

    gammsaaben
    Deltagare

    Det var alltså luftficka i den där j-a böjen. Som sagt, det brukar bara vara det som strular.
    Grattis till fixet, ha så skoj!

    Själv sitter jag och väntar på att få tillbaka min -75A från lackverkstaden. I slutet på Juni ska det vara leverans, så jag får sjå mig ett tag till.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng