Problem med koppling, lite akut

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Problem med koppling, lite akut

Detta ämne innehåller 14 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-06-28 20:22.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14412

    petter
    Deltagare

    Hej!

    Jag har fått problem med kopplingen på min 96 -74, troligen hydraulrelaterade. Symptom som följer:

    Efter en stunds nedhållande av pedalen samt växel ilagd (som vid rödljus) börjar det darra där framme och bilen börjar dra. Pedalen känns då lealös men bygger upp tryck om man pumpar.

    Något litet har nivån i vätskebehållaren sjunkit (tror jag, kan vara ”psykologiskt”).

    Vid kontroll av spelet verkar det som om armen vid uppsläppt pedal är längst in i slavcylindern (dvs åt kupén till). Så har det inte varit alltid…

    Slangen mellan behållare och slav rör sig lite (dvs, det händer nåt i den) när man trampar på pedalen.

    Till saken hör att slaven packades om för några år sedan.

    Mina frågor:

    Hur veta vilken cylinder som är paj? (Jag har beställt Mekonomens repsats till båda)

    Hur gör man om man ska fixa huvudcylindern? (Har hittat instruktion här på forumet om slaven)

    Behöver man vara två personer?

    Fungerar Julas honingsverktyg (minimum diameter på cylindern 50 mm)? Om inte, vad behöver ett sådant klara (dvs, vilka specifikationer skall det ha? Hur gör man vid honing?

    Fungerar Mekonomens kopplingsluftare?

    Tack på förhand! Jag är tacksam för snabba svar, eftersom jag gärna vill lösa saken före midsommarfärden…

    Mvh Petter

    #96015

    gammsaaben
    Deltagare

    Jag har haft samma fel och då var det huvudcylindern. Det fungerade fint efter honing och ompackning och det går att lufta själv utan specialverktyg.

    Se denna tråd:
    http://www.saabklubben.com/ubbthreads/sh…ge=4#Post567189

    Fyra minuter. Snabbt nog?

    #96016

    petter
    Deltagare

    Haha, jag älskar den här sidan och den här klubben! Tack för svaret!

    Jag såg den tråden vid sökning, men blev mest skräckslagen. Jag har inte djurkanyler hemma och jag vet inte ens hur man demonterar huvudcylindern från början… Dessutom har det en tendens att aldrig bli som planerat när jag skall meka utan mycket värre.

    Du skriver i länkad tråd: ”Det kan vara trixigt att få ut luften ur huvudcylindern. Fyll bromvätska även där du ansluter slangen.”

    Var är detta? Ska inte luftslangen sitta på slavcylindernippeln?

    Och hur gör man nu när man honar? Och hur vet jag säkert att det är huvud- och inte slavcylinder?

    Förlåt för allt tjat, men jag är som sagt komplett novis…

    Mvh Petter

    #96017

    gammsaaben
    Deltagare

    Huvudcylindern sitter i kopplingspedalen med en sprint och i karossen med två bultar uppifrån motorrummet. Dessa är lite bökiga att komma åt om man inte har specialverktyget, men det går om man är trägen. I ”pedaländen” av cylindern sitter en låsbricka som du demonterar för att byta packningarna. Var försiktig efter du tagit bort låsbrickan, så du ser i vilken ordning innanmätet kommer i och åt vilket håll packningarnas fasning är.

    Du behöver ingen djurkanyl, det var vee-eights metod – inte min! Det jag menar med citatet ovan är att du ska fylla på bromsvätska där slangen mellan slav och huvudcylinder ansluts till huvudcylindern. Det är i den böjen av slangen samt i den anslutningen till huvudcylindern som luftlåset brukar hamna. För mig har det räckt att även fylla bromsvätska den vägen till huvudcylindern.

    Det går att lufta ensam, men det är lite bök. Någon annan kanske har en smidigare metod, men här är min:
    Efter ompackning och honing, men före montering av cylindrarna, fyller du bromsvätska i huvudcylindern och ansluter sedan slangen mellan slav och huvudcylinder. Du kan ha slaven monterad, men lättast är om bägge cylindrarna är omonterade. Håll huvudcylindern högre än slaven och upp-och-ner så bromsvätskan rinner ner i böjen där det kan bli luftlås.
    1. Öppna luftningsnippen på slaven
    2. Komprimera huvudcylindern och håll kvar
    3. Stäng luftningsnippeln
    4. Repetera 1-3 tills inga luftbubblor kommer ur nippeln.
    5. Montera cylindrarna utan att ta bort slangen.

    För att vara säker skulle jag renovera slavcylindern också då du ändå är där och mekar. Det kostar ca 70 kr och tar 15 min extra. Det låter som att det är huvudcylindern som det är fel på men säker är jag inte.

    Hm, har bara lånat ett lämpligt honingsverktyg av en kompis så jag vet inte var man får tag på lämpligt sådant. Det jag hade var för borrmaskin, jag sprutade in lite 5-56 i cylindern och honade försiktigt tills ytan kändes jämn och fin.

    Lycka till!

    #96018

    gammsaaben
    Deltagare

    Vill också säga att om inte kopplingen är näst intill oanvändbar så kan du skjuta på att fixa den till du har mer tid. Jag körde min bil i en månad med detta fel. Det gick fint, jag undvek helt enkelt att stå länge med kopplingen nedtryckt genom att lägga ut växeln vid rödljus osv. Kan iofs bli lite jobbigt i köig och stressig stadstrafik, men funkade fint i Norrland.

    #96019

    stefan w
    Deltagare

    Jag borrade hål i påfyllningslocket och monterade en cykelventil. Då kunde jag trycksätta burken med en cykelpump och öppna luftningsventilen med en påträdd genomskinlig slang som gick ner i en burk med lite bromsolja. Vill man så kan man byta till ett ”oskadat” lock och behålla ventillocket för senare behov. Bäst går det om inte behållaren är aldeles full.

    Jag hade slaven bortmonterad och höll den högre än huvudcylindern.

    #96020

    petter
    Deltagare

    Stort tack för svaren! De två bultarna i motorrummet, är det de som är precis under behållaren?

    När du honade, satte du cylindern i ett skruvstäd eller motsvarande?

    Mvh Petter

    #96021

    gammsaaben
    Deltagare

    Ja och Ja.

    #96022

    matthias r
    Deltagare

    Packa om bägge cylindrarna, så slipper du problem för många år framöver. Materialkostnad ca 180 kr. Tidsåtgång ca 2 timmar.

    Lufta gör du allra enklast så här:

    Montera cylindrarna efter ompackningen, fyll systemet med bromsvätska.
    Anslut en luftslang från luftnippeln och led ned änden i ett uppsamlingskärl.
    Öppna nippeln.

    Låt det stå rinna för självtryck ca 20 minuter. HÅLL KOLL och fyll på nivån i huvudcylindern under tiden, denna får INTE bli tom.

    Stäng nippeln.
    Toppfyll huvudcylindern om det behövs.

    Pedalpumpa några gånger med STÄNGD nippel. Nu ska du ha full kopplingsfunktion.

    Om inte, har du en luftficka någonstans som nämns i tidigare trådar. Då kan du göra så här, förfarandet kräver dock att du har tillgång till tryckluft:

    Pilla bort skyddlocket över huvudcylinderns lock. Du ser nu ett litet luftningshål. Öppna slavcylinderns luftnippel, Luftslangen ska vara på plats och leda ner i uppsamlingskärlet.

    Tag och blås SVAGT med tryckluft (medelst blåsmunstycke) i lockets luftningshål. Du ser nu en massa luftbubblor i luftslangen. Blås tills det kommer ren bromsvätska. Stäng nippeln. Pedalpumpa upp trycket. Nu FUNKAR det…

    OBS!! Använder du den sist nämnda metoden MÅSTE du ha skyddsglasögon, då det finns en liten men ändå verklig risk att huvudcylindern kan sprängas av tryckluften. Om inte så kan dess plastlock ge sig i gängan pga trycket underifrån, och fara iväg som ett skott.

    Därför ska du bara dutta svagt då du blåser, det räcker för luftning.

    #96023

    stefan
    Deltagare

    Jag tar 120 kr för båda repsatserna…………………en liten fotnot bara om luftning medelst tryckluft, på de flesta kompressorer brukar det finnas ett uttag som trycket är reglerbart, bättre att ställa ner trycket än att vara orolig att trycka sönder nånting. Det räcker ju med ett fistryck egentligen…………

    #96024

    petter
    Deltagare

    Hej igen, och stort tack för alla svar!

    Senaste nytt: Det är ett märkligt fel det här, för det är intermittent. Stod i provningssyfte med växeln i och pedalen nere i fem minuter. Inte en millimeter rörde det sig… Däremot hände det i morse, med backen i. Troligen är grejerna på g, men jag behöver inte panikbyta nåt. Vore konstigt om det kommit in luft eller att spelskruven (justerskruven) gängat loss.

    Repsatser är inhandlade, men tack ändå Stefan!

    Köpte Mekonomens honingsverktyg på öppet köp. Han på M visste inte om den passade nämligen. Det är två stenar och den tar ½-2½ tums cylindrar, är det rätt?

    Två små frågor till Matthias: Uppsamlingskärlet där slangen mynnar skall det väl vara lite vätska i, och slangen mynnande under ytan? Samt, huvudcyllens lock är väl samma som behållarens?

    Mvh Petter

    #96025

    stefan w
    Deltagare

    OBS!! Använder du den sist nämnda metoden MÅSTE du ha skyddsglasögon, då det finns en liten men ändå verklig risk att huvudcylindern kan sprängas av tryckluften. Om inte så kan dess plastlock ge sig i gängan pga trycket underifrån, och fara iväg som ett skott

    Nuförtiden använder jag cykelpump

    #96026

    matthias r
    Deltagare

    Fråga 1: Det är inte nödvändigt, i a f inte då du luftar en koppling. Men du måste ju isf använda genomskinlig slang. När du ser att det kommer enbart ren bromsvätska utan sällskap av en och annan luftbubbla, då är systemet fritt från dessa. Tillvägagångssättet brukar alltid fungera på såväl 95/96 samt 99/900.

    Det är nog viktigare att man gör på föreskrivet vis då bromssystem luftas, antar att metoden med slangändarna nerstuckna i bromsvätska är den tillförlitligaste för att upptäcka även små kvarvarande luftmängder.

    Andra frågan; japp! Huvudkopplingscylindern och vätskebehållaren utgör samma komponent.

    På den bifogade bilden visas hur du tar bort skyddslocket….

    #96027

    matthias r
    Deltagare

    …. och här har tryckluftsmunstycket hittat det lilla blåshålet som döljs av skyddslocket.

    #96028

    petter
    Deltagare

    Tackar tackar, det är ett fantastiskt forum det här!

    Nån som har koll på dimensionen på honingsverktyget?

    Förresten, midsommartrippen gick problemfritt och nu har jag inte märkt av nåt på flera dar av det hela.

    Mvh Petter

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng