Problem med kylsystem

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Problem med kylsystem

Detta ämne innehåller 19 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2008-05-09 21:07.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17683

    rikard
    Deltagare

    Hej! Har lite problem med kylsystemet på min nymonterade motor. Det är precis som det är något konstigt tryck i det. Vattnet vill tryckas upp genom kylarlocket respekltive locket till expansionskärlet.
    Har testat att öppna luftningsnippeln på värmepaketet och då kommer där lite vatten, samtidigt som det inte längre vill trycka upp genom kylaren.

    Detta händer innan den hunnit bli varm.

    Jag har kopplat kylsystemet som på bilden till 1976-års modell enligt VHB. Med ett undantag: Röret som går från termostathuset till baksidan på vattenpumpen är istället kopplat från termostathuset till röret (lite längre bak) som går in i baksidan på vattenpumpen. (Satt tidigare en automatchoke på bilen.)

    Någon som vet vart felet kan vara?

    /Rikard

    #119849

    stefan
    Deltagare

    ja du har väl fortfarande problem med tätheten mellan block och topplock? Eftersom felet uppkommer direkt vid kall motor så har det knappast med cirkulationen att göra. Har du kollat att block och topp verkligen är 100% plana? Även den bäste verkstad kan göra fel.

    #119850

    rikard
    Deltagare

    Nä, det har jag inte fått kollat. Men om det inte är tätt där bör det väl komma vatten i cylindrarna? Alltså kan jag se det på om stiften är blöta eller torra?

    Jag har haft bilen igång några gånger tidigare och kylningen har fungerat då. Har inte verkat som den läckt iallafall.

    /Rikard

    #119854

    stefan
    Deltagare

    Om du ser motorn som en stor kolvpump så kommer du att inse att minsta lilla läcka runt cylindern gör att kompressionstryck smiter förbi och går ut i kylsystemet. Vattnet i sig har bara atmosfärstryck på sig så det är inte alls säkert att den tar in vatten i cylindern bara för att kompression går ut i vattnet.
    Även om du skulle plocka bort vattenpumpen och ta bort cirkulationen helt så skulle man ju iallafall kunna ha motorn igång ända tills vattnet är varmt utan att det bubblar i kärlet.

    #119856

    rikard
    Deltagare

    Jo, så är det ju. Men jag tycker bara att jag på mässingstoppackningen kletade på så mycket permatex som det gick. På båda sidor. Så det enda är om blocket inte skulle vara plant då. Topparna har jag inte gjort något åt och dom ”lär” ha fungerat tidigare.

    Men det lär väl inte gå att kontrollera utan att plocka ner allt igen…?

    Har besiktning på fredag, men det känns ju svårt i detta läget…

    /Rikard

    #119862

    stefan
    Deltagare

    Tätningsmedlet i det här fallet håller nog mest vattnet där det ska vara, dvs i kylkanalerna. Är någon yta skev tillsammans med en hård metallpackning så finns det nog inget som fungerar mot kompressionstrycket. Det räcker ju med en svag reva nånstans så är det nog för trycket att smita ut och trycka vattnet utåt och enda öppningarna är ju då påfyllningen.
    Vet inte hur det ser ut under termostaten på V4 men på många USA järn så kan man ta bort termostaten och fylla upp till bredden med vatten, starta utan rem till pumpen och sen brukar det synas om det bubblar från en viss sida men det beror ju helt på hur kanalerna komemr från topparna.

    #119865

    rikard
    Deltagare

    Ja, det skulle ju vara bra att kunna testa det innan man river ner allt.
    Har rivit ner topparna 3 gånger på kort tid redan för att få tätt mot vattnet. Så det börjar kännas ganska trist.

    Hur gör man för att kolla blockets planhet? Måste väl lämna in hela motorn då?

    /Rikard

    #119866

    mats a
    Deltagare
    Rikard wrote:
    Men jag tycker bara att jag på mässingstoppackningen kletade på så mycket permatex som det gick. På båda sidor.

    Och den här debatten har rasat förut. Metallpackningar och packningsklister är vad jag förstått ingen bra kombination. Min topprenoverare visade mig en sprejburk med ”metal gasket sealant” som jag sedan förgäves sökt hos bildelsförsäljare. XP-Niklas pratar om en sprej – är det samma?

    Jag googlar lite grand och återkommer…

    #119867

    rikard
    Deltagare

    Tipset jag fick av XP-Niklas var en sprej från Loctite (kommer ej ihåg namnet), men då jag skulle köpa den i min lokala affär så avrådde dom från det då det endast var ett ”klister” och förmodligen inte skulle täta. (Har inte testat det så jag vet inte själv).
    Dom rekomenderade istället Permatex i burk, som jag nu har testat.

    Det kan väl inte behövas efterdra topplocksbultarna? Har inte mer än haft bilen igång lite grand. Och dessutom lär det väl inte täta bättre när permatexen redan har stelnat…

    /Rikard

    #119868

    stefan
    Deltagare

    Jag tänkte på en annan sak och du skrev att ytorna är ”plana” sen tidigare. Det är ju faktiskt så att metallpackningar kräver en specifik ytjämnhet för att täta. En yta som fungerat ihop med vanliga standard packningar kan alltså vara för grov i ytan för att fungera ihop med metallpackningar. En standardpackning kan alltså klara sig med en enkel planing i en fräs med fåtal skär medans en metallpackning av det här slaget kan kräva mer sofistikerade metoder och kanske rent av slipas plant istället för skärande bearbetning.
    En metallpackning kan int efterdras eftersom den är stum, det enda som händer är att du förlänger skruvarna.
    Valet av tätningsmedel är nog av marginell betydelse just i ditt fall eftersom det inte kan täta mot cylindertrycket utan det gör endast toleranserna och planheten.

    #119869

    stefan w
    Deltagare

    Jag tror inte man kan se från vilken sida det ev läker genom att ta bort termostaten ocg bräddfylla. Inloppen i insugningsröret sitter i bakkant så det går knappast att avgöra vilken sida som ev luft kommer från. En lösning skulle vara att provmontera std packningar och se vad som händer men det går väl inte om du borrat 94 mm

    #119870

    rikard
    Deltagare

    Nä, std packningarna passar tyvärr inte:(

    Fick ett tips att jag skulle skölja ur värmepaket, kylare och motor med vatten ifall det var några rostflagor som lossnar och lagt sig fel. Kan det hjälpa tror ni?

    Exakt hur ytan är beatbetad vet jag tyvärr inget om.

    /Rikard

    #119873

    fuling
    Deltagare

    Ta bort ett stift åt gången och kör motor.
    Har du ett lekage från en cylinder till vattenkanalerna lär det märkas direkt att trycket försvinner i vattensystemet utan stiftet i den cylider som läcker.

    #119874

    stefan
    Deltagare

    prova istället som jag skrev, oavsett om det syns varifrån läckaget kommer ifrån eller inte så ta bort pumpremmen och termostaten och fyll upp med vatten. Är det läckage från cylindern så kommer det otvivelaktigt att bubbla och leva om och då har allt med cirkulationsrubbningar ingen som helst betydelse. Man kan köra motorn såhär på tomgång ända tills vattnet kokar utan att det för den sakens skull ska bubbla i vattnet. Behovet av full cirkulation kommer bara an när du ska få vattnet att cirkulera genom kylaren så du får kylning.

    #119875

    lars2t
    Deltagare

    Ett knep till är att öppna expansionkärlet vid kylaren och lukta på vätskan, luktar det avgaser så trycks dessa in i kylvattnet.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng