Problem med startmotor TT

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Problem med startmotor TT

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Problem med startmotor TT

  • Författare
    Inlägg
    • april 18, 2011 at 19:21 #23912

      Verkar gå ett startmotorvirus här på gården. Nu vill -62an inte starta heller. När jag vrider på tändningen så går allt igång. När jag vrider till tändningsläget klickar det, tankmätaren ramlar i botten och amperemätaren ger ännu större utslag än vid bara tändningsläge.
      Jag har fått igång bilen ett par gånger. Vet inte riktigt om det vart slumpen eller det intensiva dunkandet på startmotorn som har hjälpt. Jordflätorna är bytta för ett par år sedan, anslutningarna är rengjorda. Har gjort rent el-anslutningarna på startmotorn, blev ingen ändring.
      Idag hade jag ur startmotorn och gjorde rent lite bättre, även vid strömanslutningen mellan solenoid och startmotor. Testa sen med en rejäl batteriladdare med starthjälp med startmotorn på bänken. Den funkade då fem gånger av fem, och låg nog precis på gränsen mot vad laddaren klarar (22 ampere).

      Känns lite mycket, jag har malt på starten bra länge tidigare med den laddaren och startmotorn på plats i bilen?

      Nästa steg blir att byta ut kablar och kabelskor på plussidan, eller har nån en bättre idé?

        april 19, 2011 at 06:16 #172022

        har du testat att koppla till ett extra batteri? Annars låter det som att startmotorn fältar och drar väldigt mycket ström?

          april 19, 2011 at 06:38 #172025

          Fältar? Typ att den kärvar fast och inte snurrar?

          Ska testa att hänga på laddaren med starthjälp när startmotorn sitter i bilen kanske.

            april 19, 2011 at 09:36 #172044

            Om du har ett extra batteri på så kan du utesluta fel på batteriet, blir det helt annat om du har starthjälp så är det ju fel på bef batteri.
            En startmotor som fältar är i princip att den är för glapp så att ankaret går emot fältlindningen, ju närmare den kommer ju mer kräm drar den.
            Men det kan ju vara så mycket annat också, dåliga kol eller vad som helst.

              april 19, 2011 at 14:22 #172062

              Med den stora laddaren klarade startmotorn att snurra igång fem gånger av fem utanför bilen. Återmonterad i bilen klarade den två, sen ville den inte mer. Inte heller med laddaren ansluten, felet är detsamma med eller utan laddare.
              Då får man väl anta att den fältar, att ankaret dras snett av startkransen när lagren är slitna? Utanför bilen är det ju inget som trycker på ankaret och då går det bra.

                april 21, 2011 at 07:47 #172133

                troligen, det är ju en smal sak att riva isär den och byta bussningar och kol, det är ju ingen raktetforskning direkt.
                Tror nog att jag har allt detta hemma.

                  april 22, 2011 at 19:14 #172194

                  Tog ur kolen igår, de var inte så fräscha. Jämförde med en annan död TT-startmotor, kolen var betydligt kortare och tyckte även att axeln glappade mer.
                  Har du även kol till generatorn?

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.