problem med tändspolen

Forum Modellspecifika forum OG900 problem med tändspolen

Detta ämne innehåller 15 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-08-02 08:08.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14566

    walle
    Deltagare

    var ska jag börja??¨före jag lackade den så renoverade jag toppen på den å bytte vatten pump.när jag skulle varm köra den för att kolla att allt funkade så började den hacka efter den blivit varm å till slut stanna? när jag tog den första turen för att hämmta innertak till bilen i jönköping så krånglade bilen.-när jag kom till falköping så stannade bilen..efter 30 minuter så bytte jag tändspole å trodde problemet vare löst?-men icke efter falköping så började den hacka igen å jag stannade å kollade –ställde diagnosen att kyl fläkten inte funkade å att vatten trycktes ur motorn ..korsslöt kablarna till termostaten så fläckten givk hela tiden å vände å –åkte hem igen.när jag kom hem bytte jag kontackten vid kylet å nya tänd kablar–allt annat är nytt i tändningen.åkte till västerås i går å allt gick bra -28mil när vi var nästan hemma 25 mil så började bilen hacka igén å stannade …bytte tändspole å den startade direckt å jag kunde köra hem…en del gånger då bilen stannat så trycker den ur lite vatten, toppen år renoverad å vatten pumpen är ny.kan bero på att den är varm ..inte fan vet jag har letat fel i massor nu den ska hålla till ljungbyhed om 3 vecko har satt i en högeffecktiv tändspole från fel tema nu med motstånd å än verkar allt fungera som det sak har bara kört den 1 km eftyer satt i den större tänd spolen vid batteriet så den slipper all hetta från kylet,,snälla nån ge mig tips om hur jag ska fixa detta jag hittar inga mer lösningar mvh niklas

    #96874

    walle
    Deltagare

    ingen?

    #96875

    peter engqvist
    Deltagare

    är det brytarlöst?
    tänkte om det kunde vara tändboxen som lämnat in

    om inte så kolla kondensatorn

    #96876

    stefan
    Deltagare

    såna här gånger byter man alla tänddelar för att kunna felsöka vidare, att motorn blir varm kan ju ha att göra med att tändningen felar.

    #96877

    walle
    Deltagare

    såna här gånger byter man alla tänddelar för att kunna felsöka vidare, att motorn blir varm kan ju ha att göra med att tändningen felar.

    som sagt det är brytare i bilen å allt presis allt är bytt under huven brytare konding lock rotor å ny tändspole stift å kablar toppen är nyrenoverad å planad å ny topplocks packning.tempen på bilen ligger precis på mitten alltså normal ändå så gör den så här?

    #96879

    walle
    Deltagare

    tändningen är ställd på 18 grader som det ska vara.

    #96881

    mats a
    Deltagare

    Förlåt en nybörjare. Jag ägde en gång en 900T -84 som gick som ett lass skit på det sätt som du beskriver. Då fick jag rådet att leta tjyvluft. Det fanns många ställen där det kunde pipa in. Å andra sidan borde isf rycket uppstå när motorn nått arbetstemperatur – eller?

    Kan man tänka sig ett bränsleproblem? Uppträder problemet oavsett gaspådrag?

    #96883

    walle
    Deltagare

    de gånger bilen stannat så har jag bara bytt tändspole så startar den direckt å perfeckt även under gas pådrag rycker den de gånger den har börjat bete sig konstigt

    #96884

    Martin
    Deltagare

    Glapp i lågspänningskablaget?

    PS Alla kanske inte är vakna mellan mellan 23.58 och 00.57 DS

    #96886

    walle
    Deltagare

    Glapp i lågspänningskablaget?

    PS Alla kanske inte är vakna mellan mellan 23.58 och 00.57 DS

    fattar inte vad du menar med glapp i lågspännings kablaget?

    #96888

    Martin
    Deltagare

    Högspänningskablage och lågspänningskablage

    Du har ju bytt tändkablar (högspänning)

    När du bytt tändspole så går bilen bra ett tag.

    Då du byter tändspole tar du ju bort dels tändkabeln som går till fördelaren, dels spänningsmatningen till tändspolen (lågspänning). Om det nu funkar ett tag efter att du rört dessa kablar skulle åtminstone jag undersöka om det fanns ett glapp i det kablaget.

    #96890

    lars-erik
    Deltagare

    De tändspolar som du har bytt är dessa sönder ? Eller startar bilen när den har vilat en stund ?
    Tändspolarna brukar ej gå sönder på löpande band, har du kollat spänningsnivån ?
    Blir spolen mycket het ?

    #96891

    Martin
    Deltagare

    Spinner vidare på Lars Erik resonemang och mitt egna lågspänningsresonemang
    Hur är det med förkopplingsmotståndet?

    #96893

    walle
    Deltagare

    de tändspolar jag bytt på bilen fungerar efter de blivit kalla igen förbikoplings motståndet är nytt har ej haft det förut då jag använt orginal spolar-men nu har jag satt på en högeffecktiv tändspole med motstånd på

    #96895

    Martin Sigge
    Deltagare

    Detta liknar ju det problem jag hade tills nyligen; glapp på lågspänningssidan som orsakar tändimpulser i tid och otid med påföljd att motorn går hur risigt som helst och smäller i förgasarn. I min fördelare var kabeln till brytaren dåligt dragen. Gick som en klocka när det blev åtgärdat.

    Tjipp tjipp

    MO

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng