Problem med växellådan? SAAB 99 -84

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Problem med växellådan? SAAB 99 -84

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Problem med växellådan? SAAB 99 -84

  • Detta ämne är tomt.
  • Författare
    Inlägg
    • Anonym
      mars 23, 2016 at 19:47 #395033

      Hej,

      Köpte min SAAB 99 GL -84 5speed nyligen här i februari. Den har endast gått drygt 5000 mil (otroligt!? men har dokumentation på milen hela vägen tillbaka till -84) och därav fungerar det mesta felfritt. Otroligt nöjd. Precis målat plåtfälgarna och köpt hem originalkapslarna. Ser verkligen fram emot att vaxa upp den och rulla ut på vägarna framåt våren!

      Jag tror mig dock ha några problem med växellådan som jag hoppas att någon kunnig här kan hjälpa mig reda ut:

      – H-motor, 1 förgasare
      – Manuell 5 växel

      – Problem 1.Missljud i växellådan när motorn står på tomgång när kopplingspedalen INTE är nedtryckt. Det borde inte vara urtrampningslagret då lådan låter fint när pedalen är nedtryckt, oavsett växel eller neutral. Motorn verkar också ha det jobbigt när den står på tomgången och pedalen är uppe, den låter segare och segare desto längre jag låter den stå. Har inte låtit den gå hela vägen då jag helst inte vill ta reda på vad som händer om jag låter den stå så för länge. Någon som känner igen detta? Var ligger troligast felet? Kan det vara att motorn inte får tillräckligt med luft/bränsle som gör att den går trögt eller ligger hela felet i lådan? Kan jag köra med detta problem och undvika tomgång med pedalen uppe?

      – Problem 2. Svårt att få i 1:an och 2:ans växel, framför allt när jag går från 2:an ner till 1:an. Problemet minskar när motorn blivit varm men långt ifrån helt. Det konstiga är att det går hur lätt som helst att lägga i 1:an efter att jag haft i backen och backat ut från parkeringen, oavsett om motorn är kall eller inte. Kan det räcka med ett oljebyte eller är det en justering av växelväljarlänkaget som gäller, eller är det kopplingen felet ligger i? Har svårt att se att något vitalt i lådan är utslitet med tanke på det låga miltalet så det borde vara någon slitdel eller en justering som gäller.

      – Sista frågan. Vad använder ni för olja, i motor och i lådan? Är det verkligen vanlig motorolja jag ska köra i växellådan? Bara bytt på automater förut. Från mina div. verkstadshandböcker för min bil har jag dragit slutsatsen att 10W40 passar bäst för min bil både i motorn och i lådan. Vad tycker ni?

      Stort tack på förhand för svar! Följdfrågor välkomnas om ni behöver mer info, vill gärna lösa detta.

      Mvh,

      Carl

        mars 24, 2016 at 07:16 #395042

        Hej Carl.

        Lite missljud ifrån lådan på tomgång är normalt, jag brukar höja tomgången lite grann till ca 900 varv så brukar det låta bättre.vid konstiga växellägen eller svårt att få i växlar
        kolla knuten på växelröret ser du ifrån motorrummet i mellan bröstet och motor uppifrån,be någon röra växelspaken när du tittar så ser du bättre. angående olja till växellåda
        använd inte motorolja trots att detta står i verkstadshandböcker utan häll i Quadralube q-gear gl5 mineral sae 75w finns att köpa hos klubben med beställningsnummer 2031001.
        Motorolja använder du en mineralolja av god kvalitet det går fint med 10w40 använd inte lågbudget oljefilter.Tänk på att du aldrig kommer att få perfekta växellägen på en tidig
        5växlad låda du får aldrig bryta i växlarna utan gör hellre omtag vid växling,det är inte du som bestämmer över lådan utan du får lära dig att köra med en tjorvig & vresig låda.

        Mvh.

        Håkan.

          Anonym
          mars 24, 2016 at 19:36 #395053

          Hej Carl.
          Lite missljud ifrån lådan på tomgång är normalt, jag brukar höja tomgången lite grann till ca 900 varv så brukar det låta bättre.vid konstiga växellägen eller svårt att få i växlar kolla knuten på växelröret ser du ifrån motorrummet i mellan bröstet och motor uppifrån,be någon röra växelspaken när du tittar så ser du bättre. angående olja till växellåda använd inte motorolja trots att detta står i verkstadshandböcker utan häll i Quadralube q-gear gl5 mineral sae 75w finns att köpa hos klubben med beställningsnummer 2031001. Motorolja använder du en mineralolja av god kvalitet det går fint med 10w40 använd inte lågbudget oljefilter.Tänk på att du aldrig kommer att få perfekta växellägen på en tidig 5växlad låda du får aldrig bryta i växlarna utan gör hellre omtag vid växling,det är inte du som bestämmer över lådan utan du får lära dig att köra med en tjorvig & vresig låda.
          Mvh.
          Håkan.

          Tack för svaret och tipsen Håkan,

          Jag kände också att motorolja i lådan kändes tveksamt. Ska beställa den du tipsade om! Jag ska prova att höja tomgången och se om det blir bättre, inget jag behöver oroa mig över alltså.

          Vad gäller knuten på växelröret, vad är det jag ska titta efter? Är knuten samma sak som “växelväljarlänken” som delar växelväljarlänkaget i två halvor som verkstadshandböckerna nämner? Hur ser jag om den är defekt och hur ska den röra sig när allt är som det ska?

          //C

            mars 24, 2016 at 20:46 #395056

            Hej!
            Du har inte möjlighet att spela in ljudet i ett videoklipp? Min 99a, också en 5speed från 84 avger ett malande ljud med neutral och uppsläppt koppling men det ljudet har nog alla gamla 99 & 900 mer eller mindre som Håkan säger, men att det låter som om den går tyngre o tyngre verkar ju lite knepigt.
            /Jerry

              juni 21, 2021 at 23:25 #485520

              Nu svarar jag på ett 5 år gammalt inlägg men råkade snubbla över detta när jag sökte info om växellådan.

              Min 99 från 83 med 5 växlad låda hade ett sjungande/skrapande ljud när bilen stod på tomgång med växeln i neutralläge och kopplingen uppe. Det försvann när man tryckte in kopplingen. Ljudet hördes även under färd i låg hastighet med växel i dragläge, i högre hastighet försvann det bland alla andra ljud.

              Anonym som skrev inlägget har förhoppningsvis fått ordning på sin bil men någon annan kanske har nyttan av infon.

              Bytte nu huvudcylinder och vid första provstarten så försvann ljudet. Vad som hände vet jag inte. Trycktes kopplingen ordentligt isär på första gången på länge eller var det något annat? Bilen blev hursomhelst tyst.

              • Det här svaret redigerades för 2 år, 9 månader sedan av saabtrasten.
              • Det här svaret redigerades för 2 år, 9 månader sedan av saabtrasten.
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.