Projekt: Cruisingfläkt till 2-taktarn

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Projekt: Cruisingfläkt till 2-taktarn

Detta ämne innehåller 9 svar, har 8 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-08-31 21:18.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14753

    phermansson
    Deltagare

    Har testat lite olika test för att få motorn kallare, och visst är temperaturen normal under vanliga omständigheter. Borde inte vara något större fel, förutom att gamla bilar utan elfläkt inte brukar gilla cruising i gångfart.
    Testade senast i Lidköping på Hjulafton, det gick bra i 1,5 varv men sedan fick jag få upp farten lite för att få lite kylning.
    Så till saken… Har funderat på detta med elfläkt, men originalnörd som man är så tar det emot. Har nu i alla fall lyckats övertyga mig själv om att testa med en liten mindre fläkt. Bankade till ett fäste av en plåtbit, i detta monterades sedan en 120 millimeters datorfläkt. Bra drag i den fläkten men den låter för mycket för att ha i datorn, så jag tyckte den passade bra till detta.
    Fläkten är inkopplad och slås på genom att säkringen monteras, återstår bara att fixa en temperaturstyrning och att testa hur mycket det kyler.
    [image]http://patrikhermansson.se/files/images/DSC00863.JPG[/image]

    #98032

    Martin Sigge
    Deltagare

    Hur blir det om man monterar en mindre fläkt i vardera hålet i innerskärmarna, och tätar till så att all luft tvingas ta vägen genom kylaren? Någon som har provat?

    #98033

    Så här ser det ut på min 92:a
    Fläketen köpt på
    http://www.airvac.se/AirvacStart/tabid/36/Default.aspx
    Om jag mins rätt ca: 800:-
    Har en spänningsomvandlare till 12 volt + en strömbrytare

    Mvh Lennarth


    http://www.garaget.org/?car=13042

    #98034

    tneuman
    Deltagare

    Kylfläkten till en Ford Fiesta tidigt -80tal passar ganska bra efter lite modifiering av fästena

    #98035

    staffanv
    Deltagare

    Hörde att fläkten från 900:an skulle passa fint. Borde även tilltala originalfantasterna.

    #98036

    phermansson
    Deltagare

    Oj, 800:-? Min fådda fläkt tror jag kostar max 150:- ny…
    Jo har hört rykten om att 99a fläkten passar oxå. Men jag ville ha något lite mer diskret, samtidigt vill jag behålla den urtuffa originalfläkten och inte störa det (eventuella) luftflödet från den.

    #98037

    Martin
    Deltagare

    Kommentar kring 99/900 turbofläkt

    Jag hade en långnos som jag monterade en 99/900 turbofläkt på. Den passar med millimeterprecision mellan kylet och kylarmaskeringen. Fläkten är en mycket bra kombination av smidighet och effektivitet.

    Jag har inte prövat den på kortnosar.

    #98038

    phermansson
    Deltagare

    Har fått reda på att det ska finns en koppling som gör det möjligt att montera en temperaturgivare från vilken bil som helst på en kylarslang. En del gör dem själva, men det ska även finns på vissa bilar. Någon som vet var man kan få tag i en? Hade varit enkelt ordnat med lite bättre svetskunskaper…

    #98039

    jrt
    Deltagare

    Slang adapter till termostat finns på http://www.dalhems.com/

    MVH
    Roger

    #98040

    peter engqvist
    Deltagare

    Har fått reda på att det ska finns en koppling som gör det möjligt att montera en temperaturgivare från vilken bil som helst på en kylarslang. En del gör dem själva, men det ska även finns på vissa bilar. Någon som vet var man kan få tag i en? Hade varit enkelt ordnat med lite bättre svetskunskaper…

    på og 900 med ac finns det en sådan slangkoppling med termkontakt

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng