Pysande ljud vid gaspådrag 900 turbo -92.

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Pysande ljud vid gaspådrag 900 turbo -92.

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Pysande ljud vid gaspådrag 900 turbo -92.

  • Författare
    Inlägg
    • juni 17, 2018 at 22:35 #445469

      När jag gasar med bilen och turbomätaren går in på det gula fältet så kommer det ett kraftigt pysande ljud från motorn och trycket ökar inte mer när jag gasar. Jag har bytt wastegate för inte så länge sedan och jag har kollat alla anslutningar och gummiskarvar från turbon till ic och vidare från ic. Jag misstänker läckage men när jag kollade i motorrummet samtidigt som jag gasade såg jag inget och fenomenet verkade inte uppstå då heller. Finns det någon möjlighet att belasta turbon när bilen står stilla/på lyft?

        juni 18, 2018 at 07:44 #445494

        Pyser det inne i kupen eller ute ifrån motorutrymmet?

        Kolla över alla vaccumslangar mm. Troligen ngn sådan såom lossnat eller gått av. Det är svårt att få turbon o ladda medans man står still med bilen, iaf för att bygga ngt större tryck. Är det en fulltryckare dvs med apc instrument i mätarhuset. För det är inte ovanligt att den vacumslang som går in i kupen till APC-instrument samt tryckvakt går av el spricker. Laddar bilen in till det röda på APC-mätaren? Som den bör göra om det är en fulltryckare.

        Läckage IC (spruckna gavlar)
        Vakumslangar som lossnat/spruckit.

          juni 18, 2018 at 12:37 #445498

          Ljudet hörs tydligt inne i kupén. Jag har inte lyssnat utifrån men det låter som om det kommer från vänstra delen av motorrummet så vacumslangen till mätaren (som jag har i min bil) är kanske en kandidat. Den laddar dåligt, går max upp till mitten på det gula.
          Jag är rätt rudis på motorer, men jag kopplade bort en slang när jag bytte oljefilter på en annan og900 turbo en gång och då lade tryckmätaren av så jag misstänker att det är den jag ska kolla.

            juni 28, 2018 at 11:42 #445909

            kan vara tryckvakten som spökar, vill minnas att jag för många många år sedan råkade ut för detta

          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.