Rapport från garaget – Första felet på Sonetten

Forum Modellspecifika forum Sonett Rapport från garaget – Första felet på Sonetten

Detta ämne innehåller 13 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-06-26 07:50.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14373

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Vintern i Skåne var lång – mycket lång. Sonetten fick sova sött i garaget allt för länge och det har satt sina spår. Kolven i höger bromsok ville inte krypa tillbaka efter bromsning så misstankarna om en kärv kolv kom ju krypande speciellt efter den långa vinterdvalan.

    Så var dock inte fallet! Efter att ha lättat lite på luftningsnippeln på hjulcylindern så kröp kolven tillbaka snyggt och prydligt. Nästa tanke på problem är ju bromsslangen och man kan ju klart medge att denna slang gav blodproppen ett ansikte. Slangen fungerade nästan som en backventil.

    Nu blir det renovering av bromscylindrar med nya rostfria kolvar från Micke i Bössebacken, nya stålspunna slangar och friskt ”blod” i venerna.

    /B

    #95760

    stefan w
    Deltagare

    Vill någon förklara varför slangarna sväller? Är det bromsoljan eller blir slangarna utsatta för nåt som sprutar upp medans man kör och sväller av det. Svällolja eller nåt??

    Jag har också haft detta fenomen på några bilar men vet inte varför det händer.

    #95761

    Hade samma problem med ”Kermit” (Sonett V4 1968) för ett tiotal år sedan. Fick byta alla slangar.

    Jo det är så att med tiden så åldras gummit i slangarna och blir svampartat invändigt. Bromsvätska är väldigt aggressivt, så det är inte så konstigt att slangarna ”lägger av” efter 30 – 40 år!

    Din liknelse Bengt med blodkärlen är tänkvärd! Därför bör jag, du och andra i vår ålder tänka på vilken ”bromsvätska” vi själv häller i oss. I kväll blev det Guinness när jag lyssnade på Brassarna i Tyskland. Det underbara sommarvädret gör att jag istället för att krypa ner i källaren och hänga framför dumburken njuter av sommarkvällen tillsammans med radion på min uteplats

    #95762

    emul
    Moderator

    Guinness är faktiskt bröd på burk, och mörkt bröd är ju väldigt bra (om man köper det med lite socker i…) så jag tror du är hemma S-A! =P

    #95764

    anders jensen
    Deltagare

    Mina fälgar verka ha svällt i vinter

    /Anders

    #95765

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Tror nog inte att 1000-cupens besiktningsfolk gillar den bredden, mr Jensen!

    ”Maximum rim width must be no more than 1 inch greater than period specification”

    /B

    #95767

    kaparn
    Deltagare

    Det ser inte ut som om det kan bli någon direkt svängradie med dom där fälgarne så det blir väl till att åka rakt fram då?

    #95768

    emul
    Moderator

    Man ska inte åka rakt fram med en Saab, man ska svänga som fan med full gas i låg växel ju =)

    Råkade vara ute och leka med min V4 i söndags, en liten gammal används-nästan-aldrig kurvig asfalterad väg utanför Markaryd.. Hemskt kul. Det roliga är att jag kom ifatt en ung kille i nån såndär stor fet ful ny cab-amerikanare, har hjärnsläpp nu. Nåt på C. I alla fall, jag låg och .. eh .. gasade lite, och kom ifatt honom. Han försökte dra ifrån på de små kurviga vägarna men jag hängde på… Han såg inte så nöjd ut. Jädrar vad han drog mig på rakorna, men jag kom ifatt i kurvorna! Med en OTRIMMAD 77a! SJUUUUUUUUUKT kul!!!

    Ser fram emot mina framtidsplaner på lite mer effekt och lite bättre väghållning..

    Sorry, lite off-topic. Men men..

    #95769

    anders jensen
    Deltagare

    Tror nog inte att 1000-cupens besiktningsfolk gillar den bredden, mr Jensen!

    ”Maximum rim width must be no more than 1 inch greater than period specification”

    /B

    Tusan också, misstänkte att det fattades några sidor i reglementet

    Mvh
    Anders

    Förresten, Bengt, har du redan köpt slangar?
    Hör med broder Rolf, han kanske har några över.

    /A

    #95770

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Jo jag har slangar och allt det övriga. Tack i alla fall, Anders!

    /B

    #95771

    stefan w
    Deltagare

    Jo, det är ju i ockförsig en väldigt liten kanal i slangen så det blir fort tätt.
    ”30-40år” tja, man kanske har lite väl höga krav på livslängd ibland

    #95772

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Då var slangarna bytta fram, oken renoverade och som vanligt får man en viss gynekologkänsla när man skall jobba genom brevinkastet på Sonetten. Monteringen av bromsslangarna i chassiet är inte så lyckad lindrigt sagt.

    Nu kastar jag mig i dödsförakt över bakändan på bilen och gör en bromsrenovering där också. Huvudcylindern får nog vänta eftersom den fungerar bra och är något svåråtkomlig med motorn och fronten monterade.

    /B

    #95773

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Idag blev det en tur med de nyrenoverade bromsarna och allt föll till belåtenhet.

    När garaget nu var nerskitat passade jag på att byta skivor och bromsok fram på ”vardagsbilen”, Saab 9000, också men naturligtvis så gick det åt pipsvängen med ena slanganslutningen på oket så det blir att byta slangar också.

    /B

    #95774

    anonymous
    Deltagare

    Tänkte bara att med tanke på slangdiskussionen så var det en liknande på Locostswedens hemsida för en tid sedan. VÄLDIGT illustrerande bild i första inlägget

    http://www.locostsweden.se/ipb/index.php?showtopic=3870

    Mvh
    Fredrik

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng