Registreringsbesiktning

Forum Modellspecifika forum Sonett Registreringsbesiktning

Detta ämne innehåller 12 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-05-24 06:51.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12220

    bluesman
    Deltagare

    Det börjar dra i hop sig till registreringsbesiktning av min Sonett, råkade läsa en textrad som oroade mig något dock så tänkte höra med er experter på området.

    Text ur vägverkets regelverk:
    Intyg från generalagenten eller fordonstillverkaren där man kan se att de
    svenska, årsmodellsbundna kraven är uppfyllda (gäller från och med 1969 års
    modell).
    Skickade denna text till GM-Norden som skickade mig ett 3-sidigt dokument som jag skall fylla i och även då besöka Saabverkstaden för kontroll o underskrift.
    Utdrag ur den:
    Registreringsbesiktning av importerad eller ändrad Saab.

    Bilen har importerats eller ändrats och därför gäller inte vårt tillverkarintyg om att den uppfyller Statens Naturvårdsverks, SNV:s, avgasbestämmelser A40.

    För att AB Svensk Bilprovning, ASB, ska godkänna bilen vid registreringsbesiktning krävs bl a följande:

    Motorbyte

    – SAAB: Bilens motor måste ha en specifikation identisk med ett avgascertifierat fordon.

    – Som underlag för Saab att utfärda intyg krävs en jämförande undersökning utförd av auktoriserad Saab verkstad, som intygar bilens specifikation genom att stämpla och underteckna sidan 3 av detta brev.

    Min fråga :Har ni gjort detta på era 69:or och nyare?
    Måste jag verkligen byta motor?

    Tacksam för svar

    Mvh

    #84785

    fuling
    Deltagare

    Vad sitter det för motor i bilen????

    #84786

    mats jonsson
    Deltagare

    Om inte reglerna har ändrats under de senaste månaderna så behöver du inte några intyg alls. En hastighetsmätare med km/h-gradering, bortkoppling av parkeringsljus (får inte ha samma färg som blinkers)och möjligen måste du ta ur sealed beam-insatserna men det rktas om att de har släppt på det kravet. Alla krav om obyggnationer faller i stort sett när man åberopar import för eget bruk. De enda intyg man behöver vid sonettimport är bromsintyg för 74:orna.

    #84787

    bluesman
    Deltagare

    Tackar för svaren! Då känns det lite lugnare men är texten från vägverket bara feltolkad av mig då?
    Citat ur vägverkets regelverk:
    Intyg från generalagenten eller fordonstillverkaren där man kan se att de
    svenska, årsmodellsbundna kraven är uppfyllda (gäller från och med 1969 års
    modell).

    Fuling, motorn är en blå 1500cc således original och visserligen med weber ersättningsförgasare.

    Jag skall framöver ju byta ut motorn mot en 1815cc men det blir sannolikt senare i sommar eller till nästa säsong.
    En fråga angående detta, tror ni det går bra att besikta med denna motor framöver eller är besiktningsmännen o kvinnorna på hugget och ser detta ?
    Eget bruk låter bra tycker jag, finns den texten att hitta på vägverkets sidor?

    Mvh

    #84788

    Registreringsbesiktigade grabbens Sonett III 1970 för några år sedan. Den kom också från USA. Motorn är vässad och den har en Weber DGV 32/36 samt ombyggt grövre avgassystem. Det var inga som helst problem utan särskilda intyg. Det viktiga var att kunna bevisa ägandeskapet, eftersom det var import.

    Lycka till!

    #84789

    fuling
    Deltagare

    Skulle förvåna mig om de säger ett ski.. pga att de är väligt få som vet vad det skall sitta i en sonett.
    Vill man ha rent mjöl i påsen så kan man reg-bisktiga bilen mer förhöjd motoreffekt.

    Nu är jag inte 100% vad som gäller Sontterna men för en 95/96 V4 behöver man inte göra ett dugg mer att reg-besiktiga upp till 100hk. Över 100pollar måste man byta låda till en som har lägs tottal utväxling på 4an på 4,5:1. Sonetten som std har 3,9:1 och std V4 4,1:1
    Varför man måste byta slutväxel är för mig en gåta.

    90hk borde inte vara några probelm pga ,att om jag fattat rätt, saab solde 90hk-satser som monterades i Sonetter. Mats har bättre koll på Sonett träsket.

    #84790

    mats jonsson
    Deltagare

    Som sagt: Vid import för eget bruk så faller i stor sett samtliga krav på ombyggnationer. Det finns en skrift att få, eller har åtminstone funnits, från bilprovningen som tar upp vad som gäller för olika årsmodeller och en 69:a kräver inga intyg alls.

    #84791

    bluesman
    Deltagare

    Jag bugar o bockar för dom i vanlig ordning snabba o bra svaren.Och väljer att köra på den inslagna linjen som Mats har tagit upp både i denna tråd och tidigare då jag hade liknande frågor angående regbesiktning.
    Det blir nog en rätt behaglig resa till bilprovningen trots allt

    Mvh

    #84792

    bluesman
    Deltagare

    Idag så var jag på Bilprovningen med Sonetten och det gick lysande bra!! Det enda jag behövde göra var att stansa in chassienummer på en bärande del och det gjorde jag där på bilprovningen, tydligen nya regler där, hade ändrats från 1971 till 1969 men det var ju en baggis förstås.
    Ser framemot att åka till brostugan nästa vecka med bilen
    Ännu en Sonett i registret

    Mvh

    #84793

    lennart j.
    Deltagare

    Hej,

    Hjärtligt Grattis !
    Hoppas att hastighetsmätaren fungerar!

    Bästa hälsningar,

    #84794

    Välkommen i gänget

    #84795

    Tomas Rosendahl
    Deltagare

    Grattis till det, måste kännas skönt . Undrar bara över det där med chassinumret, det är ju redan instansat längst i övre balken fram. Såg besiktningsmannen det?

    #84796

    bluesman
    Deltagare

    Nej det gjorde han nog inte och är lite osäker sjäv om det finns något nummer där, det finns en antydan till något men osäker om det är chassienr som står eller har stått där. Nu är det i alla fall instansat i höger hjulhus rätt högt upp, där fanns någon typ av förstärkning som var stum o fin att stansa i.

    Lennart, Hastighetsmätaren fungerar fint, tack!

    Mvh

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng