Rengöra kolvar
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Rengöra kolvar
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Rengöra kolvar
- Detta ämne har 11 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2007-04-06 07:38 av fredrik.
-
FörfattareInlägg
-
Nu är våren här och det är dags att tvätta bilen ordentligt! Turen har kommit till kolvarna. Så, hur blir man av med sot, fastbränd olja och annat från kolvtoppen och kolvringsspåren utan att repa kolvarna eller förstöra spåren?
Tips på undermedel och metoder är välkomna!
Jag vet att vissa inte tycker att man skall göra kolvarna allt för rena men den mittre ringen sitter fast på alla tre kolvarna. Kolvarna sitter i en 850 cc TT.
Pelle
april 4, 2007 at 07:53 #104901Jag håller på med samma operation i skrivande stund och andvänder mig av gammal kolvring och min schweiziska armékniv, tar de lite lungt med kniven men man får allt trycka till lite för att komma igenom allt skit!
Hm vad dumt att ringarna är så vassa i kanterna, gör ont att plocka av dem..
april 4, 2007 at 10:15 #104906Fick ett juste resultat efter putsning med svinto och lite diskmedel.
april 4, 2007 at 16:11 #104919Eller så hyr du en ultraljudstävtt och låter alla delar rengöras i den. Visst det kanske är dyrare, men du slipper skada de delar som skall rengöras… Kan säga att det blir ett riktigt bra resultat.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Jag förstår att ni tänker byta till nya kolvringar! Man rör aldrig gamla kolvringar eller kolvringsspår om inte ringarna har koksat fast. Det gamla sotet har ju lagt sig bakom ringarna för att kompensera ringslitaget. man skall inte plocka av och på kolvringarna i onödan. Vanliga kolvringar tappar lätt spännsten och kan brista men de som sitter på TT-kolvarna är ju mycket sega så de brister inte utan de får en kvarstående deformation. Har någon provat att försöka bryta av en orginal TT-kolvring?
Sabbe
Intressant Sabbe. Jag känner också till det där tricket, men jag har bara kunnat tillämpa det på en “standard” TT-motor hitills. De motorer jag plockat isär för att bygga på har tyvärr ofta stått still förvarade felaktigt och i vissa fall haft fukt i sig som har ställt till det lite med fett och oljor. Kolvringarna har suttit fast som gjutna i cement och inte kunnat röra sig ens med mildare former av våld.
Du jobbar ju tydligen med motorer på riktigt. Hur går man till väga med sådana kolvar? Vad har du för tips kring att ta loss den typen av ringar?
Jag vill ju gärna inbilla mig att kolvringen måste kunna röra sig ganska fritt (läs: ej glappt) för att kunna arbeta ordentligt med tätningen under expansionsfasen. Hur mycket skit ska man våga lämna kvar om man får loss ringarna? Tryckvågen måste ju komma in bakom ringen för att den ska jobba korrekt?april 5, 2007 at 08:36 #104943Tja.. de lär vi höra när min “nya” motor åker ihop igen med glänsande kolvar 😉
Det finns alltid en tolerans på kolvringarnas spel i höjdled i kolvringsspåren. Den är störst på övre kompressionsringen som går varmast. På en fyrtaktare är det oftast 0.12-0.16 mm andra kompringen 0.07-0.11 mm och oljeringen 0.03-0.07 mm. Gamla slitna kolvar har ofta för glappa kolvringsspår, då hjälper det inte att byta till nya ringar. Med kolvringsfladder får man både dålig komp och oljud.
Självklart måste de gamla ringarna röra sig lätt i spåren utan att kärva men bottensotet tas bara bort om man byter till nya ringar.Sabbe
Värm kolvarna med gassvets Etc & vips så lossnar kolvringarna buslätt.
Sabbe har rätt! Ge fan i att gör rent spåren! Det brukar inte bara ge kolvskrammel utan även medföra att bommarna mellan kolvringarna går av efter en tid med motorras som följd!
Ja jag har provat detta flera gånger & det blev till att borra!
/Fredrik
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.