Renovera Styrväxeln..

Forum Modellspecifika forum OG900 Renovera Styrväxeln..

  • Detta ämne har 6 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2012-08-29 08:26 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6481
    saab putte
    Deltagare

    Tja!

    Har rivit isär en servostyrväxel till en og 900. Nu har jag några frågor kring dem 4 teflonringarna på styrventilen.
    Stod i verkstadshandboken att man ska skära ett snitt på 5-7mm snett igenom dem, för att inte förlora servoverkan vid uppstart av motorn när det är kallt.

    Är detta nått dem kom på i efterhand typ? ringarna som satt i var ej snittade, men stod i boken att man skulle snitta dem om dem inte var det, om man nu använde dem gamla.

    Ja kommer naturligtvis sätta i nya. men tänkte kolla här för å se om någon har nått intressant att komma med.

    Verkar även va lite svårt att montera dem utan att snitta dem,då dem verkar vidga sig så dem blir förstora istället. Märkte det när jag demonterade en gammal.

    Antar det bara är att ta rakbladet å klämma igenom dem och se glad ut 🙂

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #44616
    saab putte
    Deltagare

    Väldans vilken respons man fick här :).

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #44955
    stefan
    Deltagare

    generellt kan man ju säga att de flesta andra applikationer med denna typ av ringar har delade ringar så det är nog bara att köra på. Man kan med fördel skära aningen snett för då låser de sig själva i viss mån.

    #46559
    saab putte
    Deltagare

    Ja det blir att snitta dem snett så får ja se hur det blir. 🙂

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #46902
    saab putte
    Deltagare

    En fråga till angående styrväxelrenovering. Någon som vet vilket fett jag ska smörja Kuggstång/drev och plungen med?
    Antar oljan bör fungera tillsammans med servooljan. eller iallafall inte lösas upp av oljan. Orginalfettet verkade stå emot oljan.

    Enligt verkstadboken skulle det vara Litiumfett.
    Shell ep b2 eller shell Retinax A.

    Hittar inga av dessa sorter,antar dem är föråldrade 🙂
    Men jag har detta fettet liggandes, skulle det kunna fungera.http://handla.swedol.se/images/large/OF-9004_NY.jpg

    Ep fett, litumbaserat, klarar -30 till 130 grader. för chassie,hjullager, leder samt för all övrig smörjning på maskiner å skit.

    Vore nice å veta. så man inte smörjer med fel sorts fett.

    Hoppas någon vet 🙂

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #46909
    saab putte
    Deltagare

    Jaha, googlade runt lite på Shell Retinax A. fann denna 🙂 fränt 50- 60 tal. men notera att det står universalfett på burken.
    http://www.tradera.com/shell-retinax-a-50-60-tal-auktion_2902_158591909

    Då är det väl bara att kleta på det jag har. bara det är nått litiumbaserat som inte blir stelt i kyla.

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #46923
    Jonas Åberg
    Moderator

    Sorry. har ingen kunskap i detta ämne än, men jag skall renovera en innan vinter och då vet jag vem jag kontaktar.. 😀

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng