renovera topplock

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / renovera topplock

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / renovera topplock

  • Författare
    Inlägg
    • januari 9, 2012 at 19:59 #5443

      Hittade små plastbitar när jag lyfte på en ventilkåpa tidigare i vinter, efter ett tag kom jag på att det var rester av ventiltätningar så det är kanske dags att göra något.
      I min samling av saabreservdelar ( bästa köpet på tradera jag någonsin gjort ) har jag två toppar och nu undrar jag:
      1. märkning på topparna mina är märkta “A” bägge 2 fel eller?
      2. Kända fel att kolla efter på beg. toppar
      3. Färg ? mina är blåmålade 😯

        januari 9, 2012 at 23:00 #37502

        1. Alla toppar är lika, dvs de passar på båda sidor av motorn, inga höger/vänster alltså, dock är det höger/vänster på toppackningarna. Alla (de jag har sett iaf) v4toppar är märkta med “A”, är väl nått från tillv eller så skulle jag tro.

        2. Sprickor mellan ventiler, sprickor utvändigt. Dåliga ventiler, styrningar och säten går ju dock att renovera, en sprucken topp är väl inget att ha, toppar finns det att få tag på.

        3. Det finns väl två typer av toppar vad jag vet, de vanliga svarta och de gamla för open deck blocken, det som skiljer dom åt är väl att de har olika kylvattenhål, att de är blåmålade säger inte så mycket, det fanns iof blåa motorer, men de kan ju även vara målade senare, kan du inte ta en bild på undersidan så att man ser hur kylvattenhålen ser ut?

        /Anders

          januari 10, 2012 at 06:26 #37510

          Sen finns det olika “gjutformar”.
          Vissa är bättre att använda om man vill fila kanalerna.
          Den svängda insugningskanalen kan variera mycket.
          Välj en topp som har rakare kanal från början.
          Finns flera märkningar från gjutningen men jag kommer inte ihåg vilka som var bäst.

          Ventilskaftstätningarna skall vara ljusa i plast, de svarta i gummi spricker och ramlar bort efter ca. 10000 mil.

          Sabbe

            januari 10, 2012 at 17:05 #37548

            Här kommer en bild…

              januari 10, 2012 at 21:36 #37569

              Jag tycker dessa ser ut som vanliga(nyare) toppar, nån kanske vet hur de gamla topparna för opendeckmotorerna ser ut?

              /Anders

                januari 10, 2012 at 21:50 #37571

                Korta stift = opendeck
                Långa stift = Closed deck

                /Fredrik

                  januari 11, 2012 at 09:49 #37579

                  Men är kylkanalerna lika på båda topparna(gamla/nya)? jag har för mig att de inte ska vara det!?
                  Jag har dålig koll på de gamla motorerna.

                    januari 11, 2012 at 11:17 #37581

                    På de gamla topparna är det en lång kylkanal på ena kortsidan.
                    Vid den kanalen blåste alltid topplockspackningarna på min trimmade 1.7 liters
                    Taunus 17M motor från 1965.
                    SAAB sålde förstärkta röda packningar men de höll inte heller.
                    Efter 3 packningshaverier på 160mil byggde jag ny motor av den nya varianten.

                    Sabbe

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.