Renovera turbomotor. 2.1 block?

Forum Modellspecifika forum OG900 Renovera turbomotor. 2.1 block?

  • Detta ämne har 24 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2012-01-30 00:14 av .
Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #189152
    saabaero
    Deltagare

    @M.broberg wrote:

    Med tanke på flödesskillnaden + då skillnaden i kammarna (-84 kammen är ju tokslö) så är 1984 års 175 hk Jävligt imponerande kontra modernare motorerna.

    Tokslö är väl kanske att ta i.
    Visst är det uselt lyft på varannan insugsnock men durationen är väl ändå roligare på dessa kammar jämfört med senare motorer.
    Sen är ju vitsen med varannan nock lägre att förbättra fyllnadsgraden.
    Det finns vissa som använder avgaskammen från 84/85 till lite roligare motorer.
    Toppen användes 84-85 och finns alltså även på 9000 -85
    Denna tidiga topp har en annan storlek på förbränningsrummet jämfört med senare toppar så det är inte ”bara” att ersätta den med en nyare (även kolvarna är annorlunda på 84/85)

    @saab putte wrote:

    2,3 korttopp ger ialla fall lite högre komp än en 2,3 långtopp. Skillnaden är inte så mycket.
    Jag har min motor vid en renoverare och via ett väldans fint program på datorn skrev han bara i uppmätt volym från kolvtopp och volym i förbränningsrum samt tjocklek på toppackningen. Då fick han ut direkt vilket komptal det hamna på.

    2,3 långtoppen den var planad 0,1mm. eller den var då iallafall 0,1 lägre än specen på ett nytt topplock.
    2,3 korttoppen var orörd.

    Komressionstalet varierade mellan 8,8-9,1. sen kan man laborera lite med olika tjockleker på toppackningen, vi gjorde mätningarna efter en standardpackning.
    Orginal i typ B202. är det 9,0 i komressionstal. Men enligt han, tiondelsskillnader var inget att bråka om.

    Tack för ett uttömmande svar på den frågan!
    8,8:1 gäller alltså för långtopp på B202 blocket om jag förstår rätt
    9,1:1 gäller för korttopp på B202 block

    #189154
    M.Broberg
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    Denna tidiga topp har en annan storlek på förbränningsrummet jämfört med senare toppar så det är inte ”bara” att ersätta den med en nyare (även kolvarna är annorlunda på 84/85)

    jodå, du får ett kompressionsförhållande på ganska exakt 8,5 kontra 9,0 orginal om du monterar en senare 2,0 topp. tänker inte svära på hur det blir med 2,3 topp men det borde bli ungefär samma sak.

    Sen har 84-85 kammen 246 grader duration på insug och 252 grader på avgassidan medan dom vassaste original kammarna ligger på 252 på insug och 254 på avgas. skillnaden är ju inte gigantisk men den finns där.

    #189163
    saab putte
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    Tack för ett uttömmande svar på den frågan!
    8,8:1 gäller alltså för långtopp på B202 blocket om jag förstår rätt
    9,1:1 gäller för korttopp på B202 block

    Ja på ett ungefär, mina mätningar är dock gjorda med wiseco kolvar. som inte var helt identiska i volym på toppen jämfört med standardkolv.
    Men det skillde då inte mycket vill jag minnas. Med tanke på att komressionen hamna såpass rätt med båda topparna.

    Men säg att man kan spela några tiondelar +/-. Ska till ganska mycket för att verkligen förändra kompressionen så problem uppstår.
    Men jag ska ta reda på hur kompressionen blir mot mina två testade toppar tillsammans med standardkolvarna.
    Kan ju bli lite annorlunda kanske,men förmodligen inte mycket. men kan ju va kul å veta 🙂

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #189274
    reino
    Deltagare

    Skiljer det nånting i bottendelen på en -83 turbo gentemot en -90 900s? Eller skulle man kunna ta det äldre blocket, renovera lite och slänga på en nyare 16v topp med tillhörande sprut?

    #189275
    saabaero
    Deltagare

    Ja, nått skiljer det förutom det uppenbara med startmotorplaceringen och inloppet för oljereturen.

    T16 -84 har ett unikt vevaxeldrev (kamdrivning) som inte finns på någon annan motor och inte heller säljs nytt på Saab längre.
    Lite osäker hur det är med transmissionskåpa och oljepump.
    Jag tror inte det är nån bra idé.

    Det är nog smartare att utgå från ett valfritt nyare block och se till att du har rätt kolvar.
    Kanske det går att använda T8-kolvarna i ett nyare block?

    #189280
    plankan
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    Ja, nått skiljer det förutom det uppenbara med startmotorplaceringen och inloppet för oljereturen.

    T16 -84 har ett unikt vevaxeldrev (kamdrivning) som inte finns på någon annan motor och inte heller säljs nytt på Saab längre.
    Lite osäker hur det är med transmissionskåpa och oljepump.
    Jag tror inte det är nån bra idé.

    Det är nog smartare att utgå från ett valfritt nyare block och se till att du har rätt kolvar.
    Kanske det går att använda T8-kolvarna i ett nyare block?

    Som jag har förstått det –
    lär det vara ett större hål i den än på senare.

    #189295
    reino
    Deltagare

    Okej. Får göra nåt annat kul med gammelturbon då. 😉

    #179135
    reino
    Deltagare

    Har en motor på g nu. En turbo från en 900 -87, komplett sånär som insug och turbon. insuget spelar ju mindre roll då jag ändå har Lucas och bara flyttar över det. Turbon däremot funderar jag lite på. På min 900s har jag ju en sån mitsu TE05 turbo, men dom äldre hade ju garrett. På speedparts kostar en ny mitsuturbo 6500, medans G/A TBO357 agg (87-93) kostar ca 600 spänn mindre. Vilket av aggregaten är bäst och varför? Är mitsun värd 600 spänn mer?

    Är det nåt som skiljer dessa åt rent monteringsmässigt? dvs mot grenrör och downpipe. Eller måste jag flytta hela grenröret från min orginalmotor?

    Edit: F.ö. så har motorn bara gått 300 mil sedan byte av ram och vevlager, kolvringar, samt inslipning och portning av toppen. Står på vxl låda i okänt skick. :teeth Klart värt 1000 spänn! :dope

    #179136
    M.Broberg
    Deltagare

    @ReinO wrote:

    Vilket av aggregaten är bäst och varför? Är mitsun värd 600 spänn mer?

    Mitsun har brutalt mkt snabbare ladd och hänger med längre i effekt, men beroende påhur hårt du ska trimma kan det ju vara lönt att köpa ett värre agg typ TD04 elr liknande.

    @ReinO wrote:

    Är det nåt som skiljer dessa åt rent monteringsmässigt? dvs mot grenrör och downpipe. Eller måste jag flytta hela grenröret från min orginalmotor?

    Ska vara identiskt.

    @ReinO wrote:

    Edit: F.ö. så har motorn bara gått 300 mil sedan byte av ram och vevlager, kolvringar, samt inslipning och portning av toppen. Står på vxl låda i okänt skick. :teeth Klart värt 1000 spänn! :dope

    Nej det vart bannemig inte dåligt!

    #188690
    reino
    Deltagare

    Okej, så man kan typ säga att Garrett turbon har mer turbolagg och är inte lika trimvänlig.

    Dock så har jag inga planer på att trimma jättemycket, utan bara ett steg ett från speedparts, samt en 3″ downpipe, kanske med sportkatt. Så lite drygt 200hk lär man ju få ut. Bilen ska ju gå som bruksbil, så man vill ju ha lite driftsäkerhet i den.

    Btw, det här med Lucas sprut. årsmod 90 hade ju en restriktion för laddtrycket medans 91-93 inte var lika strikta, hur mycket pallar dom senare i ladd innan dom klipper bränslet?

Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng