Renovera växellåda og900

Forum Modellspecifika forum OG900 Renovera växellåda og900

Detta ämne innehåller 20 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2012-03-19 10:59.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5048

    saabaero
    Deltagare

    Har ett litet vinterprojekt att fixa en växellåda och efter lite bläddrande i VHB för lådorna inser jag att det finns ett antal specialverktyg som är mer eller mindre nödvändiga.
    Verkar vara pinjongen som är bökigast…

    Någon som har lite tips och råd och gärna bilder på hur man kan lösa detta utan en hel tavla med specialverktyg ?

    Kanske t.om. finns verktyg att få tag på någonstans ?

    #33094

    viggenuffe
    Deltagare

    @saabaero wrote:

    Har ett litet vinterprojekt att fixa en växellåda och efter lite bläddrande i VHB för lådorna inser jag att det finns ett antal specialverktyg som är mer eller mindre nödvändiga.
    Verkar vara pinjongen som är bökigast…

    Någon som har lite tips och råd och gärna bilder på hur man kan lösa detta utan en hel tavla med specialverktyg ?

    Kanske t.om. finns verktyg att få tag på någonstans ?

    På Tradera ligger många av dessa verktyg ute.!

    Mvh

    #33105

    Jonas Åberg
    Moderator

    Jag använde inga specialverktyg. de bökigaste skulle jag nog säga är att lossa muttern. Så OM du ska ha något verktyg skaffa 8791097 och 8790636 men de går med lite trix utan. annars är det mest hylsor och axlar för i pressnig av lager.

    Bästa tipset är att skaffa boken och lös problemen efter hand.

    Lycka till

    #33117

    saabaero
    Deltagare

    Då letar jag vidare på Tradera 🙂

    #33130

    saabaero
    Deltagare

    @jonas99 wrote:

    Jag använde inga specialverktyg. de bökigaste skulle jag nog säga är att lossa muttern. Så OM du ska ha något verktyg skaffa 8791097 och 8790636 men de går med lite trix utan. annars är det mest hylsor och axlar för i pressnig av lager.

    Bästa tipset är att skaffa boken och lös problemen efter hand.

    Lycka till

    Boken + lite annan dokumentation har jag.
    Tänkte att någon borde ”löst problemen” tidigare så det borde finnas ideer att låna 😎

    #33211

    kg70
    Deltagare

    Här finns en hel del att läsa:

    http://popeye.rty.nu/

    K-G

    Saab 99 1969, 1970
    Saab 90 1985
    Saab 9000 Aero 1996
    Opel Manta A 1972

    #33248

    Jonas Åberg
    Moderator

    Har du boken. Då e de bara att köra ,med problemen menar jag verktygen dom tillverkar man efter behov.

    #33281

    saabaero
    Deltagare

    @kg70 wrote:

    Här finns en hel del att läsa:

    http://popeye.rty.nu/

    K-G

    Det är en bra sida, men han har tillgång till specialverktygen och då blir det ju lite enklare

    @jonas99 wrote:

    med problemen menar jag verktygen dom tillverkar man efter behov.

    Vi tänker nog lika på den punkten 🙂
    Det är just bilder/skisser/tips på egna verktyg eller mojänger som jag tänker på.
    Någon borde ju haft problemet tidigare och löst det på nått smart sätt som går att kopiera 😉
    Hur gör man t.ex. för att lossa muttern utan specialverktyget ?
    Finns det nått tips på mätfixtur för pinjongen ?
    Tips för demontering av pinjonglagren ?

    Lådorna är ju ett ständigt gissel på våra Saabar så det är väl bara å lära sig att fixa dom :CH

    #34050

    Jonas Åberg
    Moderator

    lossa mutter vill jag minnas att jag sågade till träklossar och spände upp i farsans gamla snickarebänk.
    mäta glappet i pinjongen för in schimsning gjorde jag ett fäste till indikatorklockans stativ (finns billigt att köpa på tex CO).

    Hur går det?? bilder info. så trillar nog minnet tebax. :ID

    #34052

    saabaero
    Deltagare

    Det har inte hänt nått än förutom att jag tvättat av lådhusen på utsidan och i vanlig ordning dyker nya projekt upp snabbare än dom gamla hinner avslutas..

    Trots att jag inte börjat än har redan motgångarna dykt upp :ID
    En donatorlåda med innehåll har hämtats och där verkar pinjonglagringen vara ok, men då var såklart lagerhuset av den dåliga sorten och dessutom hade kronhjulet försvunnit 🙁
    Ett pinjonglagerhus av rätt modell saknas fortfarande – kanske nån som har över ?

    Skyndade mig att lägga en beställning på div delar innan reservdelsförsäljningen stängde. Tyvärr fastnade beställningen i nått mailtrubbel så min beställning kom inte fram i tid 😥

    #34558

    anders g
    Deltagare

    Någon som har ett originalverktyg som används för att spärra dreven i kedjeprimären på en 5vxl låda när man skall lossa muttern? Jag önskar veta måtten på den ”plåtbiten” för jag tänkte tillverka en egen….

    Den har väl längd, bredd & höjd samt någon radie i ändarna för att passa in i kuggarna på ett lämpligt sätt.
    Borde väl vara gjord av stål ?

    MVH / Anders

    #34582

    larzzon
    Deltagare

    Har renoverat några og 900 lådor och har klarat mig bra med skruvmejslar, skruvstäd och indikatorklockor på ledfäste. Har dock tillgång till verkstadspress visserligen de förenklar en del. Men är mest 4 växlade lådor jag pillat med. Ska du ändå riva isär lådan så mycket att du ska byta pinjonglager är de inte bättre å köpa nya pinjonglager?

    #35382

    saabaero
    Deltagare

    Jo, nog får det bli nya pinjonglager.
    Har hittat ett kokillgjutet pinjonglagerhus och där är lagren kassa.

    #39900

    saabaero
    Deltagare

    Dags för ett litet trådlyft.

    Problem 1
    Inte helt oväntat har jag lite trubbel med att lossa muttern vid pinjongen så om någon har en bra lösning för det så är jag tacksam 🙂
    Bonnlösningen är vinkelslip men det gör jag inte förrän jag säkert har en ny mutter.

    Problem 2
    Lossa bakre pinjonglagret från axeln.
    Lär bli vinkelslipen om ingen har nått bättre förslag..

    Problem 3
    Måttet på stumhylsan ? Någon som har längden på den ?
    Enl Popeye´s sida är den knappa 18,65mm men jag har också fått indikationer på att den ska vara ca 19,1mm
    Fler bud någon?

    Problem 4
    Någon som har lagerbeteckningarna för samtliga lager inkl nållagren ?
    Pinjonglagren heter M88048/M88010 (Timken) eller K-M88010 CL7A / K-M88048 CL7A (SKF)

    Problem 5
    När öppnar reservdelsförsäljningen… 🙂

    #40232

    Jonas Åberg
    Moderator

    @saabaero wrote:

    Dags för ett litet trådlyft.

    Problem 1
    Inte helt oväntat har jag lite trubbel med att lossa muttern vid pinjongen så om någon har en bra lösning för det så är jag tacksam 🙂
    Bonnlösningen är vinkelslip men det gör jag inte förrän jag säkert har en ny mutter.

    Va är problemet. Sitter den hårt eller.?

    Problem 2
    Lossa bakre pinjonglagret från axeln.
    Lär bli vinkelslipen om ingen har nått bättre förslag..

    Vinkelslip. På 2 ställen sen spräcker den med huggmejsel.

    Problem 3
    Måttet på stumhylsan ? Någon som har längden på den ?
    Enl Popeye´s sida är den knappa 18,65mm men jag har också fått indikationer på att den ska vara ca 19,1mm
    Fler bud någon?
    Måste du ha stum? De är mycket jobb och måste passas in super noga.

    Problem 4
    Någon som har lagerbeteckningarna för samtliga lager inkl nållagren ?
    Pinjonglagren heter M88048/M88010 (Timken) eller K-M88010 CL7A / K-M88048 CL7A (SKF)

    Köp en sats. Ring momentum eller liknande så tar dom de på bil.
    När jag skulle beställa lager såg dom att det var billager. Så så jag Saab låda och fick en sats ink flexhylsan.

    Problem 5
    När öppnar reservdelsförsäljningen… 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng