Renovera växellåda og900

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Renovera växellåda og900

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Renovera växellåda og900

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • september 29, 2011 at 12:00 #5048

      Har ett litet vinterprojekt att fixa en växellåda och efter lite bläddrande i VHB för lådorna inser jag att det finns ett antal specialverktyg som är mer eller mindre nödvändiga.
      Verkar vara pinjongen som är bökigast…

      Någon som har lite tips och råd och gärna bilder på hur man kan lösa detta utan en hel tavla med specialverktyg ?

      Kanske t.om. finns verktyg att få tag på någonstans ?

        september 29, 2011 at 14:33 #33094

        @SaabAero wrote:

        Har ett litet vinterprojekt att fixa en växellåda och efter lite bläddrande i VHB för lådorna inser jag att det finns ett antal specialverktyg som är mer eller mindre nödvändiga.
        Verkar vara pinjongen som är bökigast…

        Någon som har lite tips och råd och gärna bilder på hur man kan lösa detta utan en hel tavla med specialverktyg ?

        Kanske t.om. finns verktyg att få tag på någonstans ?

        På Tradera ligger många av dessa verktyg ute.!

        Mvh

          september 29, 2011 at 19:05 #33105

          Jag använde inga specialverktyg. de bökigaste skulle jag nog säga är att lossa muttern. Så OM du ska ha något verktyg skaffa 8791097 och 8790636 men de går med lite trix utan. annars är det mest hylsor och axlar för i pressnig av lager.

          Bästa tipset är att skaffa boken och lös problemen efter hand.

          Lycka till

            september 29, 2011 at 19:57 #33117

            Då letar jag vidare på Tradera 🙂

              september 30, 2011 at 05:55 #33130

              @Jonas99 wrote:

              Jag använde inga specialverktyg. de bökigaste skulle jag nog säga är att lossa muttern. Så OM du ska ha något verktyg skaffa 8791097 och 8790636 men de går med lite trix utan. annars är det mest hylsor och axlar för i pressnig av lager.

              Bästa tipset är att skaffa boken och lös problemen efter hand.

              Lycka till

              Boken + lite annan dokumentation har jag.
              Tänkte att någon borde “löst problemen” tidigare så det borde finnas ideer att låna 😎

                oktober 2, 2011 at 09:38 #33211

                Här finns en hel del att läsa:

                http://popeye.rty.nu/

                K-G

                Saab 99 1969, 1970
                Saab 90 1985
                Saab 9000 Aero 1996
                Opel Manta A 1972

                  oktober 2, 2011 at 18:27 #33248

                  Har du boken. Då e de bara att köra ,med problemen menar jag verktygen dom tillverkar man efter behov.

                    oktober 2, 2011 at 20:31 #33281

                    @kg70 wrote:

                    Här finns en hel del att läsa:

                    http://popeye.rty.nu/

                    K-G

                    Det är en bra sida, men han har tillgång till specialverktygen och då blir det ju lite enklare

                    @Jonas99 wrote:

                    med problemen menar jag verktygen dom tillverkar man efter behov.

                    Vi tänker nog lika på den punkten 🙂
                    Det är just bilder/skisser/tips på egna verktyg eller mojänger som jag tänker på.
                    Någon borde ju haft problemet tidigare och löst det på nått smart sätt som går att kopiera 😉
                    Hur gör man t.ex. för att lossa muttern utan specialverktyget ?
                    Finns det nått tips på mätfixtur för pinjongen ?
                    Tips för demontering av pinjonglagren ?

                    Lådorna är ju ett ständigt gissel på våra Saabar så det är väl bara å lära sig att fixa dom :CH

                      oktober 19, 2011 at 10:32 #34050

                      lossa mutter vill jag minnas att jag sågade till träklossar och spände upp i farsans gamla snickarebänk.
                      mäta glappet i pinjongen för in schimsning gjorde jag ett fäste till indikatorklockans stativ (finns billigt att köpa på tex CO).

                      Hur går det?? bilder info. så trillar nog minnet tebax. :ID

                        oktober 19, 2011 at 10:52 #34052

                        Det har inte hänt nått än förutom att jag tvättat av lådhusen på utsidan och i vanlig ordning dyker nya projekt upp snabbare än dom gamla hinner avslutas..

                        Trots att jag inte börjat än har redan motgångarna dykt upp :ID
                        En donatorlåda med innehåll har hämtats och där verkar pinjonglagringen vara ok, men då var såklart lagerhuset av den dåliga sorten och dessutom hade kronhjulet försvunnit 🙁
                        Ett pinjonglagerhus av rätt modell saknas fortfarande – kanske nån som har över ?

                        Skyndade mig att lägga en beställning på div delar innan reservdelsförsäljningen stängde. Tyvärr fastnade beställningen i nått mailtrubbel så min beställning kom inte fram i tid 😥

                          november 4, 2011 at 08:14 #34558

                          Någon som har ett originalverktyg som används för att spärra dreven i kedjeprimären på en 5vxl låda när man skall lossa muttern? Jag önskar veta måtten på den “plåtbiten” för jag tänkte tillverka en egen….

                          Den har väl längd, bredd & höjd samt någon radie i ändarna för att passa in i kuggarna på ett lämpligt sätt.
                          Borde väl vara gjord av stål ?

                          MVH / Anders

                            november 5, 2011 at 08:45 #34582

                            Har renoverat några og 900 lådor och har klarat mig bra med skruvmejslar, skruvstäd och indikatorklockor på ledfäste. Har dock tillgång till verkstadspress visserligen de förenklar en del. Men är mest 4 växlade lådor jag pillat med. Ska du ändå riva isär lådan så mycket att du ska byta pinjonglager är de inte bättre å köpa nya pinjonglager?

                              november 25, 2011 at 15:43 #35382

                              Jo, nog får det bli nya pinjonglager.
                              Har hittat ett kokillgjutet pinjonglagerhus och där är lagren kassa.

                                februari 21, 2012 at 16:46 #39900

                                Dags för ett litet trådlyft.

                                Problem 1
                                Inte helt oväntat har jag lite trubbel med att lossa muttern vid pinjongen så om någon har en bra lösning för det så är jag tacksam 🙂
                                Bonnlösningen är vinkelslip men det gör jag inte förrän jag säkert har en ny mutter.

                                Problem 2
                                Lossa bakre pinjonglagret från axeln.
                                Lär bli vinkelslipen om ingen har nått bättre förslag..

                                Problem 3
                                Måttet på stumhylsan ? Någon som har längden på den ?
                                Enl Popeye´s sida är den knappa 18,65mm men jag har också fått indikationer på att den ska vara ca 19,1mm
                                Fler bud någon?

                                Problem 4
                                Någon som har lagerbeteckningarna för samtliga lager inkl nållagren ?
                                Pinjonglagren heter M88048/M88010 (Timken) eller K-M88010 CL7A / K-M88048 CL7A (SKF)

                                Problem 5
                                När öppnar reservdelsförsäljningen… 🙂

                                  februari 29, 2012 at 21:51 #40232

                                  @SaabAero wrote:

                                  Dags för ett litet trådlyft.

                                  Problem 1
                                  Inte helt oväntat har jag lite trubbel med att lossa muttern vid pinjongen så om någon har en bra lösning för det så är jag tacksam 🙂
                                  Bonnlösningen är vinkelslip men det gör jag inte förrän jag säkert har en ny mutter.

                                  Va är problemet. Sitter den hårt eller.?

                                  Problem 2
                                  Lossa bakre pinjonglagret från axeln.
                                  Lär bli vinkelslipen om ingen har nått bättre förslag..

                                  Vinkelslip. På 2 ställen sen spräcker den med huggmejsel.

                                  Problem 3
                                  Måttet på stumhylsan ? Någon som har längden på den ?
                                  Enl Popeye´s sida är den knappa 18,65mm men jag har också fått indikationer på att den ska vara ca 19,1mm
                                  Fler bud någon?
                                  Måste du ha stum? De är mycket jobb och måste passas in super noga.

                                  Problem 4
                                  Någon som har lagerbeteckningarna för samtliga lager inkl nållagren ?
                                  Pinjonglagren heter M88048/M88010 (Timken) eller K-M88010 CL7A / K-M88048 CL7A (SKF)

                                  Köp en sats. Ring momentum eller liknande så tar dom de på bil.
                                  När jag skulle beställa lager såg dom att det var billager. Så så jag Saab låda och fick en sats ink flexhylsan.

                                  Problem 5
                                  När öppnar reservdelsförsäljningen… 🙂

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.