Renovering av förgasaren TT

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Renovering av förgasaren TT

  • Detta ämne har 16 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2016-10-11 08:25 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #401214
    lillsaaben
    Deltagare

    Hej,
    Min 96 TT -61a går oroligt på tomgången. Ett tips jag fått är glapp i spjällaxelbussningen. Tänker felsöka genom att spruta startgas vid bussningen, och se om den drar tjyvluft. Vart vänder jag mig för att få hjälp med nya spjälaxelbussningar? Sägs vara bra med en ultraljudstvätt oxå, vem kan fixa det?
    Mvh Mats

    #401217
    2mCarlsson
    Deltagare

    Hej

    Dom här har renoverade/uppgraderade spjällhus men lite dyrt tycker jag. Kanske dom kan hjälpa dig med renovering?
    hhttp://classicsaabracing.com/Order/detail.php?item=13

    Mvh/Jan

    #401246
    lillsaaben
    Deltagare

    Hej,
    Jag har idag plockat isär spjällaxeln på en extra förgasare jag fick bedömd som för glapp på Saabmötet i Vadstena. Mäter jag axeln där den passerar genom spjällhuset, så skiljer det 0,3 mm mellan största och och minsta mått på samma ställe på axeln, den är alltså sliten och orund. Inser att det har stor påverkan för tjyvluft att ta sig in. Kommentera gärna!
    För att renovera och få tätt gissar jag att man behöver göra minst 2 saker:
    1. Svarva ner mässingsaxeln minst, 0,3 mm till rundhet
    2. Brotscha hålen i spjällhuset och sätta i en bussningen.
    Kommentarer? Kommer hem i morgon och skall snarast mäta förgasaren som sitter i bilen.
    Mvh/ Mats

    #401278
    2mCarlsson
    Deltagare

    Hej

    Kollade lite på en lös förgasare jag har liggande och axeln är rund i den ändan där gaspedalen ansluter 8 mm -0.1 mm. Bussningen di spjällhuset mäter till 8 mm jämnt (har ingen invändig mikrometer utan mätt med skjutmått) alltså glapp på ca 0.1 mm vilket känns ok. Dock i andra ändan (den främre) är axeln orund -0.1 / -0.3 mm och bussningen i den ändan är klart orund. Varför detta? Vad trycker axeln radiellt i den ändan? Ditt glapp på 0.3 mm låter mycket tycker jag.

    Du behöver ju inte brotscha upp spjällhuset då du ”bara” behöver nya bussningar.

    Min bil uppför sig precis som din, den tappar tomgång i nedförsbackar eller när jag bromsar. I uppförslut ökar tomgången.
    Det enda jag kommer på, utöver tjuvluft, är att nivån i flottörhuset skiljer sig åt beroende på lutning (bensinen har alltid horisontell nivå) och när nosen lutar nedåt så sjunker nivån i emulsionsröret och ger magrare blanding för tomgången. Har inte mätt trycket i pumpen men den är ny så det borde vara ok.
    Ytterligare en iakttagelse var att när bilen står plant på tomgång så sjunker varvtalet cykliskt ung. som att det är lägst innan pumpen börjar pumpa. Jag provade att snabbt (någon 1/10 dels sekund ) täppa för insuget på luftrenarene med handen just när varavet sjönk och då hämtade sig varavtalet direkt. Jag hittar ingen förklaring till varför så jag funderar vidare.

    Senare i höst ska jag riva isär förgasaren i bilen och grubbla vidare. Tyvärr kan jag inte ge dig något tips mer än mina iakttagelser. I alla fall är du inte ensam om problemet.

    Bilagor:
    #401398
    lillsaaben
    Deltagare

    Tack Janne…Skall ta en titt på förgasaren i bilen nu i helgen. Glömt att säga att det är en Solex 40. Har ett spjällhus på väg hit, som har minimalt glapp, tänker prova att byta mot det.

    #401545
    2mCarlsson
    Deltagare

    Hej Mats

    Såg att Björnäs, som har kontakt med firma i Holland, har nya spjällaxlar på sin hemsida. Huruvida han har bussningar också vet jag inte, men du kan kolla.
    http://www.bjorknassaabdelar.n.nu/nyadelar/motortvatakt

    Med vänlig hälsning,
    Jan

    #401559
    lillsaaben
    Deltagare

    Tack Janne…Frågan är väl, om man köper en axel, så vet man inte om hålen I förgasarhalsen(heter det så?) är slitna, och det krävs en ombussning. En variant är ju att svarva spår på axeln och sätta dit en o-ring.

    #401565
    2mCarlsson
    Deltagare

    Hej

    Kanske Björknäs har bussningar också. Att svarva spår för o-ringar kan vara en bra ide men vad jag inte begriper är varför ev. tjuvluft bara skulle påverka tomgången negativt när nosen står neråt eller när man bromsar och att den ”rusar” när nosen står uppåt. Hur kan läckage vid spjällaxeln få detta fenomen? Jag provade en gång att låta bilen frirulla från ca 40 km/h tills den stannade själv och tomgången funkade. Gjorde om testet men bromsade normalt till stopp och då dog motorn.

    Jag grubblar vidare i min vardag.

    Mvh/Jan

    #402366
    Lilln
    Deltagare

    Hej,

    Jag har ju samma bekymmer. Bytte spjällhus mot ett bättre med minimalt glapp. Tomgången blev ju bättre och tusen gånger lättare att ställa in. Dock har den fortfarande samma tendens att dö vid inbromsning och rusa i uppförsbacke. Ska testa med en annan förgasare så får vi se. Men det måste nästan ha något med flottören att göra?

    Grubblar vidare även jag!
    /Jonas

    #403116
    Lilln
    Deltagare

    Efter att jag bytt förgasare så funkar bilen bra. Skulle tro att problemet ligger i flottör eller nålventil på något vis. Men helt klart är felet kopplat till själva förgasaren iaf.

    Ha de!
    /Jonas

    #403132
    2mCarlsson
    Deltagare

    Hej

    Tack för infon

    Håller med dig om att det handlar om förgasaren. Jag ska noggrant kolla flotör, nålventil, nivån i flotörhuset samt kanalen från flotörhuset till tomgångsmunstycket (kanske är lite ärg och skit där efter 55 år) vid nästa arbete med bilen. Körbarheten är som sagt inget fel på utan tomgången när jag går från marchvarvtal vid körning till tomgång.

    Hälsningar
    Jan

    #403343
    lillsaaben
    Deltagare

    Tack för trevligt möte igår Jonas! Fin bil du har…Ursäkta Janne och Jonas för att jag dröjt med svar/Inlägg. Jag håller helt med er, att det lutar åt att det är avlagringar I nålventil, och/eller tomgångsmunstycket med kanaler. Jag har även låtit svarva spår i en själlaxel, så jag kan montera oringar som hjälper till att täta. Planerar att låna en ultraljudstvätt av en bekant, och som du är inne på Janne, riva förgasaren i småbitar och göra rent den.
    / Mvh / Mats

    #403479
    lillsaaben
    Deltagare

    Hej!
    Nu har jag plockat sönder en reservförgasare i småbitar, och kört alltihopa i en ultraljudstvätt. Kommer att byta nålventilen mot flotören till en helt ny, samt alla packningar. Har oxå låtit svarva spår för oringar på spjällaxeln.
    Problemet med bilen är just nu efter att ha bytt spjälaxelhuset, det förra var jätteglapp, och läckte bensin, nu är det torrt runt huset:
    -När jag bromsar i utförsbacke så kan motorn tokrusa med högt kvartal.
    -När jag bromsar in för rött ljus, väjningsplikt, parkera osv, så dör motorn, även om jag har kopplingen nertryckt, har bra tomgång innan.
    Mitt huvudspår är nått knas med förgasaren/ flotör/ flotörventilen.

    #418920
    lillsaaben
    Deltagare

    Nu har jag monterat och provkört bilen några gånger med den renoverade förgasaren. Den går suveränt bra just nu! Inga hyss alls..
    Jag har tvättat den helt isärplockad i en ultraljudstvätt med citronsyra.
    Jag har bytt alla packningar, köpt packningssatsen klubben har, med packning på båda sidor av spjällaxelhuset.
    Jag har bytt nålventilen vid flotören till en ny från klubben. Huvudmunstycket är oxå större, har ett 140 nu.
    Jag har låtit svarva spår för oringstätningar på spjällaxeln, och satt dit oringar som skall tåla bensin.
    Nytt luftfilter satt jag oxå i.

    #418934
    2mCarlsson
    Deltagare

    Hej

    Roligt att du fick ordning på tomgången. En fråga om packningssatsen; är det den med artikelnr 783566? I den finns ingen packning mot gasspjälhuset utan då gissar jag att du köpte 784785, men 2 st? Det ska sitta en mellan förgasaren och spjällhuset men ingen mot insugningsröret? Satte du en där ändå?
    Ultraljudstvätt tror jag starkt på, ska försöka hitta någon som kan hjälpa mig alternativt köpa en från Biltema/Kjell&Co. Kan vara bra att ha för andra ändamål.

    Med vänlig hälsning,
    Jan

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng