Renovering balansaxel

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Renovering balansaxel

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Renovering balansaxel

  • Författare
    Inlägg
    • februari 21, 2004 at 00:25 #10203

      Jag har en lös motor med balansaxelras. Motorn gick jättefint innan och drog ingen olja. Min fråga är: Hur mycket måsta jag demontera för att fixa balansaxeln? Räcker det med att öppna transkåpan eller måste motorn demonteras helt?
      Kan någon berätta hur man gör från början till slut?
      MVH

        februari 21, 2004 at 07:45 #72889

        Motorn ur, axeln dras ut bakåt, och då är det lika bra att hel renovera, ofta är kamlagren nergångna dom med. Jag tycker det är bättre att renovera den gamla än att köpa en beg på skroten, ingen vet hur länge den går som den skall.
        Om renovering blir aktuellt så har jag alla delar packningar och lager, UTOM balansaxellagren.
        Lycka till.

        Michael

          februari 21, 2004 at 09:06 #72890

          Efterlysning: det är tydligen möjligt att hitta det främre lagret men det bakre är lögn att uppbringa, eller om det var tvärtom. Min vapendragare och medmekaniker, Per Bengtsson, har besked om det där. Per?

            februari 21, 2004 at 09:32 #72891

            Man ska byta båda lagren samtidigt för att det ska bli bra.

            Nya lager kan du köpa av mig. De ligger i satser om två (främre+bakre) Tror att jag har några extra lösa bakre liggandes också.

            matsj@swipnet.se

              februari 21, 2004 at 15:55 #72892

              Citat:


              det är tydligen möjligt att hitta det främre lagret men det bakre är lögn att uppbringa


              Motor-allt (Cardic) har satser med främre och bakre lager, bra pris också, dem tar hem det på ett par dar.

              Jag har ett nytt bakre balans lager till övers som jag bara använt som mall till ett dorn, om nån är intresserad, 150 spänn.
              Sedan är det ju inte bara att byta lagrena. Man bör ha ordentliga verktyg för att pressa in dem också, träklossar är ingen höjdare 😡 jag vet för jag har provat

              Om man ska ge sig på en helrenovering (och det bör man kanske) så är det en hel del jobb. För att byta kamlager måste motorn ur, insuget bort, likaså lyftare och kammen. Ny packning insug 160 spänn (eller hel sotn.sats 600 spänn), kamlager 400-500kr, balans 400-500kr. oljetrågspackning ca. 100 spänn etc. etc. det drar lätt iväg till några tusenlappar om man vill göra det ordentligt.

              /Rasmus

            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.