Renovering/trimmning av V4

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Renovering/trimmning av V4

Detta ämne innehåller 79 svar, har 21 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-11-21 19:17.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 80 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14095

    rikard
    Deltagare

    Hej!

    Jag ska renovera min V4 motor som stått still utan olja i 15år för den vill
    inte starta. (Ingen kompression.)
    När jag ändå har den nerplockad tänkte jag trimma den lite. Det är en
    1500cc motor med saab orginal trimsats. (7,2 kamaxel, hårdare ventilfjädrar, 2-ports förgasare,
    2 tums avgasrör m.m)
    Vad jag hört finns det 1500cc, 1700cc och 1850cc. Stämmer det?
    Tänkte göra om min till lite större. Vilket kan ni rekomendera? 1700 eller 1850? Dels för att den ska gå bra, dels hur lätt är det att få tag på delar till dessa?
    Bilen ska inte vara nån rallybil utan det ska gå att köra ”normalt” med den.

    Vad mer bör man trimma när man ändå har motorn ur? Kamaxel tänkte jag byta, men vilken ska man välja? Finns olika slipningar ju.

    Hur lätt är det att få tag på ramlager, vevlager m.m. som behövs för att renovera motorn?
    Vet ni om saabklubben har dessa i sitt reservdelslager?
    Jag har mailat till reservdelsmanen, men inte fått svar på ca 1 månad.

    Då det är min första motorrenovering är alla tips och trix välkommna

    /Rikard

    #94117

    perhaninge
    Deltagare

    Skulle rekomendera 1700 då minimalt med modifieringar behövs ( typ annan vev ) och resten kan säkert duktiga Saabtrimmare skriva om.
    Ska du upp till 1815-1850 så börjar det kosta ordentligt med pengar om det ska vara ett seriöst bygge och då är det billigare att köpa en ”beggad” i gott skick
    ( ny ca:40-50 000:- / beg ca:25 000:- ).
    Sedan är nog inte dessa volymer att rekomendera för bruksbruk heller, men en 1700 med rolig kam annan förgasare, 2″system och lite filade toppar är ändå gött.

    Per/Haninge

    #94118

    emul
    Moderator

    Har inte så bra koll så ursäkta eventuellt dumma frågor… =)

    Har en till motor sett helt original V4 som också skulle behöva sig en omgång… Trim då alltså, inte renovering med tanke på miltalet och gubbkörningen – hoppas jag…

    Hur enkelt är det för mig som nybörjare å saabtrim men inte direkt novis på bilmekande att göra lämpliga trimförändringar? Var börjar man? Har funderat på 2″, förgasarbyte och lite toppfilande, men jag vet inte vilka saker man ska ta i vilken ordning osv? Är liksom Rikard inte ute efter att köra rally med den utan att ha en bil som går lite bättre än vad den gör..

    Hoppas du inte tar illa upp för att jag lägger mig i Rikard! =)

    #94119

    perhaninge
    Deltagare

    Toppar skulle jag rekomendera att köpa ”beggade” då man får väldigt mycket för pengarna.
    Jag kan rekomendera att skicka ett mail till Fredrik Ekendahl, om han inte har så händer det att han får tag på rätt grejer och jag kan lugnt säga att man kan handla utan att tveka av honom
    ( ursäkta att jag skriver detta utan att fråga Fredrik men du får väl skicka en brevbomb om jag gjort något fel ).
    Pratar man förgasare, toppar, avgas T.E.X. så klarar man av det med en servicehandbok, sedan har man ju detta exelenta forum med kunskap som överskrider allt

    Per/Haninge

    #94120

    rikard
    Deltagare

    Absolut inte, ju mer man får reda på desto bättre

    Nån som vet vilken kamaxel man ska ha?
    Eftersom jag har saab orginal trimsats så sitter det redan en 7,2kamaxel i.
    Det sitter även hårdare ventilfjädrar (detalj nummer: 1146).
    Om man sätter i vevaxel och kolvar från en 1700cc, behöver man då ha större ventiler? Och passar då mina ventilfjädrar?

    Nån som vet hur lätt det är att få tag på alla lager som behövs? och vart?
    Hur lätt är det att hitta vevaxel och kolvar med kolvringar till 1700cc?

    /Rikard

    #94121

    mats a
    Deltagare

    Du nämner inte vilken 2portare du har men om det är original saab-trim så är det troligast en Solex. Ut på Blocket och jaga Weber. En 28/36 duger gott, eller en 36/36.

    Här tex: http://www.blocket.se/vi/7616326.htm?ca=5_s

    #94122

    rikard
    Deltagare

    Ja, jag har för mig att det är en Solex. Den som satt i vissa bilar från -77 om jag inte har helt fel för mig?

    Passar en sådan weber direkt på mitt insug? Eller man behöver nån adapter?

    /Rikard

    #94123

    mats a
    Deltagare

    Smack på bara! Det är det som är finessen! Men leta runt – och pruta. Behöver du nya reservdelar, tex munstycken etc kontaktar du http://www.misab.se

    #94124

    emul
    Moderator

    Har shoppat både GDS-bok och verkstadshandboken så förgasare och toppar å sånt är nog inte några större problem =)

    Ska ta och komponera ett mail till Fredrik, återkommer med dumma frågor senare! =)

    #94125

    tigerhonda_0
    Deltagare

    Hej. Leta upp Saabs Sport & Rallykatalog från tidlig 70-tall på nätet. Lasta ner och skriv ut så har du en kopia i verkstan. Her er mycket goda tekniska tekningar av den aktuella topplocks – portningen för enkelblåstoppar. m.m m.m !!! Kjøpte själv renoverade Ström -/ rallytoppar av Fredrik för Kr. 3000,-. Dom var som nya. Jag vet ingen verkstad som kunde gjöra det jobbet för det priset i dag. Jag tror dom flesta gatåkare vil vara nøjd med 7,2 kammen i kombinasjon med 1700 og rallytoppar.

    #94126

    vinkel4
    Deltagare

    Ska man bygga en 1700 eller större behöver man en vevaxel med längre slag.
    Det fanns som tillbehör hos saab förr, men nu vette tusan om det går att hitta nya någonstans.
    Någon som vet om det finns att få tag i eller får man köpa begagnat?
    Eller kanske går det att stroka en orginalvev?

    #94127

    rikard
    Deltagare

    Ni som har renoverat er V4: Vart har ni skaffat alla lager och packningar som behövs?
    Har saabklubbens lager detta?

    /Rikard

    #94128

    ulf
    Deltagare

    Micro bildelar har allt du behöver enligt hemsidan. Ramlager, vevlager, kolvringar & packningar.

    /Ulf

    #94129

    rikard
    Deltagare

    Jo, enligt hemsidan har dom.
    Jag skrev ut det dom hade på nätet och tog med mig till microbutiken, men det var långtifrån allt på nätet dom kunda skaffa ens. Vevlager, kamaxellager och balansaxellager kunde dom skaffa med obestämd leveranstid.

    Annars kunde dom bara skaffa lite packningar.

    /Rikard

    #94130

    lelle f
    Deltagare

    Sök på gete på forumet där finns det (eller fanns iaf)

    Här är länken ..

    http://www.getemotordelar.se/motor.htm

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 80 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng