Renovering/trimmning av V4

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Renovering/trimmning av V4

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Renovering/trimmning av V4

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 80 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 19, 2006 at 15:49 #94131

      jag håller på att lägga upp ett lager av motordelar, samtliga lager och packningar kommer att finnas i ett första skede. När det gäller Micros katalog på nätet så är den nästan ett plagiat av APE`s cd katalog, artikelnummer priser och allting är lika och det är ju nära till hands att tro att micro säljer delar från just APE numera när de släppt reservdelarna till fördel för mycket annat. APE har massor med delar till 95/96 i sin katalog men det är lååångt ifrån allt som går att få tag på.

        april 19, 2006 at 17:22 #94132

        1700 vevaxel tar man helt enkelt fra en Ford 17 M med V4. Det er samma motor med noen små forskjeller. Er det nødvendigt att renovera en vevaxel, sliper man den helt enkelt till underdimensjon och kjøper lager enligt detta. 17 M har et nållager i endan. Dette bytes mot bussning i messing. Ett av medlemmarna i klubben säljer nytilverkade sådanna. Jag har två styck 1700 vevaxlar för salg. Kr. 700,- pr. stk.

          april 22, 2006 at 10:23 #94133

          Var inne hos min lokala bildelsbutiksom ska vara återförsäljare för Gete.
          Det dom kunde skaffa var en komplett sats med packningar.
          Ramlager och vevlager hade saldo “0” hos Gete
          Dock hade dom 9 st balansaxellager i lager!!! (Tror det var det bakre)

          Annars har jag funderat på att köpa från http://www.oldcars.de. Dom verkar ha allt som behövs (enligt hemsidan i allafall. Är det nån som handlat där tidigare och har nån erfarenhet av dom?
          Dom lägger på 16% i VAT. Gäller det även om man beställer det inom Tyskland? Nån som vet?

          Efter som det är ford dom säljer till: vet någon vilken bilmodell man ska välja? Har hört att det är 17M, men jag hittar flera med 17M i namnet.

          /Rikard

            april 22, 2006 at 12:08 #94134

            jag kan ta hem ram och vevlager åt dig, ska snart beställa men jag har inte klart med priser och sånt. Oldcars är ganska dyra på lagren om jag inte missminner mig.

              april 23, 2006 at 08:35 #94135

              Ja, det hade varit bra om du kunde det. Ungefär när tror du det blir?

              Jag läste i verkstadshandboken att man skulle märka svänghjulet mot vevaxeln innan man tog bort det, Det gjorde inte jag. Hur viktigt är det?
              Sen står det att man ska montera svänghjulet när man lagt i vevaxeln. Men jag tror inte jag får plats med svänghjulet på när motorn är i motorstativet.
              Går det att montera senare?

              /Rikard

                april 24, 2006 at 19:50 #94136

                Nu har jag plockat isär hela motorn, så nu återstår bara att leta delar till monteringen!

                Så är det någon som har kolvar till 1,7L motorn över så hör gärna av er

                Kollade lite i cylinderloppen idag opch kunde känna en liten ojämnhet där kolven har vänt.
                Är detta något man måste åtgärda eller det går ändå?
                Om man behöver slipa upp dom (eller vad man nu gör) går det med standardkolvar ändå?

                /Rikard

                  april 24, 2006 at 21:05 #94137

                  Nu är du ute på hal is!

                  Är det så att du behöver bli av med “vändkanterna”, föreslår jag att du lämnar iväg blocket för renovering; (borrning/slipning/honing) och skaffar kolvar i lämplig överdimension. Är blocket så slitet, finns inte mycket annat att göra; allt annat kommer att leda till elände, snart eller ganska snart!

                  Frågan är när du vill att “snart” ska inträffa?

                    april 24, 2006 at 21:28 #94138

                    Intressant fråga det där med vändkanter, jag har hört många olika skolor om det. Beror det inte mest på hur mycket kant det är, hur seriös man vill vara/har råd med att vara och om man vill få ut max effekt och kompression ur motorn?

                    Är det bara en knappt kännbar kant så har jag fått rekommenderat att bara ta nya kolvringar och köra vidare, sköter man motorn och ser till att använda bra och fräsch olja ska det inte vara några problem. Vidare om man bara honar blocket, behöver man verkligen överdimensionskolvar då? Jag befinner mig dock tyvärr i den del av bilhobbyn som har väldigt tight budget, student som jag är. Kanske snålheten straffar sig i slutändan? Vad tycker panelen?

                    Jag skulle nog ta blocket till en renoveringsfirma för att få vändkanten uppmätt. Är den så stor att den kräver borrning och överdimensionskolvar är det billigare att leta reda på ett annat fräscht begagnat block.

                      april 25, 2006 at 05:03 #94139

                      Ja, det var mest det jag ville ha koll på, om man ska behöva ta bort kanterna eller om det funkar ändå kanske?
                      Men då får jag kanske få mätt upp dom hos en renoverare.

                      Finns det gott om bra block att skaffa?

                      Har inte heller nån överdriven budget att leka med, tyvärr

                      /Rikard

                        maj 6, 2006 at 14:48 #94140

                        Någon som bet hur man domonterar kamaxellager och balansaxellager?
                        Behövs det nått specialverktyg? Eller det gåt ändå?

                        Eftersom jag eventuellt behöver slipa/borra upp cyinderloppen så blir det ju överdimension. Är det lättare eller svårare att hitta kolvar (1,7L) till överdimension?

                        /Rikard

                          maj 6, 2006 at 16:02 #94141

                          Om du ska ta bort lager så behöver du i princip inget specialverktyg eftersom du ändå ska slänga dem gamla lagren, går alltså typ att bända bort med en skruvmejsel eller dylikt.
                          däremot pressa in dem nya lagrena ska du ha riktiga dorn till. Jag gick ner på Lernia här i byn som har div verkstadsmekaniska utbildningar och bad dem svarva till dornen efter innermåtten på de nya lagren, ÅPZ! alla lager har olika mått så du måste ha 5 st. Detta kostade mig obetydligt lite, fikapengar kan man säga. För det mittre kam-lagret måste du ha ett längre verktyg/dorn för att komma åt, och sen är det viktigt att man får smörjhålen på rätt ställe, annars får varken lagret eller vipparmarna nån smörjning.
                          Bild på dornet till balanslagren:
                          [image]http://ramimusic.se/saab/pictures/DORN_TILL_BALANSLAGER.jpg[/image]

                          Jag var själv inne på att bygga överdimension när jag konverterad min V4 till 1700 och då tyckte jag det fanns gått om kolvar att få tag på i både standard- och överdimension.
                          Lycka till!

                            maj 6, 2006 at 19:57 #94142

                            Tack för beskrivningen och bilden!

                            Vad jag har märkt när jag letat delar är att det är väldigt ont om det. Det enda jag fått tag på är vevlager, och det var nån som hade liggande och kunde inte ta hem fler. Men det tar kanske lite

                            Ska höra med han som ska slipa blocket hur mycket som behövs slipas, men då är det kanske okej att få tag i överdimension.

                            Så är det nån som vet vart man kan få tag i delar, så säg gärna till!

                            /Rikard

                              maj 7, 2006 at 17:12 #94143

                              har du kollat med Matjs J?
                              http://www.motorsportsweden.com

                                maj 7, 2006 at 17:25 #94144

                                Finns kolvar att köpa från Dalhems, men det kostar. Det är betydligt billigare att skaffa ett fräscht block att bygga på istället för att borra och köpa nya kolvar. Hela motorer skänkes ibland på forumet eller kostar några få hundra kronor.

                                  maj 7, 2006 at 17:42 #94145

                                  Ja, där verkar ju vara lite
                                  Undrar bara vad det kostar… Kolvarna var ju rent nya.
                                  Har skickat ett mail till honom och frågat iallafall!

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 80 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.