Renovering/trimmning av V4

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Renovering/trimmning av V4

  • Detta ämne har 79 svar, 21 deltagare, och uppdaterades senast 2006-11-21 19:17 av .
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 80 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94146
    rikard
    Deltagare

    Men då måste jag ju hitta ett block med 1700 kolvar i redan, annars får jag ändå leta upp kolvar och vevaxel. Vet inte hur svårt det är att hitta en 1700 motor, men det verkar inte alltför lätt
    Sen vet man ju inte i vilket skick blocket är i de motorerna man får billigt förrän man plockat ner dom.

    Om jag får honat cyliderloppen så kanske man kan klara sig med standard dimension på kolvarna och försöka hitta dessa begagnat. (Verkar visserligen i det närmaste omöjligt tycker jag)

    #94147
    Jonathan
    Deltagare
    #94148
    rikard
    Deltagare

    Jo, jag har sett den, men eftersom jag bor i södra skåne så är det lite långt att köra för att hämta delarna. För det är väl inte billigt att skicka det?

    #94149
    rikard
    Deltagare

    Håller drevsatsen som är i fiber? Eller man behöver den som är i stål?

    Hur många hästkrafter tål vevstakarna? Elle det är inga problem med dom?

    Har hört något om att det finns både 1700 högkomp och 1700 lågkomp. Vad är skillnaden på dessa motorer. Eller det är olika toppar bara?

    #94150
    fuling
    Deltagare

    1. Ja kamdrevet i fiber håller, vad man brukar byta är balansaxeldrevet till stål.
    Jag är inte 100 på varför.

    2. I de flästa fall är det inte effekten som skickar vevstakrna över Styx utan varvtalet.

    3. Vad som skilger hög och lågkomp är komphöjden på kolvrna, dvs höjden från kolvbulten till kolvtoppen. En högkompskolv har en komphöjd på ca 40,3 och då stannar kolven ca 1,2mm under toppplanet. Lågkomps kolvrna är ännu lägre, kommer ej ihåg måttet. ca ca ca 38mm.

    Så vad man gjorde på 1700 kontra 1500an för att behålla samma kompförhållande 9:1 är allså att ändra komphöjden för att kompensera för det längre slaget.

    #94151
    anx
    Deltagare

    Vad ligger komphöjden på en orginal 1500 kolv?

    har ”hört” att man kan fräsa av en orginalkolv och använda med en 1700 vev med bra resultat? nån som vet?

    #94152
    fuling
    Deltagare

    1500=45,5
    Om man vill ha kolven att stanna precis i topp på en 1700 borde komphöjden vara ca 41,5mm

    Japp det skall gå att svarva/fräsa ned std 1500-kolv har jag hört. Har inte testat själv.

    #94153
    anx
    Deltagare

    Tydligen skulle man fräsa dom snett runt om så man fick en dome borde inte kompen bli ofantligt hög på detta vis?

    #94154
    rikard
    Deltagare

    Är det någon som provat detta och vet att det fungerar och hur dom ska fräsas? Efersom det verkar vara svårt att få tag i 1700-kolvar så är ju detta väldigt intressant för mig
    Blir en fräst 1500-kolv lika stark som en 1700-kolv? Eller 1700-kolven är uppbyggd på annat sätt?
    Även om den blir svagare så är det kanske inga problem att använda till en trimmad motor?

    Om jag förstår rätt så ska altså 1500-kolven fräsas ner till 41,5mm i komphöjd så går den att använda till en 1700-vevaxel? Eller man ska ha denna till att stanna 1,2mm under topplanet, precis som på 1700-kolven (40,3mm)?

    Ska man då välja högkomp-kolvarna när man trimmat motorn lite? Eller vad är att föredra?

    #94155
    rikard
    Deltagare

    Alltså är det ingen fara med vevstakarna även om man trimmar den?

    Bara men inte kör på höga varv förjämnan?

    #94156
    fuling
    Deltagare

    Jag åker med std-staker.
    De far inte ut genom blocket innan 8500r/min i alla fall.
    Nu ligger jag inte och nöter på dessa varvtal, men mellan ca 4000-7500 verkar de palla med.
    Vi får väll se när de vill flytta hemifrån.

    #94157
    ulf
    Deltagare

    Jag körde med 1500 kolvar & 1700 vev i alla mina folkracebilar. Svarvade av kolven 3 mm men sparade en ”dome” med måtten dia 40 i basen och dia 37 i toppen. Måttet från kolvcentrum till planet på kolvtoppen blev 40,6 mm

    Körde över 100 tävlingar med denna lösning, aldrig ett haveri.

    /Ulf

    #94158
    anonymous
    Deltagare

    Hej!

    Ska renovera vår 96 V4 till sommaren efter en härlig volt som hon gjorde med de gamla suttna fjädrarna. Det var nog delvis vårt fel också (tränade backande 180 gradare)… =) Skämt åsido, jag kan inte så mycket om motorerna, men hon ska trimmas till ungefär samma nivå som Rikard ska trimma sin. Dvs ingen rallybil, bara mer kräm.

    Problemet är att jag inte riktigt har förstått det här med de olika cylindervolymerna. Är det hela blocket man byter ut för att få en 1700cc? Som sagt jag förstår inte, och det är sent nu så min hjärna fungerar väl inte tillfredsställande =)

    Om någon vänlig själ vill lägga ner lite tid på att förklara hur, varför och med vilka delar man gör om en 1500cc till en 1700cc så skulle det uppskattas =D Gärna mer ingående trimtips, eller om ni vet någon bra sida.

    Tackar så mycket för alla de reservdelslänkar jag fått nys om genom denna tråden.
    Jag lär ju skriva mycket på forumet i sommar när renoveringen är i gång!

    Vill tilläga att det är en -79

    Ha de!

    #94159
    anonymous
    Deltagare

    Blocket behåller du. Det är vevaxel och kolvar du byter ut. Du ökar alltså volymen genom att öka slaglängden.

    #94160
    gammsaaben
    Deltagare

    Trimtips finns här:
    http://biphome.spray.se/davidgustafsson/doc/trimning.html

    Du är lite begränsad med årsmodell -79 då den är avgasrenad, vilket dels stjäl kraft och dels så blir dom kinkiga på bilprovningen.

    En enkel och billig trimning som de flesta kan göra själv och ger ca 80 hk samt fin driftsekonomi, mycket bra körbarhet, samt har fördelen att den inte syns utifrån och funkar alltså fint med bilprovningen:
    Byt till 1700 vev och kolvar samt fila upp utblåset på topparna, tvåportsinsuget med dubbel-solexen har du redan på -79 Super så låt det bara vara.

    Andra i stort sett gratis ingrepp man kan göra, ger en eller ett par hk styck och minskar dessutom bränsleförbrukningen något:
    – kapa upp din originalburk för luftfiltret så du bara har lock och botten utan väggar: http://www.garaget.org/?car=3208&image=70455
    – ta bort den remdrivna fläkten från fläktkåpan, använd kortare fläktrem och montera lämplig passande termostatstyrd elfläkt från skroten (länkar till din bild, fuling!): http://www.saabklubben.com/forumbilder/motor_rum_åvan.JPG

    Enkla ingrepp som kostar i delar:
    – byte till sportavgassystem (ger ca +6 hk med portat utblås)
    – byte till Weber, exv DCD 36/36

    Sen kan man ju naturligtvis göra större ingrepp och plana block/toppar, byta till större ventiler, låta någon duktig trimmare porta insug och utblås, balansera vev, stakar och kolvar, skaffa trimkam osv osv. Det är budgeten och/eller kunskapen som sätter gränserna.

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 80 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng