Renovering/trimmning av V4
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Renovering/trimmning av V4
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Renovering/trimmning av V4
- Detta ämne har 79 svar, 21 deltagare, och uppdaterades senast 2006-11-21 19:17 av rikard.
-
FörfattareInlägg
-
Men då måste jag ju hitta ett block med 1700 kolvar i redan, annars får jag ändå leta upp kolvar och vevaxel. Vet inte hur svårt det är att hitta en 1700 motor, men det verkar inte alltför lätt
Sen vet man ju inte i vilket skick blocket är i de motorerna man får billigt förrän man plockat ner dom.Om jag får honat cyliderloppen så kanske man kan klara sig med standard dimension på kolvarna och försöka hitta dessa begagnat. (Verkar visserligen i det närmaste omöjligt tycker jag)
Håller drevsatsen som är i fiber? Eller man behöver den som är i stål?
Hur många hästkrafter tål vevstakarna? Elle det är inga problem med dom?
Har hört något om att det finns både 1700 högkomp och 1700 lågkomp. Vad är skillnaden på dessa motorer. Eller det är olika toppar bara?
1. Ja kamdrevet i fiber håller, vad man brukar byta är balansaxeldrevet till stål.
Jag är inte 100 på varför.2. I de flästa fall är det inte effekten som skickar vevstakrna över Styx utan varvtalet.
3. Vad som skilger hög och lågkomp är komphöjden på kolvrna, dvs höjden från kolvbulten till kolvtoppen. En högkompskolv har en komphöjd på ca 40,3 och då stannar kolven ca 1,2mm under toppplanet. Lågkomps kolvrna är ännu lägre, kommer ej ihåg måttet. ca ca ca 38mm.
Så vad man gjorde på 1700 kontra 1500an för att behålla samma kompförhållande 9:1 är allså att ändra komphöjden för att kompensera för det längre slaget.
Är det någon som provat detta och vet att det fungerar och hur dom ska fräsas? Efersom det verkar vara svårt att få tag i 1700-kolvar så är ju detta väldigt intressant för mig
Blir en fräst 1500-kolv lika stark som en 1700-kolv? Eller 1700-kolven är uppbyggd på annat sätt?
Även om den blir svagare så är det kanske inga problem att använda till en trimmad motor?Om jag förstår rätt så ska altså 1500-kolven fräsas ner till 41,5mm i komphöjd så går den att använda till en 1700-vevaxel? Eller man ska ha denna till att stanna 1,2mm under topplanet, precis som på 1700-kolven (40,3mm)?
Ska man då välja högkomp-kolvarna när man trimmat motorn lite? Eller vad är att föredra?
Jag körde med 1500 kolvar & 1700 vev i alla mina folkracebilar. Svarvade av kolven 3 mm men sparade en “dome” med måtten dia 40 i basen och dia 37 i toppen. Måttet från kolvcentrum till planet på kolvtoppen blev 40,6 mm
Körde över 100 tävlingar med denna lösning, aldrig ett haveri.
/Ulf
Anonymmaj 16, 2006 at 22:21 #94158Hej!
Ska renovera vår 96 V4 till sommaren efter en härlig volt som hon gjorde med de gamla suttna fjädrarna. Det var nog delvis vårt fel också (tränade backande 180 gradare)… =) Skämt åsido, jag kan inte så mycket om motorerna, men hon ska trimmas till ungefär samma nivå som Rikard ska trimma sin. Dvs ingen rallybil, bara mer kräm.
Problemet är att jag inte riktigt har förstått det här med de olika cylindervolymerna. Är det hela blocket man byter ut för att få en 1700cc? Som sagt jag förstår inte, och det är sent nu så min hjärna fungerar väl inte tillfredsställande =)
Om någon vänlig själ vill lägga ner lite tid på att förklara hur, varför och med vilka delar man gör om en 1500cc till en 1700cc så skulle det uppskattas =D Gärna mer ingående trimtips, eller om ni vet någon bra sida.
Tackar så mycket för alla de reservdelslänkar jag fått nys om genom denna tråden.
Jag lär ju skriva mycket på forumet i sommar när renoveringen är i gång!Vill tilläga att det är en -79
Ha de!
Anonymmaj 17, 2006 at 10:02 #94159Blocket behåller du. Det är vevaxel och kolvar du byter ut. Du ökar alltså volymen genom att öka slaglängden.
maj 17, 2006 at 13:12 #94160Trimtips finns här:
http://biphome.spray.se/davidgustafsson/doc/trimning.htmlDu är lite begränsad med årsmodell -79 då den är avgasrenad, vilket dels stjäl kraft och dels så blir dom kinkiga på bilprovningen.
En enkel och billig trimning som de flesta kan göra själv och ger ca 80 hk samt fin driftsekonomi, mycket bra körbarhet, samt har fördelen att den inte syns utifrån och funkar alltså fint med bilprovningen:
Byt till 1700 vev och kolvar samt fila upp utblåset på topparna, tvåportsinsuget med dubbel-solexen har du redan på -79 Super så låt det bara vara.Andra i stort sett gratis ingrepp man kan göra, ger en eller ett par hk styck och minskar dessutom bränsleförbrukningen något:
– kapa upp din originalburk för luftfiltret så du bara har lock och botten utan väggar: http://www.garaget.org/?car=3208&image=70455
– ta bort den remdrivna fläkten från fläktkåpan, använd kortare fläktrem och montera lämplig passande termostatstyrd elfläkt från skroten (länkar till din bild, fuling!): http://www.saabklubben.com/forumbilder/motor_rum_åvan.JPGEnkla ingrepp som kostar i delar:
– byte till sportavgassystem (ger ca +6 hk med portat utblås)
– byte till Weber, exv DCD 36/36Sen kan man ju naturligtvis göra större ingrepp och plana block/toppar, byta till större ventiler, låta någon duktig trimmare porta insug och utblås, balansera vev, stakar och kolvar, skaffa trimkam osv osv. Det är budgeten och/eller kunskapen som sätter gränserna.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.