Renovering/trimmning av V4

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Renovering/trimmning av V4

  • Detta ämne har 79 svar, 21 deltagare, och uppdaterades senast 2006-11-21 19:17 av .
Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 80 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94176
    fuling
    Deltagare

    Jag är så less på sökfunktionen nu i detta forum, det suger hästb….
    Det finns alla info, gäller bara att hitta den.
    Sen har Ström topppackningar + kopparringar.

    #94177
    fuling
    Deltagare
    #94178
    rikard
    Deltagare

    Går det inte att få tag på orginalbultar till vevstakarna till V4:an? Eller det är inte att rekomendera när man trimmat?

    Man behöver inte byta bultar till ramlager då?

    #94179
    rikard
    Deltagare

    Vad jag fattat så ska det räcka att lägga i en koppar/mässingspackning så slipper man fräsa ur för kopparringar. Så det får det bli. Är ju betydligt billigare.

    #94180
    gammsaaben
    Deltagare

    XP-niklas har precis tagit fram en liten omgång mässingspackningar till V4. Under 700 kr inkl frakt för bägge sidor och de går att återanvända. Men du måste nog vara xp-användare för att få köpa, kostar ca 500 och kan varmt rekommenderas. Finns en del matnyttigt i xp-manualen för V4 också och det blir bara mer och mer.

    Håller du dig under 10,5:1 i komp så klarar du dig med standard topplockspackingar.

    ARP-bult är inte fel, men det behöver inte vara direkt nödvändigt heller. Det beror på hur mycket du trimmar och hur mycket pengar du vill lägga på ökad driftsäkerhet. Om jag har förstått Fuling rätt så prioriterar han driftsäkerhet väldigt högt, medan till exempel Ström använder fräscha men ändock begagnade svänghjuls- och vevstaksbultar. Och Ström vet vad han sysslar med.

    #94181
    anders jensen
    Deltagare

    Vevstaksskruv och svänghjulsskruv bör bytas.
    Sök på ARP i forumet, de har skruvar.
    Vevstaksskruven är till typ Ford V6an 2,8l och svänghjulskruven till Ford Pinto

    Håller helt med Johan när det gäller dessa skruvar.
    Det hände rätt ofta förr att en del snålade in och
    använde sina gamla vevstaksskruvar när de byggde/renoverade
    sina rallymotorer. Ofta med resultat ”dyrt ras” under säsongen.
    Kolla också gängorna i vevaxeln så de inte är skadade eller ”glappa”.

    Mvh
    Anders

    #94182
    fuling
    Deltagare

    Inget om om Ström. Men när gjorde han något nytt/utvevkling till V4an sensat?

    Ja, jag har en ganska hög nivå på driftsäkerhet pga att jag vill att maskin skall håll.
    Men det beror väll på hur man använder den också, skall man bara köpa glass så spelar det inte så stor roll.
    Skall man åka bana och ligga mellan 4000-8000 i ca 20min till en 1timme gäller det att det är justa grejor.
    Sen är vev och svänghjulsskruven än rätt lite kostand i det stora hela.
    Bygga vass/trimmad motor är SKI…. DYRT.

    Ok så XP-sekten har börjat med V4a också, så bra.
    Då kanske det utveckals lite grejor, har inte hänt mycket på de senste 30åren.

    #94183
    rikard
    Deltagare

    Jag försökte pressa ur kolvbulten med en hydraulpress idag, men det gick inte. Ska den behöva värmas eller nånting?

    Eller hur ska man få ut den annars?

    #94184
    anders jensen
    Deltagare

    Rikard, skaffa dig en verkstadshandbok, genast, innan du förstör den motor du har.
    Klubben säljer bla. verstadshandböcker på CD för 50:- +porto.
    Däri står utöver mekmetoder även tillåtna spel, åtdragningsmoment etc.

    Mvh
    Anders

    #94185
    rikard
    Deltagare

    En sådan har jag faktiskt redan! Har till och med en i pappersformat också

    Men jag kan inte hitta i den hur man separerar kolven från staken?
    Ska lämna stakarna på modifiering med bussning snart!

    #94186
    aerborn
    Deltagare

    XP-niklas har precis tagit fram en liten omgång mässingspackningar till V4. Under 700 kr inkl frakt för bägge sidor och de går att återanvända. Men du måste nog vara xp-användare för att få köpa, kostar ca 500 och kan varmt rekommenderas. Finns en del matnyttigt i xp-manualen för V4 också och det blir bara mer och mer.

    Håller du dig under 10,5:1 i komp så klarar du dig med standard topplockspackingar.

    ARP-bult är inte fel, men det behöver inte vara direkt nödvändigt heller. Det beror på hur mycket du trimmar och hur mycket pengar du vill lägga på ökad driftsäkerhet. Om jag har förstått Fuling rätt så prioriterar han driftsäkerhet väldigt högt, medan till exempel Ström använder fräscha men ändock begagnade svänghjuls- och vevstaksbultar. Och Ström vet vad han sysslar med.

    Vad är xp-manualen? (Nykomlings pucko)

    #94187
    emul
    Moderator

    http://www.classicsaabracing.com kan du läsa som densamma. XP-manualen är från början typ en trimmanual för tvåtaktarna, som nu tydligen också inkluderar lite godsaker till V4orna!

    #94188
    aerborn
    Deltagare

    Aha. Tackar!

    #94189
    rikard
    Deltagare

    Ingen som vet hur man ska ta loss kolvarna från stakarna?

    Eller det är bara till att pressa med hydraulpress tills de lossnar?

    #94190

    eh. få se nu… brukar det inte gå lite lättare om man kyler ner fanskapet? Typ lägger eländet i frysboxen en timme.

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 80 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng