Rep. Sats Kopplingshuvudcylinder

Forum Modellspecifika forum 90/99 Rep. Sats Kopplingshuvudcylinder

Detta ämne innehåller 11 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-10-22 17:22.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #418761
    Profilbild på saab95v4
    saab95v4
    Deltagare

    Hej. Har som sagt mekat kopplingscylinder som blev kanonbra ett par dagar, för att sedan ta långt ner. Problemet ligger i huvudcylindern och EJ i slavcylindern.

    Frågan jag har nu är om någon här inne har erfarenhet av att ”byta” rep. sats?
    Jag fick nämligen 1 Gummitätning och 1 Bricka över när jag ersatte dom gamla. Och jag hittar ej något i verkstadshandboken som hjälper mig vart dessa skulle kunna vara, och jag misstänker starkt att företagen inte skickar ut något i onödan.

    Vore jättetacksam om någon kan erbjuda sin expertis och jätteglad om någon råkar ha en bild på hur det hänger ihop.
    Speedparts har en skiss, men den gör mig inte klokare. Någon kanske kan förklara den för mig.

    Obs. Ny rep. sats beställd för nytt försök

    #418787

    Ibland är det så att satsen passar flera bilar om man lägger i en extra tätning tex, det är nog billigare att lägga upp ett reservdelsnr som passar många bilar än att dela upp det på 2 satser…mao inte säkert att du ska använda det som är över.

    #418808
    Profilbild på saab95v4
    saab95v4
    Deltagare

    Jo så kan det ju vara, kollade på Speedparts skiss och där är det banne mig bara dom tätningar jag bytt som är med. Så du har nog rätt i att det förmodligen är till en annan bil/modell.

    #418827
    Profilbild på saabaero
    saabaero
    Deltagare

    Är du säker att du vänt packningarna rätt ?
    Inte helt ovanligt att det blir fel… (nä vi ska inte gå in på hur jag kan veta det 😀 )

    #418828
    Profilbild på sabbe
    sabbe
    Deltagare

    Förutsätter att det gäller en 95:a.
    Så här ser orginalsatsen ut.
    Någon tätning kanske bara används på 99/900?

    Sabbe

    • Det här svaret redigerades 2 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades 2 månader sedan av .
    Bilagor:
    Du måste vara inloggad för att se bifogade filer.
    #418841
    Profilbild på saab95v4
    saab95v4
    Deltagare

    Ber om ursäkt. Det gäller en 99a -79.

    Tätningarna är satta med ”öppna” delen mot kopplingsröret, alltså framåt.

    #418842

    När det gäller huvudcylindern för kopplingen så är min erfarenhet att det kan finnas små små rostangrepp/porer i loppet, svårt att se men en lampa o bra syn brukar hjälpa, har man tillgång till en inspektionskamera är det toppen.

    Tips: http://www.24.se/inspektionskamera-till-mobiltelefon-1-meter?

    Jag har själv bråkat med en cylinder som efter packningsbyte funkade bra i ca 2 dagar sedan fick man pumpa, till slut så skruvade jag loss den från bilen för att kunna inspektera loppet, upptäckte då små porer ungefär från mitten o framåt i loppet.

    Lycka till

    #418848
    Profilbild på saabaero
    saabaero
    Deltagare

    Ber om ursäkt. Det gäller en 99a -79.
    Tätningarna är satta med ”öppna” delen mot kopplingsröret, alltså framåt.

    Tätningarna ska väl sitta åt olika håll om jag minns rätt

    #418854
    Profilbild på saab95v4
    saab95v4
    Deltagare

    Ok.
    Är det någon annan som känner igen detta??
    Tänkte tyvärr inte på det när jag plockade isär den.

    Vet du vilken som ska vara vänd åt vilket håll?

    Här är speedparts skiss och den ser man ju ej det på tyvärr.

    http://shop.speedparts.se/sv/prod/99-90/transmission/pedal-huvudcylinder/403156.html

    #418857
    Profilbild på saab95v4
    saab95v4
    Deltagare

    Kollade nu även i verkstadshandboken och det ser ut som att tätningarna sitter åt samma håll.

    För tydlighetens skull så kan jag väl återberätta hur det såg ut, ur minnet. Så får någon hojta im det är något jag gjort fel.

    Saker jag satte dit i nummerordning;

    1. Först fjädern då med en tillhörande vit ”plasthatt”.

    2. Följt av en gummitätning som såg ut som ett lock.

    3. Aluminiumbricka.

    4. Kolv med en gummitätning i bak.

    5. Tryckstång med bricka och ”låsring” samt gummibälg.

    Det var ALLES.

    Har en ny rep.sats liggandes men vill inte byta förren jag vet att jag gjorde rätt förra gången.

    Alternativet är ju att beställa en ny cylinder, finns till ganska bra priser.

    #418914
    Profilbild på saab95v4
    saab95v4
    Deltagare

    Sådär, nu har jag varit ute och bytt till ännu en ny rep.sats.

    Skillnaden jag gjorde nu var att jag luftade baklänges INNAN jag rörde pedalen efter återmontering. När allt var klart så kändes och känns pedalen bra, återstår att se hur den känns om ett par dagar.

    Håller tummarna för att det är löst nu.

    Men i förebyggande syfte då, om det blir lika dåligt igen så återstår ju egentligen 2 alternativ.
    1. Köp ny huvudcylinder.
    2. Det är likförbannat slavcylindern som jävlats hela tiden.

    Vad tror ni, kan det faktiskt vara slavcylindern som jäklas?

    PS. Nu när jag hade av huvudcylindern så testade jag om den var tät genom att trycktesta den och jag kunde inte märka av att den ej höll tätt. DS.

    #419500
    Profilbild på saab95v4
    saab95v4
    Deltagare

    Jahapp, efter att ha gått 2 veckor sedan byte nummer 2 av rep.sats så får problemet anses vara löst.

    Denna gång monterade jag allt likadant som förra gången MEN luftade kopplingen bakvägen innan jag rörde pedalen efter utfört jobb, och allt fungerade direkt.
    Krävdes dock en till luftning av klassiskt vis innan all luft var borta.

    Men som ett tips till er som ska byta tätningar i huvud-/slavcylinder är alltså att lufta innan ni börjar pumpa på pedalen.

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.