Reparation sv säte?

Forum Modellspecifika forum 90/99 Reparation sv säte?

  • Detta ämne har 18 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2004-04-06 16:45 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10343
    anonymous
    Deltagare

    Hej!

    Jag har precis köpt en 99:a -83 i absolut kanonskick, som endast har gått 13000 mil. Fick den dessutom för endast 5000 spännn så min lycka var verkligen gjord. Tyvärr lyckades jag redan andra dagen sitta sönder förarsätet, d.v.s gummimattan under sätet hade brustit, så jag sitter nu som på toaletten.

    Så min fråga till er lite mer erfarna 99-ägare är:
    Kan man reparera sätet på något fiffigt sätt, eller är det bara att försöka hitta ett nytt säte?

    PS. Har precis upptäckt denna hemsida för SAAB-fantaster. Jag är djupt inponerad och räknar med att få många tillfällen att återkomma hit under mina kommande 99-år!

    /Andreas, Linköping

    #73566
    Martin
    Deltagare

    Välkommen!

    Det finns reparationssatser att köpa.
    Kanske finns de kvar på Saab, annars finns de på Speedparts. (Saabklubbsmedlemmar har rabatt på Speedpart)
    Efter reparation är stolen som ny.

    #73567
    petter
    Deltagare

    Grattis, jag är avundsjuk!

    #73568
    tobbe99
    Deltagare

    Hejsan!!

    Jag reparerade min förarstol för ca två år sedan på SAAB. Jag tror sitsen gick på en femhundring, och jobbet ungefär lika mycket. Det dom gör är att sätta i en ny botten, likadan som i senare modeller. Resultatet blir bara sååå bra!!! Rekommenderas varmt alltså!!
    ”Tobbe”

    #73569
    carl l
    Deltagare

    citera:


    Ursprungligen postat av Tobbe99:
    [qb] Hejsan!!

    Jag reparerade min förarstol för ca två år sedan på SAAB. Jag tror sitsen gick på en femhundring, och jobbet ungefär lika mycket. Det dom gör är att sätta i en ny botten, likadan som i senare modeller. Resultatet blir bara sååå bra!!! Rekommenderas varmt alltså!!
    ”Tobbe” [/qb]


    Samma reparationssats kostar 190 kronor på Speedparts. Beträffande själva jobbet är detta så enkelt att jag inte ens skulle betala en hundralapp för det.

    #73570
    tobbe99
    Deltagare

    Hejsan!!

    Enkelt och enkelt?? Kanske är det inte samma prylar vi talar om? På SAAB fick dom göra ett par nya hål i stolsramen för att få fast den ny ”madrassen”! Dessutom måste klädseln av ifrån sittdynan! Det är säkert inga problem om man är duktig, men 500:- är ungefär en timmas arbete för en van reparatör! Jag tycker det var värt pengarna. Inte så kul att ligga ute nu och kanske inte veta hur man gör.

    ”Tobbe”

    #73571
    carl l
    Deltagare

    Jag gjorde det på en 1984 900 T16. Det borde vara ungefär samma förlopp, dock kan jag inte svära på att jag borrade några hål i ramen.
    Anledningen till att jag inte skulle lämna bort det är att jag anser mig kunna göra det bättre själv. Dessutom kan man ju passa på att stoppa klädseln i tvättmaskinen när man ändå har den lös och rengöra stolen i vinklar o vrår som man inte kommer år i vanliga fall.
    Det förutsätter dock lite kunskap och ledig tid.

    #73572
    walle
    Deltagare

    samma för mig när jag byter gummi mattor under stolarna på 99or det tar bara ett par minuter (ganska hög tim peng för 5 min jobb)

    #73573
    Martin
    Deltagare

    Jag använde mig av Saabs reparationssats köpt på Speedparts. Med dynan monterad är den fast och fin som en ny stol. Här är två bilder från jobbet med stolen:

    [image]http://www.saabklubben.com/forumbilder/stolbild.jpg[/image]

    #73574
    mikael jardstam
    Deltagare

    När jag gjorde den där reparationen på min 900 -82 för många år sedan så behövde jag inte ta isär sätet. Jag tog helt enkelt ur stolen ur bilen och genomförde reparationen från undersidan. Den har hållit i tio år nu, har jag missat nåt? Jag tog ju aldrig av klädseln.

    #73575
    Martin
    Deltagare

    Det funkar säkert lika bra det. Men jag gjorde också andra reparationer på stolen. Skall de reparationerna bli bra är det lika bra att ta isär som jag gjort.
    Så länge man är nöjd själv…

    #73576
    terje
    Deltagare

    Jeg gjorde nettopp jobben på 99:an, uten å demontere sitsen.

    Det verste var at fjærene var så harde. Jeg brukte den tykke ståltråden, kroken, som satt i original-”mattan” under setet, og gjorde en enkel replika av det ”bromsfjäderverktyg” som var angitt på instruksjonsskjemaet, og drog som f-n, uten at det var mulig å spenne fjærene tilstrekkelig til å huke i ”gallret”.

    Deretter funderte jeg en (altfor lang) stund, og utviklet et ”specialverktøy” etter hävarm-princip, som jeg gjorde av en 8 mm gjengestav, noen muttere, en bit vanlig galv. kjetting og ”bromsfjäderverktyget”.

    Med dette var det lett som en plätt å strekke fjærene, og jobben tok ca. 5 minutter! (.. etter en time CAD (cofee-aided-design) og 20 minutter i vedboverkstan.)

    Forsøker länk til bilde av verktøyet, her, i tilfelle det kan være til nytte for andre som slet som jeg!

    http://www.saabklubben.com/forumbilder/nystol.jpg [image]http://www.saabklubben.com/forumbilder/nystol.jpg[/image]

    #73577
    stenstorparn
    Deltagare

    Terje.Mycket bra tips! Tackar!
    Kommer ihåg när jag bytte, hårda fjädrar de där.

    MVH Christer

    #73578
    terje
    Deltagare

    Selv takk Christer!

    Jeg er glad for å høre at jeg ikke var den eneste som synes det er harde. (Det går litt utover macho-med-hårda-nypor-selvbildet )

    mvh Terje

    #73579
    porsche944
    Deltagare

    Man behöver inte ta av klädseln när man byter, OM man inte har en äldre stol, tror det är innan -82 för då skall det borras upp två nya hål för fjädrarna, imponerad av Terjes lilla verktyg, mkt bra tips.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.