reservdelar

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT reservdelar

Detta ämne innehåller 10 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-08-17 10:52.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14685

    anonymous
    Deltagare

    Hej,

    Jag heter Amir och har under en tid försökt köpa en tvåtaktsbil, antingen dkw eller saab 2takt men har inte lyckats. Jag har kollat upp tillgången på reservdelar med reservdelsmannen och mekonomen eftersom min avsikt är att jag ska använda bilen som bruksbilar i likhet med andra veteranbilar som jag har haft.

    Mekonomen hade brytare och stift och reservdelsmannen sa att det fanns några fördelarlock kvar. Hur gör Ni för att få tag i de övriga delarna (kondensator och rotor) ? Går dessa att ersätta på något sätt? Det brytarlösa alternativet som erbjuds av klubben ersätter väl inte alla delar eller? Jag är inte så teknisk kunnig?

    Den motorhistoriska riksförbundet har ju samlat alla veteranklubbar under en paraply. Varför går NI inte sammman och startar en gemensam produktion av delar till olika märken och delar på kostnanden? Jag menar om man ska producera till exempel brytare och beställer formen av ett företag kan det ju sen inte kosta så mkt mer att ändra formen på brytarna så att de passar andra märken också? Förr eller senare kommer och ju reservdelsfrågan bli ett aber för oss som gillar veteranbilar även om det mesta går att renovera? En småskallig serieproduktion kan ju inte bli så extremt dyrt.

    Dkw har jag kollat det verkar finnas bra tillgång på delar i tyskland.

    Jag har hittat en dkw som jag är intresserad av och en saab trubbnos som jag är intresserad och jag kommer med stor sannolikhet att slå till stx efter Giestad marknaden och dkw träffen i Motala?!

    När det gäller saaben så är det just resrevdelsfrågan som oroar mig med tanke på att jag vill använda bilen som bruksbil!

    Tacksam för tips och vägledning och Era funderingar kring just reservdelsfrågan.

    Mvh

    Amir

    #97615

    staffanv
    Deltagare

    Om du vill ha tvåtakt med gott om delar så bör du kanske titta på Trabant. De går ju ganska lätt att importera till Sverige eftersom de dels är tvåtakt och dels har så liten volym att de inte har samma restriktioner som biler med fyrtakt eller större motorer.

    #97616

    phermansson
    Deltagare

    Ska lägga upp lite reservdelsinfo på ett mer permanent ställe om tag ett hoppas jag…
    Delar till 2-taktaren brukar gå att ordna. Vi har klubbens reservdelar och Karl-Anders i Frändefors.
    Beställ hans lista så hittar du en del delar (understatement, ca 50 tättskrivna A4-sidor med grejer. Karl-Anders Carlsson, 0521-43133).
    Tänddelar – Autobil, Peter Wåhlin, 0141-42680, 070-5759036, autobil.p.wahlin(at)telia.com
    Här finns det mesta, tändsatser och lösa brytare mm till tvåtakt 93-96.
    Bromsdelar&annat – VX Engineering, Stefan Moden. 0691-20220, saabdelar(at)telia.com
    ”Specialist på bromsdelar men även mycket annat. Från 92:an till 99:an men även delar till bruks Saaben”.
    Finns även lite info i denna tråd:
    http://www.saabklubben.com/ubbthreads/sh…&PHPSESSID=

    #97617

    lelle f
    Deltagare

    Vem behöver reservdelar till en Saab två-takt , skämt åtsido inga problem med delar till dom . Detta forum löser det mesta om inte allt .

    #97618

    stefan
    Deltagare

    Sen är det väl lite cyniskt att tro att man kan få samma reservdelsförsörjning på en fyrtio år gammal bil som på en nyare bruksbil? Det finns som sagt massor med delar till även Saab även om nu inte Mekonomen listar dessa. Jag tror inte de listar ett dyft till DKW heller så på det viset måste ju Saab vara bättre isåfall?
    Att MHRF är en paraplyorganisation må så vara men jag tror inte de är intresserade av att producera delar utan det sköter varje klubb alldeles utmärkt efter bästa förmåga och ekonomi. Vad jag vet så har väl klubben ett stort lager med en del nytillverkade delar och man ska dessutom komma ihåg att det är väldigt dyrt att producera saker i små serier och det skulle nog vara fullständigt omöjligt att ta fram varje liten bit så att någon därute ska kunna lita på att bilen inte är trasig i mer än nån dag max. Det är nog en utopi om något. Ska man ha en veteranbil som bruksbil så får man nog antingen ha ett reservdelslager själv eller så förbereda sig på att en del saker kan vara svåra att lokalisera.

    #97619

    anonymous
    Deltagare

    Hej igen,

    Rätta mig om jag har fel, jag är inte så teknisk kunning, men det mesta i en veteranbil bör ju gå att renovera. Till exempel när en generator går sönder är det inte oftast antingen kolen eller lindningarna som krånglar och går att renovera? Är det inte samma sak med startmotorn? Går inte bensinpump, vattenpump ocksså att renovera? Huvudbromscylindern brukar det inte mest vara en packning som går sönder? Samma sak med hjulcylindrar? Bromsbackar gå väl limma dit nya band har jag hört stämmer det?

    Min tanke var att man kanske kunde få tag i ritningarna till de flesta delar och vända sig til ett företag som sysslar med produktion av bildelar eller dylikt och få dem få fram en form som de kan tillverka efter. Sen om det finns flera klubbar som har tex har brytar som ser likartade kunna gemensamt dela på kostnaderna! Men kanske svårt att förverkliga dettta! Det var bara en tanke som jag hade.

    Angående dkw som Stefan skrev i sitt svar: Här är det en länk som fanns på den norska dkw klubbens sida på ett företag i Tyskland som man kan vända sig till och de verkar ha det mesta men jag tyckte att vissa delar var svindyra. Hjulcylindrar bak 82 euro. Termostat 40 euro. Min tekniska tyska är inte det bästa men jag tror att jag har läst rätt.
    http://www.mobilitaeten.de/direkteinstieg-eingerahmt.html

    Till min sista dilemma 🙂 Jag har tre val.

    Den ena är en saab trubbnos från 1962 med tvåägare i fint skick. Pris ungefär 30000 kr.
    Den andra valet är en saab långnos som är ett renoveringsobjekt som kräver dörrbyte och lackas om för att komma i form.
    Pris runt 5000 kr.

    Det tredje alternativet är en dk men jag tvekar av två anledningar. Den ena att det är 6 volt och att reservdelarna verkar var dyra och tar tid att få fram från tyskland.

    Vilket tycker ni att jag ska satsa på? .-)

    Mitt mål är att köpa något av dessa stx efter Giestad träffenom jag inte hittar ngt annat exemplar till salu på Giestadträffen.

    Mvh

    Amir

    #97620

    phermansson
    Deltagare

    Ja för min del hade det inte varit något att tveka om… Men det beror ju lite på tid & resurser också.
    Tycker trubbisen är mycket snyggare och charmigare än långnosen.

    #97621

    stefan
    Deltagare

    Jo men vitsen med mitt inlägg var ju just att allting på en veteranbil går naturligtvis att reparera men om den kanske blir stående två veckor pga brist på delar så spricker ju din tanke med att ha den som bruksbil, det var bara så jag menade. Som andra har skrivit så finns det åtskilligt med delar på marknaden, det gäller bara att lära sig vilka som har.
    Tanken du har är ju god ang nytillverkning men oavsett så kostar det ofantliga pengar att dra igång en tillverkning och det gäller först och främst att hitta kundunderlag. Att en person vill ha en liten pjåp tillverkad betyder inte att det går att sälja 500st av den.
    Jag lagerför nästan allt inom broms och det finns andra som ligger på ofantliga mängder originaldelar osv så det är bara att läsa på så kommer du nog snart se att det inte är så besvärligt.

    #97622

    porsche944
    Deltagare

    Jag har en hel del reservdelar till salu.

    MVH

    Michael

    #97623

    DanS
    Deltagare

    Reservdelar till det mycket trevliga märket DKW köper du genom en annan märkesklubb här i sverige plus att det hålles serviceträffar både i Dalarna ock Skåne varje vår, så köp den bästa TT-bilen. Reservdelar finnes (om det är saab eller DKW som är bäst låter jag vara osagt men saabs motorer är misstänkt lika DKW-ns. Dock så Saabklubben helt outstanding när det gäller tex hemsida och forum

    #97624

    staffanv
    Deltagare

    Den ena är en saab trubbnos från 1962 med tvåägare i fint skick. Pris ungefär 30000 kr.
    Den andra valet är en saab långnos som är ett renoveringsobjekt som kräver dörrbyte och lackas om för att komma i form.
    Pris runt 5000 kr.

    Det beror ju på flera saker. Vill du ha något du kan åka i direkt eller vill du renovera? Har du garage, verktyg och kompetens för en renovering? Priset på en renovering kan lätt springa iväg, men man lär sig nog en hel del om bilen också. Långnosen delar ju fler delar med V4orna så det är kanske lättare att hitta grejor.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng