Ang. reservdelar vevhusvetilationen (sista modellen)

Forum Modellspecifika forum OG9-5 Ang. reservdelar vevhusvetilationen (sista modellen)

Detta ämne innehåller 0 svar, har 1 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-12-03 20:01.

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #438650

    900_t8
    Deltagare

    Mina tidigare frågor om olika slangar till vevhusventilationen gav ingen större diskussion, så jag tar och redigerar tråden efter mina erfarenheter istället, för att dra någon nytta av det hela.

    Bilen i fråga är en MY2006 9-5 och frågorna som ställdes gällde kvalité på eftermarknads och original, samt om det fanns något mer att tänka på.
    Det som skulle bytas var slangarna frånoljefällan till turbo (1) och ventilkåpa (2), samt backventilen på slangen till spjällhus (3).

    Jag köpte in ett par eftermarknadsslangar från Speedparts och försökte montera dessa. Ingen av slangarna gick att montera på oljefällan, hur mycket jag än tog i. Slang 2 var dessutom feltillverkad och fick reklameras pga fel vinkel på koppling mot oljefälla – på utbytesslangen släppte o-ringarna i kopplingen.
    Ett par originalslangar inköptes och monterades utan ansträngning. De kostade dock mer än det dubbla.

    Backventilen till slang 3 hade gått av i plastslangen och jag lyckades inte få ur plaststumpen, så jag kapade i stället slangen 1cm in och monterade MaptunParts backventil i aluminium.

    Det blev väl lite mycket text, men kanske hjälper det någon.

    / Mikael.L

    Saab 900 i16 2.1 -91 | Saab 9-5 2.3t - 98 | Saab 900 i8 88b -88 | Saab 900 T8 88b -88 | Saab 900 T8 Special - 89 | Saab 9-3 2.0t BP SC -09 | Saab 9-5 2.0t BP SC -06

    • Detta ämne redigerades 2 månader sedan av .
    • Detta ämne redigerades 2 månader sedan av .
    • Detta ämne redigerades 4 veckor, 1 dag sedan av .
Visar 1 inlägg (av 1 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.