Ang. reservdelar vevhusvetilationen (sista modellen)

Forum / Modellspecifika forum / OG9-5 / Ang. reservdelar vevhusvetilationen (sista modellen)

Forum / Modellspecifika forum / OG9-5 / Ang. reservdelar vevhusvetilationen (sista modellen)

  • Författare
    Inlägg
    • december 3, 2017 at 20:01 #438650

      Mina tidigare frågor om olika slangar till vevhusventilationen gav ingen större diskussion, så jag tar och redigerar tråden efter mina erfarenheter istället, för att dra någon nytta av det hela.

      Bilen i fråga är en MY2006 9-5 och frågorna som ställdes gällde kvalité på eftermarknads och original, samt om det fanns något mer att tänka på.
      Det som skulle bytas var slangarna frånoljefällan till turbo (1) och ventilkåpa (2), samt backventilen på slangen till spjällhus (3).

      Jag köpte in ett par eftermarknadsslangar från Speedparts och försökte montera dessa. Ingen av slangarna gick att montera på oljefällan, hur mycket jag än tog i. Slang 2 var dessutom feltillverkad och fick reklameras pga fel vinkel på koppling mot oljefälla – på utbytesslangen släppte o-ringarna i kopplingen.
      Ett par originalslangar inköptes och monterades utan ansträngning. De kostade dock mer än det dubbla.

      Backventilen till slang 3 hade gått av i plastslangen och jag lyckades inte få ur plaststumpen, så jag kapade i stället slangen 1cm in och monterade MaptunParts backventil i aluminium.

      Det blev väl lite mycket text, men kanske hjälper det någon.

      / Mikael.L

      900 GL 3d 4vxl -82, 90 4vxl -85 900i 4d -91, 900 2.0i 5d automat -97 9-5 2.0t automat SC Linear -06, 9-5 2.0t manuell SC Vector -06, 9-5 2.3t automat SC Vector -08, NG9-5 2.0t automat Vector -10

      • Detta ämne redigerades för 6 år, 3 månader sedan av M.Lindgren.
      • Detta ämne redigerades för 6 år, 3 månader sedan av M.Lindgren.
      • Detta ämne redigerades för 6 år, 2 månader sedan av M.Lindgren.
    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.