Rostlagning og900 – Bakre hjulhus

Forum Modellspecifika forum OG900 Rostlagning og900 – Bakre hjulhus

Detta ämne innehåller 0 svar, har 1 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-10-10 19:54.

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Författare

henrikg
    Deltagare

Rostlagning – bakre hjulhus – og900

Mina kära og900 T8 såg lite krispig ut i hjulhusen i bak efter att ha stått i vinter. Den har stått i bra garage med inte speciellt hög fuktighet så vet inte riktigt hur länge det har grott där, men troligtvis ett bra tag.

Iallafall så knackade jag till ett ganska bra hål med skruvmejseln och ett lite suckande plockade jag ut inredningen i bilen samt allt som var i vägen. Väl inne i bilen skrapade jag loss ljudisoleringsmattan:

Värt att notera är ju att rosten längst ner bakom balken inte alls sågs utifrån eller innifrån innan mattan var borta! Det var bara att börja jobba 🙁 Först borrade jag loss punktsvetsarna inifrån:

och sedan även utifrån samt kapade av balken:

I mitt fall så såg jag iallafall tydligt att rosten inte spridit sig längre in bakom baken och det är jag _väldigt_ tacksam för 🙂 Nästa steg var att kapa och svetsa på nya plåtar:

Balken blästrades för att sedan lagas även den, stora bitar saknades i ovankant. Sen svetsades den tillbaka:

Under tiden hade jag insett att bakre delen av detta hjulhus var inte speciellt bra det heller.. Bara att sucka ännu en gång och sätta igång och kapa/slipa/borra i den delen också:

Klippa till en bit plåt och svetsa igen hålet:

Sen glömde jag kameran en dag, hehe, men efter att ha balken svetsas tillbaka och sprayat ett lager rostskyddsfärg så kittade jag runt om balken, och när det torkat la jag på hammarlack:

På insidan åkte sedan lite grå färg på samt nya dämpmattor. Ursäkta bristen av bilder på slutet, men det var mycket jobbande och lite fotande 🙂

Nu tycker ni kanske att det var väl inte så jobbigt, men detaljen jag utelämnat var att vi gjorde samma operation på andra sidan (fast bara framtill): 😉

Tipset är nog att alltid kolla i bagagebaljans nedre vänstra/högra hörn (vänstra lättare att se), det är precis bakom balken och om avrinningen fungerat dåligt och det samlats skit där genom åren så är det troligtvis inte så fräscht. Det och länkarmsinfästningarna fram, och skärmkanterna… och dörrarna… 😆 är og900 svaga punkter rostmässigt. Finns säkert några till 😉 Domkraftsfästena är ju inga höjdare heller..

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng