Rubbing+lackkonservering eller klarlack?

Forum Modellspecifika forum 90/99 Rubbing+lackkonservering eller klarlack?

  • Detta ämne har 11 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2005-11-28 10:22 av .
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13390
    exceller8
    Moderator

    Har fin originallack, fast den är rätt matt. Har fått erbjudande om rubbing+lackkonservering för 3000 kr (svart på en proffsfirma). Är det ett bra alternativ eller ska man köra rubbing + klarlack? Klarlack borde hålla mycket bättre eller? Skulle vara kul att få lacken att se ut som på bifogad reklambild….

    #90159
    fredrik l
    Deltagare

    Tjena Mats!

    Har jobbat som billackerare men i ditt fall skulle jag rekomendera en rubbing och lackkonservering.

    Det är faktiskt inte så svårt att göra själv.

    Med fördel så använder jag dessa produkter.
    OK lackrengöring eller Hagmans lackrens.
    Det borde räcka för att få fin lyster men om du ej får bort allt matt och lacken ser ”mjölkig” ut fast den glänser så ta till en rubbing.
    Simonz flytande i fyrkantig plåtflaska tycker jag själv är bra.
    När du sen gnott några timmar på bilen och är nöjd så lägg på ett valfritt vax.
    Själv tycker jag Turtle flytande hårdvax är toppen.
    MEN lägg EJ på vax förrän du är nöjd med rubbing/lackr.

    Oavsett hur du gör så vårda din snygga LE 1974 väl

    #90160
    exceller8
    Moderator

    Antar att stenskott och dylikt bör fixas innan rubbing+lackkonservering, eller kan man vänta med det? Det är lite stenskott som den förra ägaren målat i med någon rostskyddsfärg eller dylikt som är nästan samma nyans som lacken fast lite mörkare, har köpt en sprayburk i exakt rätt färg (specialtillverkad) som jag skulle kunna måla på innan. Vad är nackdelen med klarlack? Blir det för dyrt och svårt? Eller är det ett sämre alternativ av något annat skäl? Rubbing måste ju slita en del på lacken också antar jag, men det kanske inte är någon risk att lacken slits ned om man är försiktig?

    #90161
    noclaf
    Deltagare

    3000 kr tyckte jag lät dyrt när det var svart. Min 900 fick jag vaxad och lackkonserverad för 1500 kr med kvitto. Kan det vara så mycket mera jobb med rubbing? Eller är det för jag bor på mindre ort firman kan hålla så mycket lägre pris?

    #90162
    fredrik l
    Deltagare

    Ska du klarlacka måste du först slipa ner hela bilen med ett väldigt fint slippaper för att klarlacken ska fästa.
    Det är inget man ska ge sig på om man inte vet vad man gör till 100%
    Väldigt lätt att slipa igenom och då är det bara omlack som gäller.

    Tycker eftersom bilen är orginal med bra men matt lack att det är bättre att polera upp den och sen skydda med ett lager vax.

    Och Ja rubbing sliter ner lacken en del. Men det är ju det som gör att lystern kommer tillbaks.

    Jag hade en hel påse med trasor som blev helt knallblå när jag var klar.

    Prova på ett undangömt ställe först.

    Gamla saabar har en lack som oftast blir snygg med bara lackrens och sen vax så testa det först innan du ger dig på rubbingen.

    MVH Fredrik

    #90163
    exceller8
    Moderator

    Tack för tipsen! Angående att 3000 är dyrt så skulle killen ha 2000 för rubbing och vaxning och 3000 för rubbing och konservering. Vet inte hur lång tid han tar på sig för rubbingen, men han jobbar med rekond så det skulle bli proffsigt gjort, så det kanske är värt pengarna…har i alla fall ett garage på G nu som tur är, är inte så kul att ha bilen stående i Göteborgs-slasket…

    #90164
    staffanv
    Deltagare

    Jag passar på att kapa tråden. Lacken på min 99:a är i huvudsak bra (några få större rostfläckar) men har massor med smårepor (några med rost). Vad ska man göra?

    #90165
    fredrik l
    Deltagare

    Staffan:

    Beror ju helt på vilket resultat du vill uppnå.

    Är du bara ute efter att stoppa rosten men samtidigt få det skapligt snyggt och billigt.

    Om det inte är metallic så är det inte så svårt.

    Få tag på en så lik färg som möjligt.

    Skarpa försiktigt bort all rost i reporna.
    För bästa resultat så pensla i lite rostskyddsfärg.
    Pensla sedan färgen i reporna.
    Låt torka minst ett dygn.
    Slipa med 2000korn våtslippapper så gamla lacken och nya färgen smälter samman. OBS FÖRSIKTIGT så du inte slipar igenom lacken.

    Polera sedan med fin rubbing eller polisch och sedan vax.

    Sen ser du inte repan längre.

    I samband med detta så bör du polera upp restan av bilen annars får du en väldigt blank fläck.

    MVH Fredrik

    #90166

    Tack Fredrik för att du delar med dig av kunskaper/erfarenheter!Saab-klubben med sitt forum är i särklass på många sätt! MVH/KG

    #90167
    fredrik l
    Deltagare

    Kul att kunna hjälpa till

    MVH Fredrik

    #90168
    anonymous
    Deltagare

    Guldstjärna till Fredrik! Hittade några märken på fin-99:an när den ställdes av i höstas. Frågade en firma och de sa omlack. Ska prova detta först. Är det någon skillnad på vilken färg det är? Har för mig att den röda lacken är sämre, min är sinoberröd.

    #90169
    fredrik l
    Deltagare

    Nog med komplimanger för då blir jag för uppblåst

    Ja det skiljer.
    Bl.a röd färg innehåller bly.
    Därför oxiderar den och blir vitmjölkig.
    Men så länge det går att polera upp en röd lack utan att den är vit så funkar det.

    Däremot så är det svårt att hitta rätt färg.

    Om du lackar en skärm på måndag och ställer bilen i solen sen lackar du dörrn på fredag från samma blandning så skiljer det redan

    Men om det bara är smårepor så bör det bli bra ändå.

    Men prova dig gärna fram till så bra blandning som möjligt.
    Kan bli lite dyrare men blir bra.
    Åk till en billackerare och be dem blanda till en halvliter som har rätt nyans.
    De behöver bilen att jämföra med då.
    Överkurs kanske men det blir bra.
    Annars så funkar det med spraybomb också…men man får pensla på flera tunna lager med en timma mints emellan så det genomtorkar ordentligt.
    Sen slipar och polerar man som jag skrev förut.

    MVH Fredrik

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng