Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › Ruska liv i 72:an
- Detta ämne har 44 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2011-12-23 13:29 av .
- FörfattareInlägg
- 5 september, 2011 kl. 18:10 #4896
mas1
DeltagareJag har nu påbörjat vägen mot besiktningen (15 sept) och har lite frågor ang. min v4.
Lämplig däcksdimension, det finns lite klent med 155/15?
Hur tvättar jag mattorna bäst, med tvättmedel och högtryckstvätt eller?
Bilen verkar vara oskruvad/orenoverad då det ligger masonite under mattorna. :CE5 september, 2011 kl. 18:22 #31832phermansson
Deltagare165 tycker jag är lagom på V4an, 155 på tvåtaktarn. Känns rätt på nått vis.
5 september, 2011 kl. 20:31 #31839Janne Hagnell
ModeratorPersonligen tycker jag den går stabilare och spårar mindre på 155:or. Fast du får inte lika mycket armträning, förstås…:P
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”6 september, 2011 kl. 05:24 #31848mas1
DeltagareFrågan är hur mycket man ska renovera……
Tänkte först att jag skulle försöka få den igenom besiktningen och använda den som bruks/hobbybil eventuellt köra lite drivers open,men nu vet jag inte.
Den har stått under press i 10 år så lacken är matt/flagnar, det mesta kärvar, mögel angrepp i solskydd/tak, bulor/skador i framskärmar
MEN karossen är rak och fin i plåten jag har ännu inte hittat något rosthål vare sig inne i kupèn bagaget eller något annat ställe,även dörrarna har klarat sig från rost.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg bilen bilen verkar vara helt orenoverad/oskruvad!14 september, 2011 kl. 14:38 #32221mas1
DeltagareProblem….
Vart sitter signalhornet på en v4 ? :ID
Endera är det trasigt eller finns ej, tyst är det i alla fall.
och jag letar……….14 september, 2011 kl. 14:52 #32222andersson__
DeltagarePå stötfångarjärnet till höger i motorrummet ( i färdriktningen sett ).
16 september, 2011 kl. 04:38 #32288mats a
DeltagareSignalhornsmanövrering är en märklig historia. Du får ju signal genom att jorda rattkringlan, rattcemtrum eller torkar/spolarspaken, beroende på årsmodell. Jag har upptäckt att eftersom i flera modeller signalkabeln, som löper i rattstången, kan brista av den ständiga vridningen vid rattutslag får man ibland dra en ny kabel. Om du misstänker att den brustit inne i rattstången kan man lösa detta genom att göra som elektrikern gör: använda den utslitna kabeln för att dra en ny. Är kabeln av, ja då måste man dra en ny kabel utanför rattstången, men då får man fundera på hur man gör i övergången mellan rattstång och torped.
Skaffa VHB här: http://norrland.saabklubben.se/annonssidacd.htm
/Mats A
PS Vad gäller däck: Firestone tycks inte längre finnas i 155-15, men har någon erfarenhet av dessa? http://www.nordendack.se/Sommardack_15_tum_155-80-15/cat/6498
Och – hur gick besiktningen? ❓
15 november, 2011 kl. 21:15 #35008mas1
DeltagareHJÄLP!!!
mig jag har problem
Jag har renoverat förgasaren (original till 72:an), byggt om till manuell choke, bytt stift och tändkablar men…..
Jag får inte motorn att gå på alla 4 cylindrar, den smäller i förgasare och avgassystem.
Alla tändkablar sitter rätt, nya bränsleslangar och filter även ny fräsch bensin.
Var sitter helljusreläet, är det det stora på höger sida av torpeden?
Jag har nämligen inte något helljus heller(bilen har stått stilla i 10 år)och jag skall besikta på fredag.
😯16 november, 2011 kl. 04:10 #35013mats a
DeltagareHar du rört fördelaren?
Byt alla tänddelar. Tändkablar, stift, brytare, konding, rotor, lock, vakumslang.
16 november, 2011 kl. 06:58 #35016mas1
DeltagareHar ej rört fördelaren bytt kablar och stift
16 november, 2011 kl. 07:35 #35017soulmannen
DeltagareHelljusrelät sitter under instrumenpanelen har jg för mig, jag har ett runt relä där till det. och det har jg haft på 2 av bilarna.
16 november, 2011 kl. 08:36 #35018phermansson
DeltagareSpaken kan vara sliten också så att relät inte får någon signal. Men är inte det runda relät under panelen blinkersrelät?
16 november, 2011 kl. 09:37 #35019mattias hansson
DeltagareHelljusreläet sitter oftast på på höger sida, på torpedväggen…runda reläet under instrumentbrädan är till blinkers…!
17 november, 2011 kl. 19:38 #35080mas1
DeltagarePANIK :ID
Det är heljusomkopplaren som har gett upp, har någon ett tips om hur man kan laga en sådan.
Man kan ju i och för sig kör med en ”extern” brytare för tillfället.
besiktningen framflyttad till 30.e november17 november, 2011 kl. 19:51 #35082mas1
Deltagare:AP Ser att det finns en mängd omkopplare på bildelsbasen, men vilka årsmodeller passar bäst till min 72:a
Vissa äldre hade väl signalen i spaken? - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.