Ruska liv i 72:an

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Ruska liv i 72:an

Detta ämne innehåller 44 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-12-23 13:29.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 45 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4896

    mas1
    Deltagare

    Jag har nu påbörjat vägen mot besiktningen (15 sept) och har lite frågor ang. min v4.
    Lämplig däcksdimension, det finns lite klent med 155/15?
    Hur tvättar jag mattorna bäst, med tvättmedel och högtryckstvätt eller?
    Bilen verkar vara oskruvad/orenoverad då det ligger masonite under mattorna. :CE

    #31832

    phermansson
    Deltagare

    165 tycker jag är lagom på V4an, 155 på tvåtaktarn. Känns rätt på nått vis.

    #31839

    Janne Hagnell
    Moderator

    Personligen tycker jag den går stabilare och spårar mindre på 155:or. Fast du får inte lika mycket armträning, förstås…:P

    #31848

    mas1
    Deltagare

    Frågan är hur mycket man ska renovera……
    Tänkte först att jag skulle försöka få den igenom besiktningen och använda den som bruks/hobbybil eventuellt köra lite drivers open,men nu vet jag inte.
    Den har stått under press i 10 år så lacken är matt/flagnar, det mesta kärvar, mögel angrepp i solskydd/tak, bulor/skador i framskärmar
    MEN karossen är rak och fin i plåten jag har ännu inte hittat något rosthål vare sig inne i kupèn bagaget eller något annat ställe,även dörrarna har klarat sig från rost.
    Som jag skrev i ett tidigare inlägg bilen bilen verkar vara helt orenoverad/oskruvad!

    #32221

    mas1
    Deltagare

    Problem….
    Vart sitter signalhornet på en v4 ? :ID
    Endera är det trasigt eller finns ej, tyst är det i alla fall.
    och jag letar……….

    #32222

    andersson__
    Deltagare

    På stötfångarjärnet till höger i motorrummet ( i färdriktningen sett ).

    #32288

    mats a
    Deltagare

    Signalhornsmanövrering är en märklig historia. Du får ju signal genom att jorda rattkringlan, rattcemtrum eller torkar/spolarspaken, beroende på årsmodell. Jag har upptäckt att eftersom i flera modeller signalkabeln, som löper i rattstången, kan brista av den ständiga vridningen vid rattutslag får man ibland dra en ny kabel. Om du misstänker att den brustit inne i rattstången kan man lösa detta genom att göra som elektrikern gör: använda den utslitna kabeln för att dra en ny. Är kabeln av, ja då måste man dra en ny kabel utanför rattstången, men då får man fundera på hur man gör i övergången mellan rattstång och torped.

    Skaffa VHB här: http://norrland.saabklubben.se/annonssidacd.htm

    /Mats A

    PS Vad gäller däck: Firestone tycks inte längre finnas i 155-15, men har någon erfarenhet av dessa? http://www.nordendack.se/Sommardack_15_tum_155-80-15/cat/6498

    Och – hur gick besiktningen? ❓

    #35008

    mas1
    Deltagare

    HJÄLP!!!
    mig jag har problem
    Jag har renoverat förgasaren (original till 72:an), byggt om till manuell choke, bytt stift och tändkablar men…..
    Jag får inte motorn att gå på alla 4 cylindrar, den smäller i förgasare och avgassystem.
    Alla tändkablar sitter rätt, nya bränsleslangar och filter även ny fräsch bensin.
    Var sitter helljusreläet, är det det stora på höger sida av torpeden?
    Jag har nämligen inte något helljus heller(bilen har stått stilla i 10 år)och jag skall besikta på fredag.
    😯

    #35013

    mats a
    Deltagare

    Har du rört fördelaren?

    Byt alla tänddelar. Tändkablar, stift, brytare, konding, rotor, lock, vakumslang.

    #35016

    mas1
    Deltagare

    Har ej rört fördelaren bytt kablar och stift

    #35017

    soulmannen
    Deltagare

    Helljusrelät sitter under instrumenpanelen har jg för mig, jag har ett runt relä där till det. och det har jg haft på 2 av bilarna.

    #35018

    phermansson
    Deltagare

    Spaken kan vara sliten också så att relät inte får någon signal. Men är inte det runda relät under panelen blinkersrelät?

    #35019

    mattias hansson
    Deltagare

    Helljusreläet sitter oftast på på höger sida, på torpedväggen…runda reläet under instrumentbrädan är till blinkers…!

    #35080

    mas1
    Deltagare

    PANIK :ID
    Det är heljusomkopplaren som har gett upp, har någon ett tips om hur man kan laga en sådan.
    Man kan ju i och för sig kör med en ”extern” brytare för tillfället.
    besiktningen framflyttad till 30.e november

    #35082

    mas1
    Deltagare

    :AP Ser att det finns en mängd omkopplare på bildelsbasen, men vilka årsmodeller passar bäst till min 72:a
    Vissa äldre hade väl signalen i spaken?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 45 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng